Advies gevraagd. Veulen 24/7 buiten of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Advies gevraagd. Veulen 24/7 buiten of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 11:31

Ik heb er al meerdere topics over gevonden en gelezen maar ben er toch nog wat onzeker over en zou graag jullie advies horen..

Mijn shetlander heeft een veulentje van 3 weken aan de voet. Nou is het veulen achter best week gekoot en heb ik van de hoefsmid het advies gekregen om haar af en toe ook wat te laten lopen op het harde. Nu staan moeder en kind buiten van 10.00 tot 20.00 ongeveer.

Mij lijkt het dus dat hoe meer ze buiten staat hoe meer ze kan bewegen, hoe beter.. Zouden jullie ze op deze leeftijd al 24/7 de wei op doen? Er is geen echte schuilstal aanwezig, slechts een klein hokje van 1,5 bij 1 (voor de geiten). Vooraan in de wei staan wel wat bomen e.d.

Ik ben een beetje overbezorgd, het is mijn eerste veulen dus ik hoor graag jullie meningen. :j

Donja

Re: Advies gevraagd. Veulen 24/7 buiten of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:08

Ik heb Spirit (nu 2 weken oud) nu dag en nacht buiten, met mogelijkheid om de schuilstal in te gaan, maar dat doet moeders eigenlijk niet...

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:12

Als het veulen voor de rest gezond is, kunnen moeder en kind gemakkelijk 24/7 op het land blijven hoor. Daar kan een gezond shetlanderveulen van drie weken oud prima tegen!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 20:26

Oke, dan moet ik er toch maar aan gaan geloven. Heb ze voor nu nog een nachtje binnen gehouden omdat het zo regent en waait en ze dus niet een echte schuilstal hebben. (Sowieso zal moeders daar niet in gaan)

Vermoed dat het na het weekend word als het weer wat opknapt.

Hopen dat mijn vader mij binnenkort wil helpen om een wat grotere schuilgelegenheid te realiseren.. :o

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 07:45

als het erg nat en winderig is zou ik ze zeker binnen halen. Vooral als je die mogelijkheid hebt.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:28

Als de nachten goed zijn zou ik ze buiten laten maar zoals afgelopen nacht met veel wind en neerslag zou ik ze een nachtje binnen halen :j