Nou duurt het nog wel wat jaartjes voor die boerderij er staat ^^ (gaat eerst een hele emigratie aan vooraf, het leven kan zo simpel zijn als je casual over alles nadenkt). Tsja, nou ben ik wat sceptisch over het houden van hengsten. Voor mij zelf zou het geen probleem zijn indien de faciliteiten er zijn maar ik vind wel dat, als je toch een hengst houdt, je ook van zijn capaciteiten gebruik moet maken. Doe je dat niet, doe dat beesie dat gezeik niet aan en maak er een ruin van. Maar stel; stel...
Je hebt een stamboek hengst, deze hengst is niet goedgekeurd voor de fok (ik heb geen zin in al die verrichtingsonderzoeken, das echt niet mijn ding, ik heb 1x een dressuurwedstrijd gereden en dat was mij al 1x teveel XD). hengst ziet er goed uit, is correct gebouwd volgens de eisen, acceptabele gangen en een goed karakter. Niks teveel gevraagd lijkt mij en prima voor wat hobbymatig fokken met een eigen merrie.
Nou was een argument van mijn vriend dat op veel websites ongekeurde hengsten ter dekking aangeboden worden. Dat zie ik inderdaad ook terug op marktplaats, maar is hier uberhaupt wel animo naar en wat is een redelijke vraagprijs?
Ik weet dat bijvoorbeeld binnen het KWPN stamboek zoiets als dit simpelweg niet haalbaar is. Er zijn zo veel mogelijkheden en keuze qua hengsten dat elke merrieeigenaar wel een geschikte gekeurde hengst kan vinden. Maar hoe werkt dat met andere rassen die wat zeldzamer zijn zoals bijvoorbeeld de Rocky Mountain horse of Fredericksborger? Is daar meer interesse voor hengsten zonder papieren omdat het toch al vrij zeldzame rassen zijn?
Anyways, puur nieuwsgierigheid, zie me niet aan als een onverantwoorde slecht geinformeerde hobbyfokker want ik denk wel 3x na voor ik iets begin en aangezien het nog wel een jaar of 5 duurt voor alles rond is heb ik nog 5 jaar de tijd om dit ideetje te overdenken
.Thanks!