Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:37

Na gister een discussie te hebben gehad met mijn vriend over hoeveel KI een hengst kan doen met 1 zaadlozing en geprobeerd te hebben uit te leggen dat het allemaal niet zo simpel is als het klinkt (met name vanwege keuringen etc) kwam vriendlief met het briljante idee dat, als we toch een grote boerderij zouden kopen (haha) ik dan maar en hengst moest houden voor hobbymatig fokken.

Nou duurt het nog wel wat jaartjes voor die boerderij er staat ^^ (gaat eerst een hele emigratie aan vooraf, het leven kan zo simpel zijn als je casual over alles nadenkt). Tsja, nou ben ik wat sceptisch over het houden van hengsten. Voor mij zelf zou het geen probleem zijn indien de faciliteiten er zijn maar ik vind wel dat, als je toch een hengst houdt, je ook van zijn capaciteiten gebruik moet maken. Doe je dat niet, doe dat beesie dat gezeik niet aan en maak er een ruin van. Maar stel; stel...
Je hebt een stamboek hengst, deze hengst is niet goedgekeurd voor de fok (ik heb geen zin in al die verrichtingsonderzoeken, das echt niet mijn ding, ik heb 1x een dressuurwedstrijd gereden en dat was mij al 1x teveel XD). hengst ziet er goed uit, is correct gebouwd volgens de eisen, acceptabele gangen en een goed karakter. Niks teveel gevraagd lijkt mij en prima voor wat hobbymatig fokken met een eigen merrie.
Nou was een argument van mijn vriend dat op veel websites ongekeurde hengsten ter dekking aangeboden worden. Dat zie ik inderdaad ook terug op marktplaats, maar is hier uberhaupt wel animo naar en wat is een redelijke vraagprijs?

Ik weet dat bijvoorbeeld binnen het KWPN stamboek zoiets als dit simpelweg niet haalbaar is. Er zijn zo veel mogelijkheden en keuze qua hengsten dat elke merrieeigenaar wel een geschikte gekeurde hengst kan vinden. Maar hoe werkt dat met andere rassen die wat zeldzamer zijn zoals bijvoorbeeld de Rocky Mountain horse of Fredericksborger? Is daar meer interesse voor hengsten zonder papieren omdat het toch al vrij zeldzame rassen zijn?

Anyways, puur nieuwsgierigheid, zie me niet aan als een onverantwoorde slecht geinformeerde hobbyfokker want ik denk wel 3x na voor ik iets begin en aangezien het nog wel een jaar of 5 duurt voor alles rond is heb ik nog 5 jaar de tijd om dit ideetje te overdenken :).

Thanks!

kleinvosje

Re: Ongekeurde papierhengst hobbymatig laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:44

Een hengst wordt pas goedgekeurd na een hele serie tests en onderzoeken. Dat is niet voor niets, om uit te maken of er een genetische afwijking is bijvoorbeeld, afwijkende beenstanden, gedrag en werkbaarheid. Allemaal zaken die via genen mogelijk doorgegeven worden. Daarbij wordt ook bijgehouden wat de nakomelingen van goedgekeurde hengsten doen qua bouw, beweging en karakter.

Als je dekt met een ongeregistreerde hengst, ben je in mij ogen niet aan het fokken maar aan het vermeerderen. De veulens kunnen niet ingeschreven worden in een stamboek, en er zijn al zoveel papierloze veulens en paarden. Kans op afwijkingen is in mijn ogen ook groter. Dat alles is voor mij reden genoeg om nooit met een niet goedgekeurde hengst te dekken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:45

Wat je zou kunnen overwegen is om een dekstation te worden met een hengst van het fjordenstamboek. Zij hebben een hengstenfonds en daarmee heb je niet de verplichting om zelf een hengst ggk te laten krijgen. Misschien hebben andere stamboeken ook wel zo'n constructie.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:47

Ik adverteer een ongekeurde Bonte Krack C op Marktplaats en dat gaat heel goed:-)
50 euro per (diepvries) cyclus en de DA kosten.
Afbeelding

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:54

Dat is inderdaad geen fokken maar vermeerderen.

Waarom zou je willen 'fokken' met een niet goedgekeurde hengst? Er zijn er zoveel paarden. Je wilt je veulen toch een goede start geven en goede kansen op een goed leven?

Kijk als je het veulen toch zelf wilt houden. En geen plannen hebt het ooit te verkopen. Maar een paard met papieren verkoopt gewoon beter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:54

janderegelaa schreef:
Ik adverteer een ongekeurde Bonte Krack C op Marktplaats en dat gaat heel goed:-)
[ [url=m/CCyb07.jpg]Afbeelding[/url] ]

waarom is hij niet gekeurd?

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 19:59

Eens met Kleinvosje en Heike!
Ik zie eigenlijk geen voordelen van het fokken met een niet-goedgekeurde hengst, behalve dat het sperma minder kost. Maar als ik voor de rest dus niet weet hoe de hengst doorfokt, hoe het zit met erfelijke aandoeningen en afwijkingen, zou ik er met mijn merrie nooit voor gaan, ook niet als het mijn eigen hengst en mijn eigen merrie was. Je wilt toch een zo gezond mogelijk veulentje fokken, en niet alleen maar vermeerderen, maar ook verbeteren? Ook zou ik, ivm de mogelijke risico's, een op zo'n manier gefokt paard niet willen kopen. Ik zou toch te bang zijn voor afwijkingen. Maar hoe zie je het dekken eigenlijk voor je TS? Wil je dan ook natuurlijk gaan dekken met die hengst(en), met alle bijbehorende risico's voor de hengst en de 'ontvangende' merrie?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 19:59

@Kleinvosje, ik begrijp je reactie, tenzij ik een heel bijzonder ogend paard zou hebben (zoals van janderegelaa) zou ik er ook niet aan beginnen, of als ik weet dat er veel afwijkingen in een ras zitten om maar wat te noemen. Een andere suggestie van mijn vriend was: De emigratie zal naar Gotland gaan, een eilandje aan de kust van Zweden. Een echt paardeneiland. Echter door de afgelegen ligging laat je niet zomaar even je merrie dekken. Anderen die op het eiland wonen kunnen daardoor net iets meer interesse hebben in het op deze manier "vermeerderen" van paarden. Voor hun eigen hobby zegmaar en geen gedoe met importeren met de boot. Klonk wel aannemelijk mede ook omdat vooral de drafsport daar erg leeft. Nou zou ik zelf niet voor een draver kiezen maar als mensen net even wat anders willen zoals voor bijvoorbeeld recreatie is zoiets als dit natuurlijk een goede oplossing.

Ik heb nog nooit van die constructie gehoord Fjordnina. Is op die manier wel de kwaliteit van het fjordenras gegarandeerd? Hoe werkt het precies?

En Janderegelaa(r)? 50 euro per kunstmatige inseminatie? Ik dacht dat dit soort zaken alleen aan bod kwamen bij goedgekeurde hengsten en dat het te prijzig was voor niet gekeurde hengsten. Kan je me toevallig wat meer informatie geven hierover?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:00

Kan niets anders dan het eens zijn met voorgaande comments.

Waarom zou je graag een dekhengst willen hebben? Voor het geld?
Ik vind dat fokken altijd verantwoordelijk moet gebeuren. En om fokken verantwoordelijk te noemen, vind ik dat de hengst goedgekeurd moet zijn. Er zijn al meer dan genoeg ongewilde paarden op de wereld, ik zou wel 10x nadenken voordat ik mijn hengst zomaar liet dekken :\
Laatst bijgewerkt door Monchou op 27-05-15 20:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:01

Ik ben me bewust van de risico's van natuurlijk dekken. Ik ben op het moment echt aan het filosoferen. Hardop aan het nadenken en aan het kijken of er alternatieven zijn (zoals die van Fjordnina).

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:04

Nee, bij voorkeur zou ik fokken met een goedgekeurde hengst (ik heb het in dit topic dan ook over hobbymatig fokken). Maar ik kan bij voorbaat al zeggen dat ik onmogelijk de 30.000 euro kan neerleggen voor alle onderzoeken die daar aan vooraf gaan. Ik ben dus op zoek naar alternatieven.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:05

Maar waarom wil je uberhaupt per se fokken?

Ik ken iemand in Engeland met een Friese hengst. Friezen zijn daar niet wijd bekend en fokken met een goedgekeurde Friese hengst loopt aardig in de papieren. Ze heeft al meerdere keren mensen op de stoep gehad die een veulen van haar hengst wilden, en hoewel het gemakkelijk geld verdienen zou zijn en haar hengst een dier is van goede kwaliteit, staat zij achter het stamboek en de gezondheid van het ras, dus zal ze dat nooit doen.
Veel anderen doen het wel in Engeland, waardoor de kwaliteit van het ras daar enorm achteruit gaat en ook het karakter lang niet altijd goed is. Je hebt namelijk gèèn idee wat voor paarden een hengst fokt, al is hij zelf nog zo mooi en lief.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:08

janderegelaa schreef:

Ongekeurd maar hopelijk toch goed op alle foto's en verder kerngezond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:10

Xyris schreef:
@Kleinvosje, ik begrijp je reactie, tenzij ik een heel bijzonder ogend paard zou hebben (zoals van janderegelaa) zou ik er ook niet aan beginnen, of als ik weet dat er veel afwijkingen in een ras zitten om maar wat te noemen. Een andere suggestie van mijn vriend was: De emigratie zal naar Gotland gaan, een eilandje aan de kust van Zweden. Een echt paardeneiland. Echter door de afgelegen ligging laat je niet zomaar even je merrie dekken. Anderen die op het eiland wonen kunnen daardoor net iets meer interesse hebben in het op deze manier "vermeerderen" van paarden. Voor hun eigen hobby zegmaar en geen gedoe met importeren met de boot. Klonk wel aannemelijk mede ook omdat vooral de drafsport daar erg leeft. Nou zou ik zelf niet voor een draver kiezen maar als mensen net even wat anders willen zoals voor bijvoorbeeld recreatie is zoiets als dit natuurlijk een goede oplossing.

Op zo'n plek een hengst ter dekking aanbieden zal alleen lukken als de merrie-eigenaren dat dier zien presteren waar ze naar zoeken. Als die draverminded zijn is dat dus een goede draver. Doe dus eerst marktonderzoek voordat je naar een dekhengst gaat kijken. Pas op basis van de vraag kan je beslissen of wat jij wil ook zin heeft om aan te bieden.

Geschikt voor dekdienst betekent imho in elk geval gezond ook op de foto's en dus in elk geval voor dit doel geheel gekeurd door de DA (DNA, foto's, vruchtbaarheid, afwijkingen, enz.).
Hier in NL zijn er ook stamboeken waar je voor een hengst met papieren van dat stamboek tegen een x bedrag zo een deklicentie kan krijgen. Of er vraag is naar je hengst is aan de eigenaar, die zal de promotie (advertenties, wedstrijdresultaten, enz.) moeten doen.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:17

Ik kende iemand in Nieuw Zeeland en die fokte Trakehners. (Heb ik heel lang niet gesproken, dat terzijde) Zij liet dus diepvries sperma overvliegen vanuit Duitsland. Dat is dus echt heel kostbaar.

Er was daar best veel vraag naar Trakehners. Zij had vanuit winst oogpunt makkelijk kunnen gaan vermeerderen. Maar hart voor het ras...

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:22

Zelf hobbymatig fokken lijkt me leuk. Als mensen denken goh, leuk beestje heb je, ik heb een merrie staan waar ik een veulen van wilt, kun je me daarbij helpen met jouw hengst? Tsja, waarom niet.

Ik begrijp je argument over de Friese hengst Martine, maar het stamboek is er toch voor om een ras te waarborgen? Het zuivere ras zal er niet op achteruit gaan. De nakomelingen van ongekeurde paarden, ja, die mogelijk wel. Laat duidelijk zijn dat ik jullie argumenten begrijp, ik ben echt aan het kijken naar de mogelijkheden en ben niet van plan een ongekeurd hengst massaal aan te bieden. Ik ben nieuwsgierig wat er gebeurt als mensen gaan praten over "die ene hengst" en wat mogelijk is, wat redelijk is. Maar dat laatste is afhankelijk van de visie van iemand natuurlijk.

Tamary: De draver komen grotendeels van het vasteland voor wedstrijden naar het eiland. Het eiland zelf is meer gemixt qua interesses, er worden wel grote draverswedstrijden gehouden.

Ik zou nooit een hengst aanbieden die niet klinisch gekeurd is of afgekeurd is. Het zit hem dan dus meer in, wat voor nakomelingen krijgt hij en wat kan hij presteren in de ring. Tis dus echt de verrichtingsonderzoeken etc. Maar dat zijn ook gelijk de zaken die het meeste kosten als ik het goed heb begrepen.

Lang verhaal kort, ik wil graag kleinschalig hobbymatig fokken, vind het prima als via via mensen zouden vragen om een dekking bijvoorbeeld. Ik wil niks grootschalig beginnen, een hengstje en een merrie of 2. Dus dekken met een gezond verklaarde hengst zonder genetische afwijkingen maar waar het nageslacht niet van bekend is en geen punten heeft gehad van een stamboek + erkenning etc.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:28

bigone schreef:
janderegelaa schreef:

Ongekeurd maar hopelijk toch goed op alle foto's en verder kerngezond.

Wél 3e bezichtiging maar om onbegrijplijke (of eigenlijk begrijpelijke want bont) niet aangewezen. Wel alle veterinaire onderzoeken gehad anders kom je niet in de 3e bezichtiging. Hij is ook geveild op de select sale. En dat kan alleen als hij helemaal goed is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:29

Xyris schreef:

Ik heb nog nooit van die constructie gehoord Fjordnina. Is op die manier wel de kwaliteit van het fjordenras gegarandeerd? Hoe werkt het precies?

En Janderegelaa(r)? 50 euro per kunstmatige inseminatie? Ik dacht dat dit soort zaken alleen aan bod kwamen bij goedgekeurde hengsten en dat het te prijzig was voor niet gekeurde hengsten. Kan je me toevallig wat meer informatie geven hierover?

Diepvries...Er was al heel veel van hem ingevroren en dat heb ik allemaal gekocht.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:30

Maar wil je de veulens/nakomelingen zelf houden? Op dit moment is de paardenmarkt overvuld en staan er ontzettend veel paarden voor een hele lage prijs te koop waar je dan maar van moet afwachten waar ze terecht zullen komen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:30

Electra63 schreef:
janderegelaa schreef:

waarom is hij niet gekeurd?

Blijft een bonte Electra. Dus wel 3e bezichtiging maar niet aangewezen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:32

Niet alle rassen hebben een hengstenkeuring. Bij de quarters, paints en Amerikaanse appies krijgt de nakomeling van elke stamboek hengst met stamboek merrie vol papier. Wel eisen ze tegenwoordig enkele dna testen, dat is goedkoop en makkelijk. Dat zou een optie zijn.
De filosofie erachter is trouwens dat merrie houders prima zelf kunnen bepalen wat voor veulen ze willen fokken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:32

janderegelaa schreef:
Wél 3e bezichtiging maar om onbegrijplijke (of eigenlijk begrijpelijke want bont) niet aangewezen. Wel alle veterinaire onderzoeken gehad anders kom je niet in de 3e bezichtiging. Hij is ook geveild op de select sale. En dat kan alleen als hij helemaal goed is.

Er was hier op Bokt anders een paar jaar geleden een topic over iemand die een hengst op de KWPN Select Sale aankocht en die niet goed bleek te zijn. Dus dat zegt ook geen fluit.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:33

Ahh op die manier. Dus eigenlijk, als hij niet bont was geweest was hij een volledig goedgekeurde hengst geweest.

En Heike, mogelijk wel ja. Ik mag hopen dat over een jaartje of 5 de recessie ook een beetje voorbij is zodat, indien nodig (name reason) een paard wel verkocht zou kunnen worden maar dat is niet mijn intentie. Het gaat mij echt meer om wat te doen als een buur of een verre kennis mij zou vragen om een merrie van hun te laten dekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 20:42

Ts, ik mag er toch van uit gaan dat je niet alleen klinisch je eventueel toekomstige hengst keurt maar dat je hem ook op de foto zet. Als je dan toch papierloos wil dekken zorg er dan wel voor dat je een aantoonbaar gezonde hengst hebt.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 20:43

Ik ben hier niet zo ervaren mee, met klinisch bedoel ik volledig fysiek, dus ook foto's en DNA. Maar ik neem aan dat dat dan andere benamingen heeft?