Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xyris

Berichten: 9454
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:53

Ja een beetje een suggestieve vreemde topicnaam, maar mijn lieve vriend stelde mij deze vraag vol verwachting. Hij heeft nogal een hoge pet op als het aan komt op mijn kennis over paarden. Hij weet er zelf niks van dus ik maak al snel een indruk haha, maar dit antwoord moest ik hem verschuldigd blijven.

Ik weet dat het per hengst verschilt en dat het aan de kwaliteit van de sperma ligt. Maar hoe vaak kan je een paard kunstmatig laten dekken voor sperma en hoeveel merries kunnen er per kunstmatige dekking geinsemineerd worden als gemiddelde?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:00

Een hengst doet max 1 dekking op de bok per dag (indien nodig). Van 1 ejaculatie kan je over het algemeen meerdere dosis maken, maar het hangt van de kwaliteit en de kwantiteit af hoeveel (hoeveel ml, de concentratie, morfologie en beweeglijkheid). Hieruit wordt het TNB (het aantal Totaal Normaal Bewegende spermacellen) berekend en zo kan er bepaald worden hoeveel dosis er gemaakt kunnen worden (iedere dosis moet nl over een minimaal TNB beschikken).
Wel is het zo dat voor bedrijfsKI (dus insemineren op het station) het TNB de helft mag zijn van verzendsperma.
Als een hengst dus heel veel aanvragen krijgt, zie je vaak dat de hengstenhouder de merries op het bedrijf wil hebben, aangezien hij dan 2x zoveel merries per dag kan bedienen.

Xyris

Berichten: 9454
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 00:25

1 Per dag? Dat is nog een hoop! Ik begrijp de rest van je verhaal maar kan je me toevallig ook vertellen hoeveel merries er gemiddeld gedekt kunnen worden als we het niet over een gribaldi hebben ofzo? Want ik neem aan dat je geen KI gaat doen met een hengst die er gewoon leuk uit ziet en wel nette bewegingen heeft maar verder niet uitzonderlijk presteert in de sport. Of heb ik dat mis?

*Ik zie dat mijn vraagstelling wat raar is, hier wat duidelijker:
- Wat is de grens waarbij KI rendabel wordt.
- En heb ik het juist dat, KI pas toegepast wordt als de hengst goedgekeurd is binnen het stamboek en goed presteert? Of is een leuk kleurtje en mooie beweging al rendabel genoeg. (Even kort door de bocht gezegd).

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:32

Ik heb me ooit laten vertellen dat ze ongeveer 13 rietjes maken uit 1 ejaculatie..

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 00:52

Peerke_ schreef:
Ik heb me ooit laten vertellen dat ze ongeveer 13 rietjes maken uit 1 ejaculatie..


Zo weinig maar? Ik heb een paar dagen meegelopen op KI-stations voor stieren en op één van de stations is mij verteld dat ze daar gemiddeld 750 rietjes per sprong wonnen. Ze hadden er toen zelfs eentje die 1800 rietjes opleverde (en ik mocht ze tellen :+ Gelukkig werkte ze daar met een soort telbord waar je ze in uit kon rollen en ieder vol bord was een bepaald aantal). Het hangt wel af van de kwaliteit van het sperma en de hoeveelheid ejaculaat natuurlijk. Het streven was om minimaal 20 miljoen zaadcellen per rietje te hebben. Onder de microscoop werd bepaald hoeveel ze het konden verdunnen om dat aantal te behalen. De meeste dieren sprongen daar 1 á 2 keer per week.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:06

Lijkt mij dat een zes verzend rietjes per sprong al veel is.

inochiyo

Berichten: 851
Geregistreerd: 05-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:14

Animal schreef:
Zo weinig maar? Ik heb een paar dagen meegelopen op KI-stations voor stieren en op één van de stations is mij verteld dat ze daar gemiddeld 750 rietjes per sprong wonnen. De meeste dieren sprongen daar 1 á 2 keer per week.


Als ik me niet vergis hebben stieren wel grotere ballen dan hengsten.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Hoeveel inseminaties met 1 ejaculatie hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:18

En in rietjes diepvries zit veel minder dan in buisjes vers ;)