Hengstenkeuze voor Regino Adelheid x Ekstein merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ayla_wromy

Hengstenkeuze voor Regino Adelheid x Ekstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:56

Allereerst bedankt dat jullie de tijd nemen om met mij mee te denken!

Mijn KWPN-merrie is door een chronische blessure (slijmbeursontsteking) niet meer geschikt voor de sport. Ik wil haar graag proberen drachtig te krijgen, zodat ze als fokmerrie verder kan. Nu ben ik zelf niet thuis in de fokkerij, dus ik zou graag advies krijgen voor een geschikte hengst van de mensen die hier meer verstand van hebben.

Het gaat om een 12-jarige merrie met de afstamming Regino Adelheid (v. Animo) x Ekstein.
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/652463

Afbeelding

Recente standfoto (hier al uit conditie door blessure)
Afbeelding

Foto tijdens merriekeuring 2013
Afbeelding

De merrie heeft een PROK predikaat en is opgenomen in het stamboek in juni 2013. Ze heeft 60 punten gekregen voor haar exterieur. Ze is 1.66m hoog. Als aanmerking heeft ze dat ze wat kortbenig is. Ze staat in het rechthoeksmodel. Tijdens de keuring omschreven als een degelijke merrie, die iets meer uitstraling zou mogen hebben. Voor het springen heeft ze 70 punten gekregen (galop 70; reflexen 65; techniek 65; vermogen 70).

Haar sterkste punt is haar karakter. Ze is werkwillig en heeft een super instelling op concours. Ze denkt mee in het parcours en geeft dat beetje extra. Ze is in een jaar van de B naar het M-springen gegaan, ondanks haar onervaren ruiter. Ze had gemakkelijk haar sport-predikaat behaald als ze niet geblesseerd was geraakt.

Haar exterieur is van het ouderwetse type, ze is wat grof en heeft een groot hoofd. Niet het exterieur van een modern sportpaard wat ze graag op de keuringen zien. Toch denk ik dat ze wat toe kan voegen aan de fokkerij vanwege haar perfecte instelling en haar vermogen met springen.

Ik ben op zoek naar een hengst die ook over een extreem goede instelling beschikt, omdat ik dat graag verankerd zou hebben in een nakomeling van mijn merrie. Qua exterieur weet ik niet goed waar ik op moet letten, mogelijk een meer hoogbenige hengst. Een te slank gebouwde hengst lijkt me niet passend, omdat dat teveel afwijkt van de bouw van mijn merrie.

Hieronder een filmpje van een M-parcours.

Willen jullie met mij meedenken? Alvast bedankt!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 21:33

Nou ja, ik zit niet zo in de springhengsten, maar omdat je nog geen enkele reactie hebt gehad ga ik toch maar een poging doen.

Ik zou bij deze merrie een flinke scheut volbloed toevoegen om een moderner paard te fokken. Wat vind je van Jaguar Mail?
http://www.kwpn.nl/2014/04/kwpn-erkent-jaguar-mail/

ayla_wromy

Re: Hengstenkeuze voor Regino Adelheid x Ekstein merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 11:40

Bedankt voor je reactie Roodvos! Ik kende de hengst niet. Wat ik nu van hem heb gezien op filmpjes, lijkt het zeker een optie om te overwegen. Ken je afstammelingen van Jaguar Mail?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 12:51

Ik zou zelf voor een maidenmerrie van 12 jaar niet meteen een al te dure keuze maken.

Toevallig zag ik een paar maanden geleden op een hengstshow een jonge hengst met opvallend veel kwaliteit in een heel mooi model. Hengst Quint. Hij staat bij de Watermolen en als je hem dan bezoekt op die website, zie je ook nog eens supergunstige dekvoorwaarden.
Quint.

Bij het NRPS hebben ze dit voorjaar ook een opvallend mooie hengst in de springrichting goedgekeurd. Mooi bloedpaard uit een moederlijn met veel springprestatie. De hengst Cromwell. (zoek foto maar even op via deze link: NRPS hengstboek rijpaarden). Beschikbaar via http://www.gerarduspost.nl. Geen idee wat het dekgeld is, maar ook deze hengst zou nog wel eens interessant kunnen zijn voor jouw merrie.

ayla_wromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 07:27

Quint ziet er goed uit, hij heeft een mooie sprong. Over Cromwell kan ik verder niet veel vinden. Bedankt voor het medenken, Dees!

Wat betreft het dekgeld wil ik zeker niet de duurste, maar tot 1500 euro vind ik het overwegen waard.

Zelf ben ik dit jaar op de hengstenshow van de Wiemselbach geweest. Daar vond ik Ustinov opvallen, met name qua karakter odz. Weet iemand hoe het karakter is van zijn nakomelingen? Zou hij passen bij mijn merrie?
En Namelus R?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:24

Ustinov is een pittige hengst maar hij fokt super. Ik ben zelf meer liefhebber van dressuurpaarden en ook ik heb Ustinov wel eens overwegen omdat hij ook gangen en front mee kan geven.

Met Namelus R heb je ook een pittige hengst te pakken, misschien nog wel iets lastiger in karakter dan Ustinov. Die "R" hengsten komen allemaal uit een Joost/Abgar combinatie en dat is niet gefokt op 'makkelijk karakter' zullen we maar zeggen. Die zijn echt gefokt op prestatie. En dat doen ze. Gezien de bovenlijn van je merrie zou ik zelf niet op Namelus R zijn gekomen - als je andere dieren uit zijn familie terugziet, hebben die vaak toch een iets gezonken middenstuk. Dan lijkt mij Ustinov een betere keuze.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:39

ayla_wromy schreef:
Bedankt voor je reactie Roodvos! Ik kende de hengst niet. Wat ik nu van hem heb gezien op filmpjes, lijkt het zeker een optie om te overwegen. Ken je afstammelingen van Jaguar Mail?

Ja, kennis van mij heeft met Jaguar Mail gedekt op een vrij klassieke merrie. Wel heel goed fokkend lijntje trouwens. Was nog voordat hij erkend was. Is een Elite merrie uit gekomen, super EPTM gelopen. KWPN was lovend.

Dees doet een goed voorstel om eens je licht op te steken bij De Watermolen/Jan Greve. Die kan je ook goed adviseren m.b.t. bloedinbreng.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 12:50

Waarom willen julie zo graag volbloed bij deze merrie in brengen? Ekstein en Regino zijn qua rijdbaarheid bloederig genoeg lijkt mij. Is deze merrie trouwens bij Stal Bles gefokt in Babberich? Bij ons in de familie is Regino meerdere malen gebruikt voor de merries. Nakomelingen lopen internationaal op 1.60m niveau.
Ik zou voor deze merrie op zoek gaan naar een goede Anglo-Arabische hengst of een Franse hengst die de Anglo-Arabier er vlak achter heeft zitten. Vraag Greve maar eens naar Hermes de Lux, die zou mooi bij jouw merrie kunnen.
Regino heeft de beste paarden gegeven in combinatie met AA bloed. Jammer dat Kalypso niet meer leeft, had super gepast!

ayla_wromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:04

Ik ga zeker nog informatie inwinnen bij een aantal hengstenhouderijen. Maar ik ben al heel blij met jullie input.

@hoogendroog mijn merrie komt van een fokker uit Tolkamer. Ik weet wel dat regino bij stal Bles heeft gestaan. Leuk dat je bekend bent met zijn nakomelingen, ik had ook al gezien dat een hoog percentage hoog in de sport loopt. Jammer dat hij relatief weinig gedekt heeft.
Met AA bloed bedoel je Anglo-Arabisch bloed, neem ik aan?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:32

AA is inderdaad anglo-arabisch bloed. Regino staat nu dacht ik ter dekking bij Enterbrook. De Regino's van mijn schoonvader lopen 1.60 niveau en eentje ik meen 1.45m.

ayla_wromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 21:21

Ik heb nog gekeken naar een AA hengst. Een optie in die richting is Vancouver (le tot de semilly x fangio x). Deze hengst heeft zelf op hoogste niveau gelopen onder gerco schröder, maar hij heeft niet veel gedekt. Wat denken/weten jullie van deze hengst?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 21:57

Ik ken Vancouver niet, maar het feit dat hij niet veel gedekt heeft zegt niet alles. Om de ene of andere reden willen fokkers soms een hengst die zich bewezen heeft op het hoogste niveau niet en een jonge onbewezen hengst wel.
Als de hengst jou aanspreekt en bij je merrie past, gewoon doen.

Kijk ook nog even naar de hengst Famous, staat bij De Watermolen.
Kreeg een 9 op zijn instelling bij het verrichtingsonderzoek. Omdat je in je OP aangeeft dat graag te willen verankeren is hij misschien ook interessant voor je.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:30

Vancouver heeft niet zoveel gedekt omdat ie nou niet bepaald mooi fokte.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:52

Ik vind dat je met je opmerking dat je de goede instelling wilt verankeren, de spijker op zijn kop slaat! Je kunt je dus afvragen welke hengsten jou aanspreken qua instelling. En welke hengsten bv met vers sperma beschikbaar zijn. Dat is het meest praktisch. Aansluiten op het bloed van Almé is ook een goede optie

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:53

Heb je eens naar Asca Z gekeken? ik hoor veel goede verhalen over de nafok kwa karakter en instelling.

ayla_wromy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 20:25

Asca Z ken ik niet, maar ik zie dat daar ook Alme Z bloed in zit. Dat zou dus wel aansluiten bij hetgeen sportfokker suggereert.
Ondertussen heb ik contact opgenomen met stal van vliet en gevraagd wat hij van de optie Vancouver vond (AA-bloed en zelf in de topsport gelopen). Daar gaven ze aan dat Vancouver wel zou kunnen, maar dat de hengst High Shutterfly (sir Shutterfly x Chin Chin)nog beter zou passen. Deze hengst staat wat hoger op de benen. De hengst spreekt mij aan en ik was heel blij met het meedenken van deze stal, dus ik ga mijn merrie door deze hengst laten dekken.
Als het goed is, wordt mijn merrie dit weekend hengstig, dus spannend! Bedankt voor het meedenken!