Ervaring gezocht veulen kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bambibambi

Ervaring gezocht veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 20:57

Hallo iedereen.

Ik heb een veulen op het oog waar 850 euro voor gevraagd word.

ze word binnen kort 1 jaar.
Nu het probleem.

Enige wat ze kent is op de wei staan. Ze komt veder niet aan de hand. Kent geen stal, echt helemaal niks.
Ook is ze niet geënt, ontwormt, bekapt en geen paspoort
(ik kan wel Chippen, paspoort, DNAonderzoek laten doen voor 150 euro)

Er is ook geen bak aanwezig, dus moet in de weide kijken naar haar bewegingen.

Is dit een gok?
Is het erg als een veulen pas op 1 jaar ontwormt, geënt, bekapt word?
En is het mogelijk dat de veulen in gevaar komt als ik haar uit haar vertrouwde omgeving weg haal " haar kudde in de weide", en haar plots op een stal zet, wat ze dus nog nooit eerder heeft gezien.

Daar in tegen kent ze ook geen halster, mens, echt helemaal niks.

Wat is jullie advies?

Sjolvir

Re: Ervaring gezocht veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:00

Wat dacht je ervan om deze gewoon te laten staan?
En lekker eentje te kopen waarvan het papier werk al geregeld is, aangezien huidige verkoper in de fout is als deze binnenkort 1 jaar wordt had er allang een chip in moeten zitten en een paspoort erbij moeten zitten.

Gezien je vragen, betwijfel ik of het überhaupt slim is om een jonkie te kopen.
Is een ouder ervarener paard, voorzien van alles wat erbij hoort geen betere optie?

Groen en groen maakt bont en blauw he!?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:00

En daar vragen ze dan dat bedrag voor? :+ Lekker verder kijken

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 21:18

Dank voor jullie reactie.

Ik snap dat groen en groen bont en blauw maakt. Ik neem aan dat ik met mijn 24 jarige leeftijd en 10 jaar ervaring wel een nieuwe uitdaging aan kan.

Ik was alleen heel onzeker over deze veulen, en wou toch graag even van anderen horen wat ze er van dachten. Gewoon even bevestiging zoeken denk ik haha.

Nou hoeft het niet perse een veulen te zijn, 2jarige, 3jarige mag ook, ik ben juist opzoek naar een jonkie om daar te beginnen met recht richten, grondwerk en horsemanship oefeningen. Haar bewust maken van zich zelf en haar lichaam. Haar vertrouwen in zich zelf ontwikkelen zo dat ze dit dan ook in mij kan.

Daarnaast sta ik er niet helemaal alleen in voor, en is er altijd iemand die mee kan kijken.
Ik heb er echt heel lang over na gedacht, en weet zeker dat dit is wat ik wil.

Niet dat ik me zelf wil verdedigen, of wil weg kijken van mijn eigen hoor ;)

Maar dank jullie, mijn gevoel is goed bevestigd en laat deze staan :)

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:42

Als jij al bedreven bent in horsemanship, kan jou dit best lukken. Zou dan wel daar met wat dingen beginnen zodat het geen groot trauma wordt allemaal. En dan door DA laten checken. Maar wat ik me afvraag...waarom is het niet geregeld vanuit de eigenaar?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:45

Ik zou het beestje niet laten staan omwille van de groenheid, maar wel omdat er echt niks in orde is. Dat het niks kent, is op die leeftijd niet dramatisch. Maar het papierwerk is toch wel het minste...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 21:57

ED -> KS

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:07

Geen idee waarom het niet geregeld word daar. Ik heb er wel vertrouwen in dat het met grond werk en horsemanship kan lukken, maar dan moet er inderdaad wel een beetje basis in zitten.

Dan ben ik uren bezig als ik haar een halster om wil doen en haar naar een trailer te brengen zonder er een nare ervaring van te maken.

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:08

sorry dat ik het verkeerd geplaatst heb :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:09

Een paard zonder paspoort mag je trouwens officieel niet vervoeren.

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 22:11

ooh ja natuurlijk! heb ik helemaal niet bij stil gestaan! goed dat je het zegt :)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:21

Als je het veulen echt leuk vindt zou ik die 850 euro bieden maar wel eisen dat ze voordat bedrag ook regelen dat ze geeent, chip erin, ontwormt en paspoort aangevraagd en bekapt. Dat zijn toch wel de basis die geregeld moeten zijn voor verkoop. Anders mag je haar inderdaad nog niet eens vervoeren.
En ik denk dat veel pensioen stallen een niet ontwormt/geënt paard ook niet welkom heten.
dna kan je na aankoop nog wel regelen als je een papier belangrijk vindt. Alle andere dingen heb je nog tijd zat om te leren heeft geen haast.
Onthoud goed bij verkoop ze staan meestal niet voor niets te koop de eigenaar wil ervan af dus je kunt best wat eissen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:56

Dat er nog helemaal niets mee gedaan is vind ik geen min punt. Wat ik wel zorgelijk vind is dat het paard niet ontwormd is! Uiteraard had chippen en enten ook moeten gebeuren, maar het ontwormen van een veulen is voor zijn gezondheid wel heel belangrijk.

Om die reden zou ik hem laten staan.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 08:48

Ik ga mee met wat Jessix aangeeft, maar ook omdat het onzeker is hoe het veulen uit zou groeien. Als het conform een stamboek gefokt zou zijn zou je meer weten hoe groot het veulen zou kunnen worden. Nu is alles wellicht gissen en hopen. Persoonlijk zou ik voor een ander paard gaan die betere zorg en aandacht gehad zou hebben en voor meer zekerheid gaan.

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:31

Dank jullie wel allemaal!

Ik heb haar een mail gestuurd met dat ik minimaal wil dat ze geënt, ontwormt, bekapt en een paspoort moet bezitten.

Ik heb er bij gezet dat ze me een mail mag sturen als dit gedaan is "met eventuele bewijs van dierenarts". En dat ik ondertussen gewoon even veder kijk.

Ze stond hier open voor.

Ik heb geen haast. Ik kijk afentoe op sporthorses of ik iets tegen kom wat me leuk lijkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:43

prima...maar niet voor dat geld.Je kunt de gok nemen voor 400 euro,geen cent meer.Gechipped,ontwormd,geent.

chantal99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:40

Ik heb mijn merrie ook op 1 jarige leeftijd gekocht en het kan geen kwaad maar ik kocht er toen gelijk 2 dus ze stond niet gelijk alleen ze waarom daarom altijd samen toen ze jong waren.

bambibambi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 19:48

maar je merrie was wel geënt ontwormt en gechipt neem ik aan ? ;)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:53

Wat voor een veulen is het paardgefokt/ ponygefokt

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:57

Ik heb mijn 1 jarige pony ook gekocht toen ze net uit het land kwam. Stond net 2/3 weken op stal, kwam wel buiten en kende dan wel meelopen en halster.
Maar ze heeft geen papieren en had geen chip/paspoort. Ook haar hoeven mochten nodig bekapt..
Toch gekocht, eenmaal thuis direct laten bekappen en ontwormd ( wat nodig was, ze zat er VOL mee).
Inmiddels is ze gechipt en geent.
Ze stond eerst in een grote box samen met een ander jong paard, kwamen dagelijks los. Sinds kort staat ze in een kleine merrie groep 24/7 op t land. (Allemaal jonkies)
Ik ben nu echt heel blij met haar! En ze word zo knap :o

Maar 850 euro voor een paard zonder paspoort, chip etc.. Nee :n

Edit, Moeder heb ik toen gezien. Vader onbekend.
Heb geen dna onderzoek gedaan, dus op paspoort is alles onbekend :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 19:58

Zoek voor je overgaat tot koop maar eens uit wat ie je aan papierwerk en boetes gaat kosten. Geen chip, nergens in geschreven, meeste stamboeken rekenen fikse boetes aan bovenop de inschrijving en het DNA onderzoek na 1 jaar. Lidgeld vh stamboek komt er ook bij indien je hem bij een sramboek in schrijft. Kosten vd chip. Zou nog een duur grapje kunnen worden.

Verder is elk veulen een gok.

angelapoppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:07

Een veulen hoeft niet altijd een gok te zijn maar zoals nu zonder. Chip en basis entingen toch wel wat minder fijn en ook lichtelijk gewend aan halster is wel fijn als het gelijk mee moet. Ik heb mijne met 3 maanden gekocht maar die bleef nog een half jaar bij fokker staan en is toen ook wat meer in hand genomen voor ze in trailer werd gezet en bij mij aan kwam