Ik heb een vraagje

Ik heb een 9 jarige merrie (Tango x Goodtimes) die op dit moment bezwangerd wordt.
Ze is alleen VB geregistreerd en dat vond ik nooit een probleem maar nu ik met haar ga fokken twijfel ik een beetje.
Ik denk dat het namelijk wel een meerwaarde heeft om haar tenminste op te laten gaan voor stamboek opname.
Qua afstamming betreft is mijn merrie wel interessant, met ouders met goede papieren op zak zeg maar.
Nu is het zo dat ik een merrie heb die recentelijk besloten heeft dat trailers en vooral ermee op pad gaan, stressvol is, we zijn hier mee aan het werk, maar als ze drachtig is wil ik het risico niet nemen om de stress op te zoeken i.v.m. kans op verwerpen.
Ik heb de site van KWPN al aardig doorgespit maar het is behoorlijk wat informatie, vandaar mijn vraag hier.
Is het mogelijk om haar voor stamboek opname te laten gaan als haar veulen straks in de opfok staat (en ze uiteraard weer wat op conditie is) of is het dan "te laat" voor wat betreft de "status" van mijn veulen?
In principe gaat het veulen toch ook pas vanaf 3 jaar voor stamboek opname toch? Is het dan zo dat het voldoende is als mijn merrie voor die tijd opgenomen wordt in het stamboek?
Ik heb er niet al te veel kaas van gegeten, dus alle informatie en tips zijn welkom!
Alvast bedankt!