Drachtige KWPN merrie voor stamboek opname ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vesceron

Drachtige KWPN merrie voor stamboek opname ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:36

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje :)
Ik heb een 9 jarige merrie (Tango x Goodtimes) die op dit moment bezwangerd wordt.
Ze is alleen VB geregistreerd en dat vond ik nooit een probleem maar nu ik met haar ga fokken twijfel ik een beetje.
Ik denk dat het namelijk wel een meerwaarde heeft om haar tenminste op te laten gaan voor stamboek opname.
Qua afstamming betreft is mijn merrie wel interessant, met ouders met goede papieren op zak zeg maar.
Nu is het zo dat ik een merrie heb die recentelijk besloten heeft dat trailers en vooral ermee op pad gaan, stressvol is, we zijn hier mee aan het werk, maar als ze drachtig is wil ik het risico niet nemen om de stress op te zoeken i.v.m. kans op verwerpen.

Ik heb de site van KWPN al aardig doorgespit maar het is behoorlijk wat informatie, vandaar mijn vraag hier.
Is het mogelijk om haar voor stamboek opname te laten gaan als haar veulen straks in de opfok staat (en ze uiteraard weer wat op conditie is) of is het dan "te laat" voor wat betreft de "status" van mijn veulen?
In principe gaat het veulen toch ook pas vanaf 3 jaar voor stamboek opname toch? Is het dan zo dat het voldoende is als mijn merrie voor die tijd opgenomen wordt in het stamboek?
Ik heb er niet al te veel kaas van gegeten, dus alle informatie en tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

NatasjavE

Re: Drachtige KWPN merrie voor stamboek opname ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:40

Je kan voor de merrie een thuiskeuring aanvragen bij het KWPN. Dan is ze in ieder geval stamboek extrieur.

Er gaan overigens ook wel eens merrie met een veulen aan de voet naar de keuring.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:44

Bedankt, een thuiskeuring zou uitkomst bieden!
Zou het dan een probleem zijn dat ze nu nog op speciaal beslag staat? (siliconenhakje)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 19:50

Vesceron schreef:
Bedankt, een thuiskeuring zou uitkomst bieden!
Zou het dan een probleem zijn dat ze nu nog op speciaal beslag staat? (siliconenhakje)

Waar heeft ze dat voor?

Nee dat wijst meestal op een verborgen gebrek.

Ik zou proberen dat ze tijdens de stamboekopname normaal beslag heeft.
Of een DA verklaring dat het om een niet erfelijke aandoening gaat.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 19:59

Ze is hoefbevangen geweest en daarna een ontsteking aan haar hoefkatrol gekregen, het beslag dient als ontlasting van de pees/katrol. de bedoeling is wel dit af te bouwen en weer op normaal beslag te zetten.
hoefbevangenheid is niet erfelijk uiteraard, maar of ze er bij de HKO zo over denken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:00

HKO is erfelijk. Of beter de gevoeligheid om dit te ontwikkelen is erfelijk.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:04

precies.
En of ze nu pech heeft gehad door de pijn en lange tijd verkeerde belasting zal er niet toe doen ben ik bang.
Ik wil de boel niet bedonderen, maar als ze op normaal beslag zou staan, is het dan nog eerlijk om voor stamboekopname te gaan?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:09

Ik denk dat wat NatasjavE bedoelt dat het niet zo verstandig is om te fokken met een merrie die genetisch belast is met HKO ellende. De kans dat haar nakomelingen die geveoeligheid ook zullen krijgen is dan zeer wel aanwezig.

NatasjavE

Maar fokken met een paard wat HKO heeft is dus al niet verstandig.
Want het is dus erfelijk.

Het KWPN selecteert er niet om niet als 30 jaar op.

NatasjavE

hoogendroog schreef:
Ik denk dat wat NatasjavE bedoelt dat het niet zo verstandig is om te fokken met een merrie die genetisch belast is met HKO ellende. De kans dat haar nakomelingen die geveoeligheid ook zullen krijgen is dan zeer wel aanwezig.

Inderdaad. :j

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:21

Dat begrijp ik heel goed, echter heb ik dit grondig besproken met mijn DA, die aangaf dat hij denkt dat de HKO in het geval van mijn merrie traumatisch is en niet (per se) erfelijk (eerlijk is eerlijk, het 1 sluit het ander niet uit). Ze heeft geen afwijkende standen, nooit ergens last van gehad en is verder röntgenologisch altijd goed geweest. Enkel na ruim 9 maanden ellende van de hoefbevangenheid is zij op de rontgen gezet en is iets gevonden bij de katrol.
Misschien is het geen 'gok' die iedereen zou nemen, maar wij gaan wel voor een veulen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 20:32

En hoe is dat trouma aan de hoefkatrol dan ontstaan volgens jouw DA?

Wat het gaat om een slechte kwaliteit van het straalbeen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 20:54

Door verkeerde belasting vanwege de pijn en het gips wat ze heeft gehad, slechte bloedsomloop wegens het lang op stal moeten staan en verslechterde hoefconditie die een tijd heeft geduurd. Door het langdurige leed is volgens hem de beschadiging ontstaan. Ze zit tussen klasse 2 en 3 in, waarbij mij verteld is dat 2 beschadigingen zijn waar paarden in het dagelijks leven geen last van hebben maar een verhoogd risico hebben. Ze loopt verder als een zonnetje, is helemaal rad en fit.
Ik hoop dat ik niet eigenwijs of ondankbaar voor inbreng lijk, maar ik deel niet de mening dat HKO altijd een erfelijke achtergrond heeft. Daarnaast is het veulen niet voor de verkoop, en bedoeld voor mij als opvolger van mijn (voor mij zo) perfecte merrie. Het lijkt mij een leuke toevoeging om met het veulen ook eens het avontuur van keuringen aan te gaan en ik dacht dat dit niet mogelijk was als mijn merrie niet opgenomen is in het stamboek. Vandaar mijn vraag.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 21:31

HB kan problemen aan de straal geven. Heb zelf een merrie gehad die met 10 jaar is gerontgend en goed bevonden (zelfs erg goed voor haar leeftijd) en is toen gedekt. Die heeft HB gekregen door geboorte problemen en de straalbenen waren met 12 jaar dus niet meer goed.

dassenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 14:44

Mag ze wel gekeurd worden als ze drachtig is?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 22:26

Ja hoor, stamboek keuring is enkel stap, draf en opstellen als ik me niet vergis.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 07:47

Vesceron schreef:
Ja hoor, stamboek keuring is enkel stap, draf en opstellen als ik me niet vergis.

Dat is bij een thuis keuring.
Ga je naar de regio keuring is het ook los in de binnenbak en eventueel vrij springen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:49

Vesceron schreef:

Ik zou het niet doen, vooral niet als het voor stamboekopname is. Zou dan zeker dit jaar overslaan.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 13:04

Het wordt ook een thuiskeuring.
Ze wordt komende week geinsemineerd dus zou op zo'n 3 maanden dracht zitten als het pakt.
Volgend jaar zou ook prima zijn overigens.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:38

Je kunt gerust met een merrie zo vroeg in de dracht een thuiskeuring doen hoor.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:43

Kabouterdans schreef:
Vesceron schreef:

Dat is bij een thuis keuring.
Ga je naar de regio keuring is het ook los in de binnenbak en eventueel vrij springen.

Dat laatste alleen bij springmerries. Niet bij een dressuurrichting.

Persoonlijk vind ik dat je een domme da hebt. HKO is erfelijk. Punt. Dat risico wil je gewoon niet lopen. Nooit.

Wat betreft beslag kun je beter met je hoefsmid overleggen.

Dat de moeder vb is geeft niet veel gevolgen voor je veulen, het ligt er alleen wel aan wat je met dit veulen wil doen. Is het voor de sport maakt het niet zo uit. Is het voor de verkoop, dan kan het uitmaken. Voor de fok zou ik sowieso al voorzichtig zijn, maar daar zijn predicaten natuurlijk wel van belang.