eerste paard graag advies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicolle73

eerste paard graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 07:43

graag zou ik een fries willen als eigen paard.
nu is mijn vraag of ik een onbeleerd paard of een paard wat al ouder is moet kiezen.
als het onbeleerd is dan kan ik het zelf met hulp zadelmak maken en naar mijn wens inleren zeg maar.
of moet ik toch kiezen voor een paard wat zadelmak is en waar ik zo op kan stappen.
is het dan mogelijk om toch het paard naar mijn hand te zetten met rijden?
ook de prijs speelt een rol. zoveel heb ik niet te besteden en ik zou toch graag een mooie fries willen.
met een goed karakter.

graag advies.

groetjes

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:44

Ik zou een beleerde nemen, deze kun je zeker nog naar eigen hand zetten.

Jamiejoyce

Re: eerste paard graag advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:53

Hoeveel ervaring heb je zelf?
Je krijgt dan hulp zeg je komen ze dan 3 tot 4 x per week?
Heb je al een fries op het oog of ben je al wezen kijken Voorheen al friezen gereden en wat is je doel wedstrijden of alleen recreatief rijden

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:56

Hoeveel rij ervaring heb je en wat is je niveau?
Als je veel ervaring hebt met jonge paarden en paarden doorrijden, zou ik gaan voor een onbeleerde.
Heb je nog niet zo veel ervaring, dan zou ik gaan voor een beleerde.

Een onbeleerde zal wat lager uitkomen in prijs, maar je zal een pak meer uitgeven aan lessen en iemand die je zal helpen je paard te beleren, dus ik denk dat je op het einde misschien zelfs duurder gaat uit komen.

Nog een tip: als je zelf je paard wil beleren, zorg er dan voor dat je ofwel zelf genoeg ervaring hebt, of laat je constant begeleiden door iemand die er verstand van heeft. Voor je het weet gaat er iets mis, waardoor je veel verder van huis bent.

Een 5- of 6 jarige die beleerd is en al wat doorgereden, zou ideaal zijn als je zelf nog niet veel ervaring hebt in zadelmak maken enzo. Het paard zal waarschijnlijk een goede basis opleiding gehad hebben (of daar ga je toch van uit), maar je kan het paard nog zelf veel dingen leren en naar je hand zetten.

Mijn tweede paard heb ik gekocht als 5-jarige, en ondanks dat het een paard is met een goed karakter, heb ik er toch wel mee afgezien in het begin.

Veel succes met je zoektocht.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:57

Persoonlijk vind ik het beleren van een paard echt iets voor mensen met veel ervaring. Met name omdat die mensen handig zijn, ze anticiperen veel sneller op dingen dan de gemiddelde ruiter, zeker als het je eerste paard is.

Mijn advies zou zijn een beleerd paard te kopen, daar heb je bij het eerste paard zoveel meer aan. Naar je hand zetten kan even goed en als het paard correct is ingereden heb je daar alleen maar profijt van.

Als het om budgettaire redenen is? Spaar dan even door zodat je wat meer budget hebt om een knap beleerd paard te kopen.
Ik heb ervaren in mijn zoektocht dat tweeduizend euro extra budget het verschil maakte tussen de kneuzen en de leuke paarden. Met kneus bedoel ik dat er vaak haken en ogen aan een paard zitten, schoonheidsfoutjes, exterieurmatige tekortkomingen, lastige karakters en erger nog, ze zijn ooit afgekeurd en worden nu voor weinig aangeboden zodat ze niet meer op de foto gezet worden en jij over een tijdje met de problemen zit.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:00

idylle schreef:
Ik zou een beleerde nemen, deze kun je zeker nog naar eigen hand zetten.

Waarom zou je je eerste paard naar je hand moeten zetten? Een eigen paard is andere koek dan manegeknollen, dus kijk eerst eens wat een eigen paard jou nog allemaal kan leren. Ik zou voor een leuke 8-10 jarige gaan met goede basis, eventueel L-M. In ieder geval een paard waar de knopjes al op zitten, zodat JIJ ervan kunt leren en niet dat jij je paard meteen iets gaat leren.

nicolle73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 11:58

dank jullie wel voor het advies
dan ga ik voor een beleerde en vanaf 5 jaar kijken. en natuurlijk wat doorsparen dan.
weet iemand soms een fokkerij of iemand die zelf een moderne fries verkoopt?
en waar moet ik dan speciaal op letten bij een fries?

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:21

Ik zou iemand meenemen die verstand ervan heeft. Keuren is altijd wel heel slim en ik zou meerdere bekijken

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:44

Welke regio zit je?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:48

Een goede ruiter past zich aan bij het paard en verwacht dit niet andersom ;)
Wat bedoel je met het paard naar je hand zetten?
Neem iemand mee als je gaat kijken, ga meerdere keren kijken voordat je een besluit neemt en laat het paard keuren, dat kan een hoop teleurstellingen voorkomen.

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 14:01

Wat zoek je precies in een fries?
Een grote/ kleine, knuffelpaard, recreatie of juist misschien voor wedstrijd in de toekomst?
En wat is een schatting van je budget? Voor de een is een laag budget soms heel anders dan voor de ander ;)
Succes!

nicolle73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 16:04

recreatie is mijn doel. geen wedstrijden.
ik zoek gewoon een grote knuffelkont.
waarmee ik lekker buitenritten mee kan maken
ik heb al iemand die ik mee kan nemen. zelfs 2. eentje heeft zelf 5 friezen.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:00

Oke dit is misschien een beetje of toppic maar (heel leuk dat je een paard gaat nemen trouwens) weet iemand behalve ehorses sporthorses marktplaats en bokt een goede plek om een paard te kopen mag er namelijk zlef. Ook een :D

nicolle73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 16:51

ik denk dat je het beste bij een fokker van een bepaald ras kan kopen. maar dan is de prijs ook een stuk hoger.
ik stel mijn eigen paard nog even uit. is toch wel erg veel alleen al voor stalkosten. als ik dat al kon halveren dan zou het kunnen.