HELP! Informatie bonte hengst Toronto/ivm aankoop nakomeling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

HELP! Informatie bonte hengst Toronto/ivm aankoop nakomeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 12:11

Beste Bokkers...
Ik heb een belangrijke vraag omdat ik op het punt sta een Totonto nakomeling aan te schaffen.

Ik heb tot nu toe niet veel verstand van keuringen/predicaten. Nooit eerder heb ik mij bezig gehouden met fokkerij en het behalen van predicaten van een merrie. Nu heb ik een leuke merrie op het oog en wil daarmee voor het eerst wel de keuringen af gaan.
Het betreft een 3 jarige merrie met een Toronto vader. De vader (bonte hengst) Toronto is een Gribaldi x Samber. Moeder staat in de database bij het KWPN.
De fokker komt met allerlei rare verhalen aan. Hij zegt eerst de merrie niet op tijd aangegeven te hebben maar dit kan achteraf nog steeds door aanvraag te doen. Later geeft hij aan dat de hengst EU goedgekeurd is maar niet bij het KWPN.
De merrie die ik wil kopen heeft een PVE paspoort (staan geen vaders en moeders in, is blank maar met levens en transpondernummers).
Ik heb het KWPN gebeld om te vragen hoe het zit. Zij zeggen wel een onderzoek te kunnen doen na opsturen van alle papieren (kopie van de moeder/vader) maar kunnen niet met zekerheid zeggen of ze de jonge merrie een vol papier kunnen geven. Wel is het hoogst waarschijnlijk zeker dat er met deze merrie dan geen predicaten behaald kunnen worden.
Nu was ik al ik van plan het paard over te zetten naar het NRPS stamboek. Zou het eventueel wel mogelijk zijn dat het NRPS wel accepteert of is dit dan daar ook niet mogelijk?

Zoals ik al zei ik heb er nog weinig verstand van. Het doel is dit leuke paard ook uit te brengen in de sport maar wil ook kijken hoe ver we komen met het behalen van predicaten.

Dus.... wel of niet kopen? hopelijk kunnen jullie me hier op weg helpen? alvast bedankt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:24

Het KWPN zal een DNA test op ouderschap eisen. Hierbij zijn stalen van hengst, merrie en paard nodig.
Als de hengst niet ggk is bij het KWPN, of ggk bij een KWPN-erkend EU Warmbloed Stamboek, dan zal de merrie toch maar B-register papieren krijgen.
Hou wel rekening ermee dat het hele procedure een paar honderd euro's gaat kosten ... en dat je misschien toch B-reg. overhoud.

Andere mogelijk is om er achter te komen waar de hengst is goedgekeurd, bij welke Stamboek.
En bij die Stamboek vragen wat de mogelijkheid voor registratie is. Het zou best kunnen dat je wel bij deze Stamboek A-Register kan krijgen.

Nog iets te controleren. Soms is er een reden dat het veulen niet wordt aangemeld voor registratie ... met name dat er geen dekbewijs is ontvangen omdat het dekgeld niet is betaald. Je zou bij de eigenaar van de hengst kunnen navragen of deze dekking wel geregistreerd is (nota van is gemaakt) en of een dekbewijs is afgegeven. Zo ja, dan sta je al een stuk sterker en verder in het krijgen van papieren.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:26

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:35

Hij is niet gekeurd maar wel een lijst met nakomelingen?!! Allemaal KWPN, best netjes voor een niet gekeurde hengst... Er is maar 1 merrie bij uit 2012, is dat de merrie je die bedoeld? http://www.horsetelex.nl/horses/progeny/49640

Equistretch

Re: HELP! Informatie bonte hengst Toronto/ivm aankoop nakomeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:05

Er zijn 2 merries in de lijst
Gina Colada en Evolution (2011 en 2009). Beiden ook van dezelfde Merrie Witina
Volgens het kwpn kan ik wel een vol paspoort krijgen maar ze kan niet voor de keuringen. Blijft het dan een PVE paspoort?

Wat ik me ook afvraag. Stel dat dit leuke jonge paard in de toekomst een leuk sportpaard zal worden. Zal de waarde van deze merrie dan drastisch minder zijn zonder behaalde predicaten (en niet te behalen valt)?.

Nogmaals ik ben een leek!

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 20:15

Peterina schreef:
Het KWPN zal een DNA test op ouderschap eisen. Hierbij zijn stalen van hengst, merrie en paard nodig.
Als de hengst niet ggk is bij het KWPN, of ggk bij een KWPN-erkend EU Warmbloed Stamboek, dan zal de merrie toch maar B-register papieren krijgen.
Hou wel rekening ermee dat het hele procedure een paar honderd euro's gaat kosten ... en dat je misschien toch B-reg. overhoud.

Andere mogelijk is om er achter te komen waar de hengst is goedgekeurd, bij welke Stamboek.
En bij die Stamboek vragen wat de mogelijkheid voor registratie is. Het zou best kunnen dat je wel bij deze Stamboek A-Register kan krijgen.

Nog iets te controleren. Soms is er een reden dat het veulen niet wordt aangemeld voor registratie ... met name dat er geen dekbewijs is ontvangen omdat het dekgeld niet is betaald. Je zou bij de eigenaar van de hengst kunnen navragen of deze dekking wel geregistreerd is (nota van is gemaakt) en of een dekbewijs is afgegeven. Zo ja, dan sta je al een stuk sterker en verder in het krijgen van papieren.

Petrina@@ het is allemaal een heel onduidelijk verhaal. Het meisje waar ik het paard van wil kopen heeft geen kennis en heeft het paard als 6 maanden veulentje gekocht om er later wat mee te sporten. Ik krijg het verhaal via haar, zij heeft contact gehad met de fokker. Die zegt dat Toronto opgenomen is in een EU stamboek (welke weet ik niet) en blijkt nu niet meer geregistreerd te staan??? t/m 2012 staan 2 merries wel geregistreerd (zelfde hengst/merrie) kun je me richtlijnen geven waar toe zoeken (welk EU stamboek) hij moet toch ergens voorkomen met het verhaal..? Het zou zomaar van een heel andere afstamming kunnen zijn dan wordt beweerd toch?
Alvast bedankt

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:16

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 21:41

Kabouterdans schreef:
Denk dat Toronto bij het inmiddelse ongeldige ES (Europees Stamboek) gekeurd is geweest.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/143027

Zojuist meer info bekend...
Klopt! was goedgekeurd ES. Later in 2007 is dit AES geworden en de hengst Toronto is niet meer aangeboden voor herkeuring dus niet opgenomen.

Nu las ik ergens dat het bij het NRPS mogelijk is een 3 jarige met b register papieren een keuring te laten doen. Als ze hoge waardes heeft is er toch nog een mogelijkheid opgenomen te worden in het a register. Weet iemand hier iets van?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:46

Equistretch schreef:
Kabouterdans schreef:
Denk dat Toronto bij het inmiddelse ongeldige ES (Europees Stamboek) gekeurd is geweest.
http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/143027

Zojuist meer info bekend...
Klopt! was goedgekeurd ES. Later in 2007 is dit AES geworden en de hengst Toronto is niet meer aangeboden voor herkeuring dus niet opgenomen.

Nu las ik ergens dat het bij het NRPS mogelijk is een 3 jarige met b register papieren een keuring te laten doen. Als ze hoge waardes heeft is er toch nog een mogelijkheid opgenomen te worden in het a register. Weet iemand hier iets van?

ES heeft absoluut niets en ook niets met AES te maken! Totaal twee verschillende dingen!

AES is een EU-erkend sportpaard Stamboek die op het WBFSH lijst voorkomt.

ES was een niet erkend stamboek dat alles wat betreft ras en type keurde, en dan meestal 'iets' met kleur of patroon. Kreeg geen NL erkenning, is toen on paraplu van ECHA gegaan (die nam ES hengsten enz over), ECHA is failliet gegaan, heeft Duits erkenning verloren, registers enz alweer opgestart onder ZSSE, deze hadden voorlopige erkenning gekregen dat dit jaar vervallen is, nieuwe aanvraag ZSSE loopt. Dus .... misschien staat hij nog via via via op de boeken van ZSSE.

Alle geregistreerde KWPN'ers zijn B-register ... kunnen niet aan keuringen deelnemen, kunnen niet aan Pavo Cup deelnemen, enz enz.
Met een B-reg merrie kan je wel dekken met een A-reg hengst = veulen krijgt A-papieren.

B-register blijft altijd B-register!!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:10

Als je echt voor de keuringen wil gaan is dit geen goede keuze, ook bij het NRPS niet, want ook daar is de vader niet erkend en bekend en kun je niet meedoen voor de predicaten.

Ga je voor de sport en wil je er verder niet mee fokken zou ik het paard wel kopen, sterker nog, ik heb een dergelijk paard gekocht, moeder KWPN, vader heeft ook KWPN papier, maar is nooit goedgekeurd voor de dekdienst maar heeft wel een aantal nakomelingen rondlopen die het leuk doen in de sport.
Omdat de vader echter niet goedgekeurd is zit er een Sportregister NRPS papier bij. Leuk omdat de afstamming er in staat, maar qua fokken is het niets waard.
Maar ik heb een ruin en fokken is dus geen optie of ambitie, voor mij was het papier dus niet echt van waarde en ik heb er een superleuk sportpaard aan.

Qua waarde, als ze leuk presteerd in de sport zal ze daarop haar waarde krijgen, echter zal ze nooit zoveel waard worden als een paard met predictaten die voor de fok ook nog interessant is.

Dus...
Voor de sport kan het een heel leuk dier zijn
Voor de fok is er geen tot weinig waarde en als dat je doel is zou ik haar laten staan.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 23:04

Nakomeling van Toronto kun je inderdaad nog een B-papier bij aanvragen bij het KWPN maar is achteraf ontzettend duur. Ongeveer 400 a 500 euro. Even meenemen in de deal zou ik zeggen. :D
Bij NRPS inschrijven is in ieder geval een stuk goedkoper, maar ook daar kun je niet naar de keuring met deze merrie. De vader moet daar een hengst zijn welke is goedgekeurd bij een EU erkend stamboek om in het A register te komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 06:42

Dus conclusie: Gebruik het paard gewoon leuk als sportpaard maar inschrijven bij stamboeken voor eventuele keuringen of fok is uitgesloten. :)

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:05

Fok is niet uitgesloten Suzanne F volgens mij, maar het traject duurt wat langer voor je vanuit Register B bent.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:10

Ook NRPS zal DNA willen zien voordat ze de ouders in het register zetten, zonder dat onderzoek zal het een papier met vader/moeder onbekend blijven.

Voor de fokkerij is het dier niet ongeschikt maar je zult er geen goedgekeurde hengst mee kunnen fokken zonder 4 generaties afstamming op papier.
Een veulen van zo'n merrie kan prima in een stamboek (zowel NRPS als KWPN) worden ingeschreven, zolang de vader van het veulen maar wel een goedgekeurde of erkende hengst is. Bij NRPS is het zo dat een nakomeling van een NRPS goedgekeurde hengst automatisch in het gewone veulenboek wordt opgenomen en later ook stamboek kan worden en kans kan maken op alle predikaten. Wellicht dat KWPN daar wat moeilijker over doet, maar ook die moeten een nakomeling van hun eigen hengsten gewoon inschrijven ongeacht de kleur van het papier van de merrie.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:24

Yootha schreef:
Fok is niet uitgesloten Suzanne F volgens mij, maar het traject duurt wat langer voor je vanuit Register B bent.

Precies, de merrie zelf kan niet deelnemen aan de keuringen maar haar nakomelingen kunnen zoals Dees zegt wel weer gewoon in het veulenboek van het stamboek worden opgenomen en deelnemen aan keuringen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:46

Hier ook een dochter van toronto.
Met es papier , kwpn wil enkel paspoort zonder ouderregistratie afgeven , aes wil haar wel opnemen.
Nu in strijd met de beheerder van het oude es om haar oude paspoort en papieren om te kunnen zetten. Ben er inmiddels al bijna een jaar mee bezig..... :-(

Juliettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 13:18

Ik heb gina colada, met kwpn papier