WPCV of NWPCS?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

WPCV of NWPCS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 11:05

Hallo,
Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar van een Welsh a pony.

Ik ben nieuw in de Welsh wereld dus ben ik een beetje op zoek hoe of wat, misschien kunnen jullie mij op weg helpen.

Ik wil de pony op mijn naam laten registreren. Er zit een paspoort bij van NWPCS, ben ik dan gebonden aan die club, of kan ik ook bij de andere club laten registreren?

Wat zijn nu eigenlijk (behalve het contributiebedrag 46,50 / 80,50) de verschillen?

Als ik wil meedoen aan keuringen, moet ik dan lid zijn van een van beide clubs? of beide?
Zelfde vraag geld voor als ik in de toekomst een veulentje zou willen gaan fokken met onze merrie.

bedankt alvast!

Fotografie91

Re: WPCV of NWPCS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:35

Ik ben zelf lid van het nwpcs omdat je daar echt premies behaald op de keuring zo is mijn merrie ster geworden vorig jaar en dit jaar gaan we voor keur!
Het is wat duurder maar naar mijn mening zit ik bij het nwpcs meer op mijn plek met mijn pony's

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:08

Oke bedankt. Bij Wpcv krijg je dus geen premies?
Zijn er verder nog verschillen of aanraders waar ik op moet letten?

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 06:40

Bij de wpcv krijg je ribbons.
Tevens zijn zij officieel dochter stamboek van het Engelse wpcs. Hierdoor worden bij de wpcv de engelse regels en richtlijnen gehanteerd.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 06:47

Ik zit bij beide en show bij beide. Registreren doe ik bij wpcv ivm officieel dochterstamboek

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:00

Wat is het voordeel van officieel in het dochterstamboek staan?
Zoals ik het nu begrijp is NWPRS opgericht in 1959 en is dit een puur Nederlandse aangelegenheid, maar Nederlandse keurmeesters e.d.
En WPCV is opgericht in 1970 (uit onenigheid binnen NWPRS?), en volgt de Wales/UK richtlijnen met Britse keurmeesters.
Klopt dat?

Krijg je bij beide verenigingen een Nederlands papier? En kunnen de dieren onderling 'gekruisd' worden? Mag je dus een NWPRS-hengst op je WPCV gebruiken en vice versa?

Een hoop vragen, maar ik kom er nog niet helemaal uit met behulp van de websites (sorry Juval voor eht inbreken in je topic)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:18

Heeft er vooral mee te maken dat als je een pony naar Engeland wil verkopen voor de fok (ook hengsten dus) dat dus met papier makkelijker gaat omdat het wpcv de moeder stamboek regels volgt.

Wat shows betreft. Wpcv heeft Engelse show met Engelse panel judges. Dat is vaal een persoon, daar waar bij nwpcs je altijd 2 (of tijdens hengstenkeuring meer) Nederlandse juryleden hebt. Bij het wpcv kun je idd ribbons en premiums krijgen. Bij nwpcs krijg je premies en predicaten. Ik show bij beide. Bij nwpcs show je in het wit. Bij wpcv mag je ook in engels tenue. Verder ben ik ook nog lid van de vriendenkring. Dat is een sectie a club en ook die organiseren een Engelse keuring. Ik vind ze allemaal leuk. Juryleden hebben natuurlijk hun voorkeur wat betreft type pony's. Bij de Engelse shows heb je dat nog meer natuurlijk ivm maar een jurylid. Bij nwpcs s lopen wel meerdere types door elkaar. Ook daar heb je natuurlijk juryvoorkeuren. Bij wpcv kan elke hengst mits veterinaire keuring een deklicentie krijgen. Bij nwpcs is er en hengstenkeuring geen waarbij alleen hengsten die door gaan een licentie krijgen en dekhengst worden

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:41

Dankjewel voor de uitleg.

Krijg je bij beide verenigingen ook een Nederlands paspoort/stamboom trouwens?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:48

Ja hoor bij beide krijg je gewoon een afstamming en Nederlands paspoort

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:33

Fijn :) Ik vraag het omdat het bij de twee Nederlandse haflingerstamboeken dus anders gaat, bij de ene krijg je een Oostenrijks paspoort (ook als je paard in Nederland is geboren) en moet je je paard 'importeren', terwijl je bij de ander wel een Nederlands paspoort krijgt.

Bedankt voor je antwoord weer :) .
Ik ga eens op zoek naar een leuke Welsh-a O:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:33

Ik heb 2 hele leuke te koop assie ;)

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:42

Cemlys, hoe doe jij dat met de keuringen van het nwpcs? Mijn merrie heeft engels papier (geïmporteerd). En is via wpcv op mijn naam geschreven. Ik ben ook lid van de wpcv en heb daar vorig jaar ook geshowd.
Ik dacht dat alleen een extra lidmaatschap van nwpcs voor mij onvoldoende is, om deze merrie bij het nwpcs te kunnen keuren. Maar ik begreep uit jouw antwoord dat dat dus wel mogelijk was.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:46

Als ze 3 zijn en je wil ze in het nwpcs stamboek laten opnemen dan worden ze daar (ook)ingeschreven en krijg je er dat stamboekpapier bij. Staat volgens mij allemaal in het laatste welsh magazine (daarin staat alle uitleg omtrent keuringen).

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:49

Afbeelding

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:16

Dank je voor je reactie.
Het welsh magazine krijg je zeker als je lid bent van het nwpcs?
Dit betekent dus dat als ik aan keuringen van het nwpcs mee wil doen ik mijn pony bij twee stamboeken moet inschrijven en dus twee paspoorten bij mijn pony krijg. Met alle bijbehorende kosten. Ik meen mij te herinneren dat ik dat bij het nwpcs niet heel goedkoop vond.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:20

Je krijgt geen tweede paspoort, wel een papier erbij wat je bij het paspoort kam stoppen. Prijzen voor het registreren vind je op de website. Die weet ik zo niet vanbuiten. Lidmaatschap is rond de 80. Dan krijg je idd ook het magazine

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:29

Dus mijn Wpcv veulen kan ik tot 3 bij de keuringen daar meedoen, en vanaf 3 dan ook inschrijven bij NWPCS en daar ook de kosten betalen (dus registratie kosten en bij beide de jaarlijkse kosten) en dan kan ik bij beide keuringen meedoen?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 05:51

Klopt!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 07:35

oke, duidelijk, mijn 2 jarige heeft nu een paspoort van NWPCS, dus die staat daar geregistreerd, alleen nog niet op mijn naam.
Als ik nu dus lid wordt van het WPCV en daar mijn pony op mijn naam laat registreren dan is ze dus bij beide stamboeken bekend..
Ik weet nog niet of ik aan keuringen mee wil doen. Ik vind het zelf natuurlijk een prachtpony, maar misschien is ze in de welshwereld maar 'gewoontjes' dan ga ik niet extra kosten maken om achteraan in de rubrieken te eindigen.. dus ik denk dat ik dan het beste dit jaar eens kan kijken (voor ze 3 jaar is) of ze goed genoeg is, en anders laat ik het maar verder. Dan hoef ik dus ook geen lid te worden van die duurdere club.

geeft het wpcv ook een blad uit?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 08:24

Bij de WPCV is er een jaarboek. Het Welsh Magazine van het NWPCS is een erg mooi (en duur om te maken) blad. €3 per nummer is erg weinig geld voor zo'n blad. De keuringsverslagen staan er in, alsmede informatie over sport en fokkerij en natuurlijk allerhande verenigingszaken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:08

En je hebt ook nog het welsh bulletin, dat weer uitgaat van de clubs (vriendenkring, welsh b club,...)
Daar is het lidgeld ook veel minder. geloof iets van 30 euro. Een paar keer per jaar zijn gezellige bijeenkomsten (al ontbreekt het me aan tijd om er telkens te zijn), oa na de hengstenkeuring, stalbezoek en de keuring van de vriendenkring bv.

Bestaat Jong Welsh Nederland nog? Daar hoor ik al een hele tijd niets meer van.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:34

Cemlys schreef:
Klopt!

Is het eindelijk duidelijk voor me, heel erg bedankt!
En voor 3 jaar kan ik dus alleen bij het WPCV met m'n veulen meedoen? Dat is wel jammer, die keuringen komen me vaak niet goed uit haha.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 05:40

Ook van mijn kant veel dank voor de uitleg. Ondanks dat ik me hier al meerdere keren in verdiept had. Werd het me nooit echt duidelijk. Maar nu wel.