Merrie wil niet drachtig worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Merrie wil niet drachtig worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 07:51

Mijn merrie van 9 jaar oud wil niet drachtig worden. Ze laat haar hengstigheid heel moeilijk zien, dit is altijd al zo geweest, als je haar kent dan zie je er wel iets aan maar zo op het blote oog laat ze het moeilijk zien.

Ze is hierdoor de eerste keer hengstig gespoten en hier maakte ze wel een mooi eitje en dus geïnsemineerd. Helaas nu na 3 weken geen dracht. Maar ze wordt nu ook niet echt opnieuw hengstig, op het moment heeft ze een eitje zitten, mar de baarmoeder is niet herleef actief ( wat wel zou moeten). Deze cyclus gaan we nu overslaan en de volgende proberen we het weer.

Zijn er meer mensen hier die moeite hebben gehad hun merrie drachti te krijgen, zijn er bepaalde handelingen, tips, misschien voer om mijn merrie een handje te helpen? Of hoe is jullie dierenarts ermee omgegaan? En is de merrie uiteindelijk wel drachtig geworden?
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 16-05-15 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Merrie wil niet drachtig worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:06

Mijn merrie toonde ook niet hengstig, maar dan ook echt totaal niet, zelfs niet naast de hengst tijdens het hoogtepunt van de hengstigheid, maar op echt was bij haar wel een perfecte hengstigheid te zien waarin 'het plaatje klopte'.
Ik denk dat als het bij de volgende cyclus bij jouw merrie nog niet klopt, ik er niet aan zou beginnen, dan heeft het misschien wel een reden.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:11

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:13

Misschien een keer een ostheopaat proberen. Mijn merrie heeft dit ook gehad, en bleek goed vast te zitten bij de atlas. Daar loopt de hormoonaansturing oid ook langs. Mijn merrie was na behandeling in 1x drachtig.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:24

Heeft jouw merrie wel fysiek contact met een hengst? Schouwen jullie haar of gaat alles op scannen?

Probeer haar eens bij een (schouw)hengst te brengen, dat contact wil de hormoonproductie stimuleren grote kans dat ze dan wel spontaan hengstig wordt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:27

Heb je een pony of paarden merrie?

Bij sommige ponyhengsten is het mogelijk dat ze natuurlijk dekken of zelfs om hengst en merrie samen in de wei te zetten, dit vergroot de kans op dracht behoorlijk.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 08:52

Ik heb een paardendame. Tot nu toe wordt ze alleen gescand, de paarden staan aan huis en ik heb twee dametjes. Helaas geen mannen hier voorhanden. Ik had bedacht misschien vandaag en morgen even lans de buren te gaan, die hebben een aantal ruinen, maar of dat helpt? Een schouwhengst weet ik hier zo niet te vinden. :(

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:56

Hopelijk loopt ze warm voor de ruin van de buren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:04

Ik zou een andere ( jonge vruchtbare) hengst proberen. Heb je al een kweek laten maken om te kijken of ze "schoon" is?

Heb je een dierenarts met veel ervaring met gyneacologie?

Staat het ei al op springen? Kun je anders nu niet wat bij laten spuiten zodat de hengstigheid doorzet.
Hoelang geleden ben je begonnen met scannen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:36

Heeft ze wel een eisprong? De eerste keer dat ik mijn merrie liet dekken had ik ook problemen, mooi eitje maar geen eisprong, het ei verschrompelde gewoon. Heeft een kuur gehad (wat weet ik niet, was een poeder wat dagelijks over haar eten moest en dat een week lang) en toen kreeg ze wel een eisprong.
Sindsdien nooit geen problemen gehad, supervruchtbare merrie.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:43

Mijn merrie had vorig jaar ook een mooi ei maar nog geen "hengstige" baarmoeder. Ze is opgehaald door de hengstenhouder en die zou haar hengstig spuiten als ze na 3 dagen nog niet gewillig was. Na 2 uur in de nabijheid van de hengst wilde ze maar al te graag, volgende ochtend gedekt en direct drachtig.
Het kan echt schelen of ze in de buurt van de hengst staan.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:51

Het paard verhuizen naar een adres waar hengsten staan. Bij mijn merrie was het ook zo. Eenmaal op een hengstenstal was het zo gepiept!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:01

Is de merrie wel schoon van binnen? Anders deze hengstigheid met een breed spectrum spoelen, zodat je volgende gelijk optimaal kan gebruiken.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:10

Idd verplaatsen eventueel na de hengstenhouder
Waar woon je? Anders wil ik wel met n hengst van mij langs komen om te schouwen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:41

Gentlegiant schreef:
Idd verplaatsen eventueel na de hengstenhouder
Waar woon je? Anders wil ik wel met n hengst van mij langs komen om te schouwen

Dat is echt heel aardig!

Mijn merrie ongeveer hetzelfde, had dit jaar al 4x gescand en hengstig gespoten maar er gebeurde niks.
Ik heb besloten haar toch naar de hengstenhouder te brengen (ze wordt gedekt in de kudde waar ze 24/7 lopen). Na 3 dagen kreeg ik een berichtje dat mijn merrie hengstig was. Had ik nooit verwacht, maar de
nabijheid van de hengst was dus gewoon noodzakelijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:27

Een hele knappe ruin kan je ook proberen... Voor sommige merries is een beetje opdringerige ruin ook al voldoende, andere toch je merrie even naar een dekstation brengen.

Als je zelf gaat schouwen, doe het dan wel veilig.
Wij laten de hengst in zijn eigen stal staan en brengen de merrie naar hem toe. De merrie aan een lang touw zodat je zelf goed buiten het bereik van de voorbenen van de merrie kan staan.

En liefde moet groeien, dus even de tijd nemen voor het schouwen, hulp is handig, iemand die kan kijken of de merrie al begint te knipperen met haar vulva.
Bij een ruin zou je de merrie een poosje er naast in een stal kunnen zetten of gewoon samen op de wei.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:37

Mijn oude merrie wilde juist niet drachtig worden als ze ergens anders dan thuis gestald stond. Die had ook altijd last van heimwee. Dus zomaar ergens anders neer zetten zou ik zelf niet doen.

Wat inderdaad al gezegd wordt zou ik eerst andere lichamelijke problemen en oorzaken uit proberen te sluiten en haar verder zo happy en rustig mogelijk proberen te houden.

Hengst of ruin erbij om hengstigheid op te wekken kan inderdaad wel handig zijn. Maar na het insemineren geen contact meer met ruinen of hengsten. Het schijnt dat merries eerder weer kunnen verwerpen als er contact is met andere hengsten of ruinen dan die waar ze drachtig van zijn.