Fokken, paard niet bij huis maar 24/7 op de wei.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

Fokken, paard niet bij huis maar 24/7 op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 15:31

Hallo Bokkers,

Ik zou ooit op den duur graag willen gaan fokken, alleen loop ik tegen een punt aan dat ik me afvraag of dit wel haalbaar is en zoek mensen met ervaring op deze manier.

Wij een wei gepacht op hemelsbreed 700/800 meter van ons huis af. De paarden blijven gewoon 24/7 op de wei en hebben een grote schuilstal.

Wie o wie fokt met paarden en heeft de paarden ook niet letterlijk aan huis staan? Heb je een camera hangen, zoja hoe? of slaap je gewoon in het gras met een tentje om te waken _O- en bent na een aantal dagen/weken niet meer aanspreekbaar omdat je niet fatsoenlijk slaapt? :=

Wij hebben voor thuis wel de mogelijkheid een stal met kleine uitloopt te creeeren, maar dit is puur in geval van nood en dus niet handig/mogelijk voor een aantal weken.

Even voor de goede orde, ik wil me eerst orienteren voordat ik uberhaubt iets ga doen.

Set_Elkol

Re: Fokken, paard niet bij huis maar 24/7 op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 16:14

Ik heb de paarden bij mijn ouders thuis staan waar ik zelf niet meer woon. Ook zij staan 24/7 buiten met schuilstal. Ik heb zelf de eerste uitgerekende periode-nachten dat ik het niet 100% vertrouwde heen en weer gereden om 23u en soms 1x 's nachts. Toen het er aan zat te komen heb ik twee nachten naast/in de schuilstal geslapen waarbij ik het voordeel had de helft van de eerste nacht nog even op de bank van mijn ouders te crashen toen ik het niet meer verwachtte.
Overdag was ik er heel veel bij, ik heb het expres in een warmere periode gepland dat buiten slapen goed te doen was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:24

Ik ken mensen die tijdelijk een caravan plaatsen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:32

Bevriende fokkers hebben de paarden ook niet aan huis, ze doen de merrie een birthalarm om en zetten haar in een ruime kraamstal, als het alarm gaat rijden ze erheen. Ik had mijn merrie zelf vorig jaar in pension ruim een half uur van mijn huis, omdat ik er graag bij wilde zijn heb ik gezorgd dat ik vakantie had en ben ik inderdaad in een tentje gaan slapen bij haar. Inmiddels heb ik ze aan huis, maar ikga alsnog in een tentje slapen als het vermoeden heb dat het komende nacht komt. Steeds mijn bed uit moeten om te gaan kijken vind ik niks, en stiekem is kamperen in de wei ook nog wel grappig. Heb uiteraard wederom vakantie :)

Wat ik trouwens wel zorgelijk vind is dat je geen stal hebt. Als zo'n veulen heel klein is of als er eens wat mis gaat, met veulen of met moeder of met een ander paard, is een stal toch wel wenselijk. Als het slecht weer is tijdens de eerste weken is het ook wel fijn, of eigenlijk noodzakelijk, als de kleine ergens droog kan liggen en slapen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:33

er staat de paarden hebben een grote schuilstal

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:50

Dank je wel allemaal.
ik zou denk ik er ook voor kiezen om een birth alarm te huren en een caravan in de te plaatsen, gelukkig hebben mn ouders een ;) ..

De paarden hebben een grote stal, 24/7 weidegang zonder schuilstal vind ik ook zonder een veulen geen optie.. :o
En in nood hebben we een stal thuis, van 5x3. Maar daar is geen weide mogelijk, wel een kleine uitloop op stenen.

Wel fijn om te lezen dat er toch ook mensen zijn die dit zo ook hebben gedaan :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:57

Het nadeel van een schuilstal is dat moeder niet binnen gaat blijven staan vanwege dr kleintje; die moet gewoon met haar meedoen. Ik zou daar dus nooit op durven vertrouwen, al ben ik groot voorstander van veel al dan niet altijd buiten. Hoe ver is het van thuis naar de wei?

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:04

Ongeveer een kilometer, maar wel langs een grote straat. Dat durf ik dus absoluut niet aan met een merrie en veulen.

De schuilstal is wel af te sluiten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:05

Als de schuilstal af te sluiten is zie ik geen probleem :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:09

mijn merrie ging zelf in de schuilstal staan als kindlief moest rusten dus dat is niet altijd waar.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:17

Als je zo'n merrie hebt is dat ideaal, denk inderdaad alleen niet dat alle merrie's zo zijn..

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:19

Klopt alles kan alleen zegt Caily het heel stellig alsof elke merrie haar veulen laat volgen. Mijn merrie volgde de behoeftes van het veulen.
Daarnaast heeft Caily een moederpaard van het ras wat waarschijnlijk eerder buiten blijft staan terwijl mijn merrie zelf ook graag naar stal gaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:21

Ik denk dat het er meer mee te maken heeft dat jouw paard maar enkel met een andere samen stond, als je een kudde hebt zal het dier hoogstwaarschijnlijk de veiligheid van de kudde opzoeken, juist met een veulen. Daar is niks stelligs aan...

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:24

Naja maakt verder ook niet uit, ik vond dat je het heel stellig bracht dat een merrie met veulen de kleine met zich mee laat doen. Doet er verder ook niet toe.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:25

Bij het fokken heb je echt een gewone stal nodig voor het geval dat er een noodsituatie ontstaat.
Het kan zijn dat het veulen ziek wordt, geblesseerd raakt of wat dan ook.
Daarnaast kan het erg handig zijn voor het geval dat het slecht weer is en er gewaakt moet worden.
ook is het handig om tijdens de bevalling voldoende licht te hebben en uiteraard schoon warm en koud water.

Als alle omstandigheden goed zijn kan het veulen prima in de wei geboren worden of na een x aantal dagen gewoon permanent buiten zijn.

Maar voor alle onvoorziene omstandigheden is een stal echt wel noodzakelijk bij het fokken van een veulen.

Ik zou zelfs voor het houden van een paard een stal noodzakelijk vinden.
Niet dat je je paard dan niet 24/7/365 per jaar buiten kan houden. Maar er kan altijd iets zijn waarvoor je het even nodig hebt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:31

Ik volg! Loop namelijk met hetzelfde idee: over 3 jaar gaan fokken op een weide met schuilstal. Niet aan huis, maar wel de mogelijkheid om de schuilstal zo te maken dat die dicht kan mocht dat noodzakelijk zijn

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:35

idylle schreef:
Ik volg! Loop namelijk met hetzelfde idee: over 3 jaar gaan fokken op een weide met schuilstal. Niet aan huis, maar wel de mogelijkheid om de schuilstal zo te maken dat die dicht kan mocht dat noodzakelijk zijn

Zorg dan ook voor stromend water en elektra.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 06:22

Idd ook stromend water en electra was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit er altijd wel zit, maar dat is natuurlijk niet zo. (Hoe verwent ben je als nederlander)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:08

idylle schreef:
Idd ook stromend water en electra was er eigenlijk vanuit gegaan dat dit er altijd wel zit, maar dat is natuurlijk niet zo. (Hoe verwent ben je als nederlander)

Ik heb weinig ervaring met alleen een weiland.

Ik denk dat het handigste, maar dat is hard op na denken, dat je een soort gebouw hebt die als (schuil)stal kan dienen met daar bij een klein schuurtje waarin je zelf de noodzakelijke voorzieningen hebt zoals warm en koud water. Of alleen koud met de mogelijkheid om een waterkoker neer te zetten. En waar je ook uit het zicht van de merrie kan waken.

Sommige houden het op zolang je zelf in de buurt ben.

Nu ben ik wel bang dat je in veel gemeente voor dergelijke voorzieningen geen vergunning krijgt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:43

Denk idd niet dat je daar een vergunning voor krijgt. Dan erbij Wil ik land huren tegen die tijd en ga daar dus geen stenen gebouw neer laten zetten met de kans dat je er na verloop van tijd om welke reden ook weg gaat.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:57

NatasjavE schreef:
idylle schreef:

Ik heb weinig ervaring met alleen een weiland.

Ik denk dat het handigste, maar dat is hard op na denken, dat je een soort gebouw hebt die als (schuil)stal kan dienen met daar bij een klein schuurtje waarin je zelf de noodzakelijke voorzieningen hebt zoals warm en koud water. Of alleen koud met de mogelijkheid om een waterkoker neer te zetten. En waar je ook uit het zicht van de merrie kan waken.

Sommige houden het op zolang je zelf in de buurt ben.

Nu ben ik wel bang dat je in veel gemeente voor dergelijke voorzieningen geen vergunning krijgt.

Bij ons is alleen grondwater, waar een pomp op aangesloten kan worden. Er ligt helaas geen elektrisch.
Warm water is natuurlijk geen probleem, ons huis is zo dicht bij dat dat zo gehaald is.

Voor elektrisch zouden we misschien moeten kijken of er iets mogelijk is met een accu ofzo dat er in ieder geval licht mogelijk is.

Dat is nog wel een goed punt om even uit te zoeken :j