kleurkansen zweetvos x siver dapple?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

kleurkansen zweetvos x siver dapple?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 13:27

Ik zou graag willen weten hoe de kleurkansen liggen wanneer ik mijn zweetvos (flaxen)-merrie zou laten dekken door een silver dapple hengst. Hier zijn mensen die daar heel veel vanaf weten, dus misschien kan iemand me er meer over vertellen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:33

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:14

Zweetvos merrie ... weet je of agouti draagt? Heeft ze ooit een zwart-gekleurd veulen gegeven (zo ja dan weet tenminste dat ze ?a voor agouti is? = ee ??

Silver 'dapple' ... bestaat niet maar ik neem aan dat je silver-zwart bedoeld ... weet je of de hengst ooit een vos-gekleurd veulen heeft gegeven (zo ja dan is hij vos-drager), is hij homozygoot of heterozygoot silver?

Adhv de beschikbare info:
ee ?? zz x E? aa Z? =
50% kans op een silver-drager
50% kans op zwart

Muronia

Re: kleurkansen zweetvos x siver dapple?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:20

Ik weet dat de merrie 9 veulens heeft gehad (NSPS), maar welke kleuren deze hadden is mij onbekend. Ik kan eventueel navraag doen bij het stamboek hierover. Ik weet dat haar vader Flash of haybrake heet en dat deze vos is. Haar moeder is Diana v. Alteveer en dit is tevens een vos.

Silver-zwart bedoel ik inderdaad bij de hengst. Van hem weet ik verder niks (geen stamboek hengst, afkomstig uit Duitsland).

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:23

Over de kleuren kan ik je niet verder helpen, wel aan een lijstje met nakomelingen van jouw merrie. Daar heb ik alleen haar stamboeknaam voor nodig :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 14:24

Top! Ze heet Helga v. alteveer

Ik heb al vaker op internet gezocht, maar ik word er geen wijs uit bij het NSPS :)

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 14:29

Zilver toont niet op een vosbasis paard.
Dus om zilver te kunnen zien zou je zoizo een zwartbasis paard moeten krijgen uit de combi.

Zweetvos toont alleen met 2 allellen & niet op zwart, en je veulen zal zoizo 1 flaxen gen meekrijgen dan.
Het is dus maar net of de merrie agouti met zich meedraagt en de hengst dubbel, of eenmalig zwart is.

Zelf denk ik dat je de meeste kans hebt op (Zilverappel) bruin, maar dat ligt aan de basis & Agouti.
Wel kan ik met zekerheid zeggen dat het veulen 1 flaxen gen meedraagt, 50% kans heeft op Zilver ( of de vader moet homozygoot zijn. ) Verder is het moeilijk te berekenen zonder dat de agouti & basis bekend zijn.

:D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 15:04

Ik kreeg net een PB over haar nakomelingen. Er zijn er 5 ingeschreven bij het NSPS en alle 5 zijn vosjes. De andere 4 nakomelingen staan dus niet bij het NSPS ingeschreven en ik weet verder niks van hen. Zo te zien zal de merrie waarschijnlijk geen agouti dragen denk ik?

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 17:01

Murosch schreef:
Ik kreeg net een PB over haar nakomelingen. Er zijn er 5 ingeschreven bij het NSPS en alle 5 zijn vosjes. De andere 4 nakomelingen staan dus niet bij het NSPS ingeschreven en ik weet verder niks van hen. Zo te zien zal de merrie waarschijnlijk geen agouti dragen denk ik?

Ligt er natuurlijk aan welke hengst erop gebruikt is.
Vos x Vos word 100% vosbasis en als er natuurlijk telkens een hengst met 1 vosgen op staat is het 50% vos en 50% zwart basis kans.
Als ze wel met een zwarte hengst gestaan heeft en die heeft een vos gen dan is het dus mogelijk dat je zowel zwarte als vos basis krijgt.

Zou je er een dubbel zwarte hengst op zetten dan krijg je een veulen met 1 keer rood en 1 keer zwart, en krijg je dan een bruin veulen dan weet je zeker dat ze agouti draagt omdat een zwarte geen agouti met zich kan meedragen :D

Muronia

Re: [KG] kleurkansen zweetvos x siver dapple?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-15 18:46

De vader bleek in alle gevallen ook vos dus dat zegt ook niks haha. Nou ja, er zou dus kans kunnen zijn op "gewoon" vos, bruin of zwart of op silver bruin of zwart begrijp ik? In dat geval laat ik het denk ik.. Ik zou het wel willen wagen als de kans op silver echt groot is.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:10

Dat lukt alleen bij een hengst die getest is en wel dubbel zilver maar geen vos draagt. :) Dan ben je zeker van een zilverappelzwarte of zilverappelbruine.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 05:39

Vos X Vos zegt je inderdaad niets over de zilver of agouti genen helaas.
Als je een Dubbel zwarte basis hengst met Dubbel zilver kan vinden en die erop zet heb je zoizo een: Zilverappel zwart OF Zilverappel bruin veulen, met 1 flaxen ( niet zichtbaar ) :D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 20:54

Haar opa gaf wel eens bruine, dus er is een klein kansje dat ze agouti draagt.

Ze heeft zelf niet geweldig gepresteerd, en haar nakomelingen ook niet. Wel een mooie afstamming.