Gelders tuigpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Gelders tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:44

Tegen gekomen op de markt. Maar wat wordt hiermee bedoeld? Het is toch een gelderse óf een tuigpaard? Kan een paard als beide types ingeschreven staan bij het KWPN? Of kan dat niet en wordt ermee bedoeld dat er Gelders en tuigpaard bloed in zit (dat lijkt mij vrij vaak zo zijn)?
En.
En kan je wel spreken van 'Gelders bloed' aangezien het Gelderse type beoordeeld wordt op uiterlijk (dacht ik)?

Bedankt!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:47

Bedoelen ze niet een Gelders paard wat betuigd is?

Het is iid of Gelders paard of Tuigpaard

Geryon

Re: Gelders tuigpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:52

Misschien betuigd is ook een goeie inderdaad! Ik ben verder niet geïnteresseerd in het paard dus wat zij zelf precies bedoelen maakt niet zoveel uit trouwens. Het riep bij mij vragen op of zoiets wel kan enzo :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 20:53

Vroeger werd hier een tuiger mee bedoeld die geen Hackney bloed had. Ik heb er jaren een gehad. Men noemde het ook wel een klassiek gefokte tuiger destijds.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 20:55

Weet je ook waarom geen hackney bloed gelders werd genoemd? Mogen/mochten gelderse geen hackney bloed hebben? Of was er vroeger nog niet officieel het 'gelderse type'?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 12:42

Gelderse mogen niet meer dan 6,25% Hackney hebben om Gelders ingeschreven te worden.
Vroeger was dat naar ik meen 25%.

Een Gelders Tuigpaard is een eigenlijk niet bestaand begrip. Inderdaad wat Hoogendroog zegt een Tuigpaard zonder Hackney.

Een Gelders Paard wat betuigd is is een menpaard(net als ieder ander paard dat voor de wagen loopt.)

Met een Tuigpaard bedoeld men tegenwoordig het voor de showwagen(Tuigpaardensport dus) gefokte KWPN paard. Fokrichting Tuigpaard hebben we het dan dus over.

Eigenlijk bestaan er geen Tuigpaarden meer die geen Hackney op het papier hebben. Nando is zeg maar de laatste. Maar dat wordt niet gepromoot door het stamboek. Die willen graag het Tuigpaard veredelen met Hackneybloed. Overigens ook in het kader van de bloedspreiding.

Veel hengsten die onder de noemer Gelders Tuigpaard vielen zijn of afgekeurd of doorgeschoven naar de Gelderse. Een voorbeeld daarvan is Ahoy.

Of een paard Tuigpaard of Gelders is kan je vaak zien aan de afstamming maar ook dat zegt niet alles.

De Gelderse hengst Danser is bijvoorbeeld een Sander x Ahoy. Sander is een Tuigpaardhengst.