Ik kan geen antwoord op mijn vraag vinden op internet en geen topic op bokt hierover maar het kan zijn dat ik eroverheen kijk.
Ik heb een merrie in de fokrichting dressuur en heb een Gelderse hengst voor haar op het oog. Als ik hiermee dek, kan het veulen dan gewoon ingeschreven in de fokrichtingIk dressuur?
Het gaat erom dat deze hengst haar het best lijkt te passen, maar als dit een probleem is dan kies ik toch voor een hengst uit de dressuurrichting.
Dat kan. Afhankelijk van het type kan de volwassen nakomeling op de keuring wel doorverwezen worden naar de Gelderse als het paard heel klassiek is. Maar dat hoeft niet bij voldoende rijpaardtype
Ik heb een KWPN merrie die drachtig is van een Gelderse hengst. Pas als het veulen geboren is beslis ik in welke richting ik het in laat schrijven. Tegen die tijd laat ik er een Gelderse kenner naar kijken, als die zegt dat het beter bij de rijpaarden ingeschreven kan worden, doe ik dat.
Anoniem
Geplaatst: 06-05-15 16:47
Bedankt allemaal. De merrie is van Jazz en gezien ik begreep dat dat bij het gelders niet gewenst is wil ik graag bij de dressuurafdeling kunnen blijven.
Je kan zelf kiezen in welke fokrichting je inschrijft. Doorgaans wordt ingeschreven in de fokrichting van de vader maar als jij bij de dressuurpaarden wil blijven doe je dat.
Scherprechter is hoe of hoe stamboekopname op 3 jarige leeftijd(indien merrie) als de 3 jarige teveel in het Gelderse type staat dan wordt doorverwezen naar stamboekopname Gelders paard en als je naar de stamboekopname Gelders type gaat(hoe of hoe gezelliger en dus een aanrader) en de merrie is te rijtypisch wordt je doorverwezen naar naar de stamboekopname dressuurpaarden.
Maar het veulen kan je gewoon laten inschrijven bij de rijpaarden.
Jazz is niet zonder meer ongewenst bij de Gelderse. Paarden die qua exterieur niet voldoen(niet voldoende in het Gelderse Type staan) zijn ongewenst.