Kleurfokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magiclover

Kleurfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:24

Ik ben benieuwd hoe het zit met fokken op kleur.
Ik heb een zwarte merrie, hoe kan ik bijvoorbeeld het beste een zwart veulen uitkrijgen.
De merrie is aan vader kans zwart en 3/4e generatie verder op bruin en aan moeders kant is het voornamelijk bruin of donkerbruin vanaf de 1e generatie.

Sammie

Re: Kleurfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:00

homozygoot zwarte hengst gebruiken.

Maar je kunt beter op kwaliteit fokken dan op kwantiteit

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:05

Kijk eerst even bij de wiki voor dat je een topic opend.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 22:08

eldora1 schreef:

Dat heb ik gedaan ik snap dat zwart op zwart zwart geeft en dat vos op zwart of 50% of 75 % zwart geeft. Toch zijn de meeste paarden bruin ald je gaat fokken dus vandaar ook me vraag. Stel je pakt een bruine wat zijn de kansen.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:09

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:24

Zwart en zwart Is niet altijd zwart.
En een bruine Is zwart met agouti, ligt er aan of 1 van de ouders dat gen geeft

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:31

Wel als een van de ouders homozogoot zwart is.

En als 1 van de ouders het agouti gen heeft, dan is het niet zwart.... maar bruin.

TS: een bruine is een zwarte met het agouti gen. Je hebt voor het veulen dan 50% kans dat het het agouti gen doorgeeft ( en je dus een bruin veulen hebt( of een vos natuurlijk, als beide ouders heterozygoot zijn voor zwart)..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:33

eldora1 schreef:
Zwart en zwart Is niet altijd zwart.
En een bruine Is zwart met agouti, ligt er aan of 1 van de ouders dat gen geeft

Een zwarte agoutie drager is bruin, agoutie toont altijd. Dus zwart betekent geen agoutie drager. Op vos toont het niet dus zwart x vos kan wel bruin geven gezien de vos agoutie drager kan zijn. Zwarte kan wel vos dragen ook dus er is wel kans op vos bij zwart x zwart
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-05-15 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:37

magiclover schreef:
eldora1 schreef:

Dat heb ik gedaan ik snap dat zwart op zwart zwart geeft en dat vos op zwart of 50% of 75 % zwart geeft. Toch zijn de meeste paarden bruin ald je gaat fokken dus vandaar ook me vraag. Stel je pakt een bruine wat zijn de kansen.

Zwart op zwart kan ook vos geven, als beide ouders rood dragen en dat allebei doorgeven.
zwart is dominant (toont) dus een zwart paard kan vos dragen, maar een vos kan geen zwart dragen. Als een van ouders homozygoot voor zwart is (dus 2x zwart heeft) dan zal het veulen altijd zwart zijn, dit paard kan immers alleen zwart doorgeven. (nu laat ik agouti even buiten beschouwing, als een van de ouders agouti heeft, (bruin is of vos, maar het draagt) kan het veulen dat natuurlijk ook erven en bruin zijn).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 12:34

Gaat het over je Negro merrie?

Zo ja dan hou rekening ermee dat zij misschien langs vader's kant vos-drager is.
Dat gezegt: langs moeder's kant waren Daimler, Ubis en Afrikaner XX ook vos-dragers.

Wil je met zekerheid gaan fokken op kleur, met name, zwart (maar dat is al als 'mode'/hype kleur al achterhaald) ... dan moet je je merrie op vos laten testen (Extention gen).

Enige manier om met zekerheid een zwart veulen uit een zwart merrie te krijgen is met een homozygoot zwart hengst te dekken. Die bestaan wel, maar meestal doet de hengstenboer geen moeite om het te bevestigen met een kleur test.