Cream On Top X Tygo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_J

Cream On Top X Tygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:21

Oke, ik kom er niet uit! Wellicht is hier iemand die mij kan helpen..

Twee jaar geleden kwam ik online de hengst Cream On Top (Concorde X Roven) tegen:
Afbeelding.

Natuurlijk viel deze mij op vanwege zijn kleurtje, maar ook omdat ik hij er (naar mijn mening) "degelijk" uit ziet. Dat wil zeggen mooi stevig op de benen, stevige hals erop, etc.

Nu mijn merrie (Tygo X Grandeur) dit jaar 4 is zit ik erover te denken om haar te laten dekken:
Afbeelding

Natuurlijk dacht ik meteen aan Cream On Top!

Helaas kan ik bijna niets vinden over deze hengst. Geen beoordelingen, karaktereigenschappen, geen recente video's, geen dekstation waar hij ter dekking staat, het dekgeld kan ik ook nergens vinden.. Heeft iemand enig idee hoe ik aan deze informatie kom? Het kleurtje alleen is natuurlijk niet voldoende.

En wat vinden jullie van deze combi? Grace-Kelly (mijn merrie) kan erg sensibel zijn en vertoont wel echt merriegedrag. Ben daarom ook benieuwd naar het karakter van Cream On Top (en zijn nakomelingen).

En voor het leuke extraatje aan deze hengst: wat zijn de kleurkansen? Grace-Kelly staat op papier als "zwart", maar aangezien Tygo wordt omschreven als donkerbruin zal Gracie ook donkerbruin zijn..

Ik zie reacties graag tegemoet!

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:29

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 10:46

Over je kleurkansen:

Cream op Top's moeder is een palomino, dus draagt alleen het vosgen en geen zwart (ee).
Onbekend voor mij is of ze agouti draagt.

Zijn vader is een bruine, dus draagt sowieso agouti (wat van een zwarte een bruine maakt).

Cream zelf draagt dus een zwartgen (van papa) en een vosgen (van mama). (met twee vosgenen had hij nooit valk kunnen worden) dus Ee.
Hij draagt een enkele verdunning, dus CRcr.
En hij draagt agouti (anders had hij ook geen valk kunnen worden), maar de vraag is of hij homo-of heterozygoot is.

Dus Ee, CRcr en agouti.

Het verschil tussen jouw merrie als zwarte of als bruine is het wel of niet aanwezig zijn van agouti.

Weet je of je merrie het vosgen draagt? Als haar moeder een vos is, weet je het 100% zeker, anders is verder onderzoek nodig.

We houden jouw merrie op EE, of Ee (drager van vos is onbekend) en agouti ook onbekend (omdat je niet zeker weet of ze bruin of zwart is).

Heb je goede foto's van haar hoofd of flanken? Bij een donkerbruine zijn de mond en flanken vaak bruinig, bij een zwarte is het echt zwart.

Je kansen zijn:

41,02% bruin
41,02% valk
6,25% vos
6,25% palomino
2,73% zwart
2,73% smokey black

Als je erachter kan komen of Cream homo- of heterozygoot is voor agouti en je merrie zwart of bruin is (en als ze bruin is; homo- of heterozygoot is voor agouti), kan je je kansen specifieker berekenen

MissFloorx

Re: Cream On Top X Tygo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:19

Op manege de Klipper in Limbricht is afgelopen week een veulentje van deze hengst geboren. Misschien dat zij je verder kunnen helpen? :o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:08

Bij ons in de regio loopt een voskleurige nakomeling van Cream on Top, dus homozygoot zal hij niet zijn.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:15

Misschien kan bokker Schoentje er wat meer over vertellen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 15:56

Ik weet dat hij niet homozygoot is voor zwart, aangezien zijn moeder een palomino is. De vraag is of hij homo- of heterozygoot is voor agouti :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:12

Ik ga volgen ben ook zoekende naar deze hengst

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:25

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 16:09

Hier vind je veel foto's van nakomelingen terug:
https://www.facebook.com/pages/Cream-on ... 68?fref=ts

Ik heb er ook aan gedacht om hem te gebruiken. Maar via via hoorde ik dat hij geen superfijn karakter heeft en dat zijn kwaliteiten in de sport vooral te maken hebben met de ruiter.
Dus een brave merrie die zelf genoeg kwaliteit doorgeeft zou ideaal zijn lijkt me.

Hij geeft wel heel edele veulens vind ik en heel veel creme kleurtjes.

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:37

Bedankt voor de reacties. Ik hoor erg verschillende dingen over zijn karakter dus twijfel daar erg over. Dat is juist iets wat ik wil verbeteren aangezien Grace-Kelly nogal heftig is.

Nu zag ik ook veulens van Don Cremello du Bois uit rijpaarden. Ook niet verkeerd en volgens mij top karakter! Het veulen zal dan niet een hele grote worden, maar misschien wel één met een heerlijk karakter en goede gebruiksmogelijkheden.

@Cynthia82: Dit was G-K als veulen
Afbeelding

En dit is haar hoofd
Afbeelding

Ik denk dat ze zwart is. Haar moeder was donkerbruin dus of ze het vosgen draagt weet ik niet. Als ze zwart is, draagt ze dan het agouti gen?

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 16:41

Ik zie trouwens dat Purioso (opa van Tygo) vos is. Betekent dat dat G-K ook het vosgen draagt? Pfff, ben hier echt een leek in. De rest van haar familie is allemaal bruin en donkerbruin.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:36

Kelly_J schreef:
Ik zie trouwens dat Purioso (opa van Tygo) vos is. Betekent dat dat G-K ook het vosgen draagt? Pfff, ben hier echt een leek in. De rest van haar familie is allemaal bruin en donkerbruin.

Ze zou dan vos kunnen dragen,agouti draagt ze niet als ze zwart is.want een zwart paard dat agouti draagt word een bruine

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:36

Kelly_J schreef:

Ook Grandeur was vos-drager. Dus zij zou het ook via moeder's kant kunnen krijgen.

Wat je al weet van je merrie is: E? aa ... waarbij ? = 2e kleur allel: zwart of vos?
Met deze merrie kan je nooit een valk/bruin krijgen als de hengst geen Agouti draagt (AA of Aa is).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:44

Ik ben wel nog steeds benieuwd waar hij ter dekking staat creatieve onze top

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:47

Neem contact op met de eigenaar Hans Dings of via bokt met schoentje
Zij kunnen je alles vertellen