Zadel voor shet die zelden bereden wordt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whiskey_S

Zadel voor shet die zelden bereden wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:21

Regelmatig krijg ik de vraag van vrienden, kennissen, familie of mensen uit de omgeving dat zij kinderen hebben of kennen, die graag eens op de rug van mijn shetlander willen rijden.

Ik heb eerder een trendy westernzadel gekocht, maar vind dit eerder leuk voor op de foto, dan dat het geschikt is voor de ruiter en/of de pony. Hij is inmiddels maar 3 keer gebruikt en ligt al een jaar stof te happen in de kast.

Ik heb ook al gezocht naar een zadelmaker, maar de gene die ik heb benaderd, kunnen niets of erg weinig met het aanpassen van zadels op shetlanders.

Vervolgens bedenk ik me ook dat het eigenlijk financieel de moeite niet waard is om hier veel geld aan uit te geven. Als er 1x per maand een ruiter voor de shet komt, dan is dat veel. Er zal ook nooit een rit van een uur mee gemaakt worden, maar gewoon een rondje door de bak aan de hand, of een klein rondje in het bos.

Bij het zoeken naar andere topics over zadels bij shetlanders, vindt ik een aantal goede recensies van verschillende kant en klare zadels, zoals de Norton Rexine, welke in mijn ogen erg prettig lijkt voor zowel pony als ruiter.

Ik heb ook al gedacht aan een bareback pad, maar hier zijn zoveel verschillende variaties van mogelijk. Ik denk dat het dan voor de kinderen prettiger is om er beugels bij te hebben, maar dan lees ik weer over de drukpunten op de wervels bij het lichtrijden, wat enorm logisch klinkt. En zo'n kind kun je weer moeilijk vertellen niet in de beugels te gaan hangen.

Ik zou graag van jullie willen horen welk zadel of ander middel geschikt zou zijn om eens in de zoveel tijd te kunnen gebruiken. Wellicht kent iemand wel een zadelmaker die ervaring heeft met shets?

De kwaliteit van het zadel is het belangrijkst, met name voor de pony. Geld is een latere zorg.

tamary

Re: Zadel voor shet die zelden bereden wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:26

Boomloos zou een optie kunnen zijn, ik weet nl niet hoeveel de shet doet en dus van vorm veranderd. Simpelste optie is westernpad of dikke schapenvacht + antirol singel, dat is nl zacht om op te zitten, kindje heeft iets om vast te houden en het past altijd.

Beezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:30

Heb zelf ook een shetlander waar af en toe een rondje op gereden word. Gebruik zelf altijd een hele goedkope methode :o Gebruik gewoon een sjabraak en maak dat dan vast met een beugelriem. Zo heb je geen last van paardenharen en kinderen kunnen zich dan vasthouden aan de beugelriem

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:51

Ik verplaats je topic naar het forum Shetlanders en minipaardjes want daar zul je eerder antwoord op je vraag krijgen zo verwacht ik.
HAR → SMP

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:54

gewoon lekker zonderzadel :D

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:59

Wat je ook zou kunnen doen is een dekje met daarom een singeltje van een mentuig. Dan kunnen de kinderen zich goed vasthouden aan de leidselogen aan dat singeltje en dan hoeven ze ook de teugels niet per se vast te hebben, dit scheelt dan al getrek in de mond.

Sorry voor mijn slechte mentaal... Heb me nooit verdiept in de juiste benaming van een mentuig.

Whiskey_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:15

De shet is erg slank van bouw. Zijn onbekende opa is waarschijnlijk een welsh geweest. Voor het mentuig draagt hij de maat mini-shet, terwijl het een grote shet van 1.07 is, maar omdat hij zo slank is van bouw, past hij geen standaard shet maat. Zijn hoofd is daarentegen weer erg groot en draagt het maat pony menhoofdstel en halsters.

Zonder zadel is hierdoor geen optie. De meeste kinderen glijden er al af, zodra we de eerste stappen zetten. Het zijn ook allemaal kinderen zonder ervaring met rijden, dus die weten niet hoe ze in balans moeten blijven. Vaak loopt er een moeder of vader mee die het kind rechtop moet houden.

De laatste keer heb ik inderdaad met een dekje en de longeersingel een zelfgemaakte bareback gecreëerd. Maar het kind miste de beugels voor meer stabiliteit. Maar ik ben bang dat ze hier in gaan hangen... Als ik het zelf was, wist ik wel hiermee om te gaan. Of kan het voor die enkele keer dat er iemand op zit geen kwaad, mits er op gelet wordt?

En nog bedankt voor de verplaatsing, had het shet forum gedeelte nog niet gezien!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:23

wij hadden destijds een goedkoop kunststof zadeltje.... Omdat de shet zo breed was en bijna geen schoft had moesten we wel een staartriem gebruiken om het zadel goed op z'n plaats te houden.

En anders idd een sjabrakje met een dekensingel o.i.d.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:30

Wij hebben pannenkoekzadeltjes. Is dat niet iets? Zit je niet met een passende boom en dergelijke en zijn ook niet duur.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:39

Zodra er beugels nodig zijn voor stabiliteit is een boom absoluut noodzakelijk. Zonder gaat de boel schuiven en hangt kindje zo onder pony. Pad met grip (huidzijde van die schapenvacht bv om op te zitten) helpt ook al een stuk. Als er iemand is om te helpen is het juist aan te raden om ze zonder beugels te rijden. Goed voor de motoriek en balans van het kind.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:50

En als je er gewoon een longeersingeltje om doet waar de kinder zich aan vast kunnen houden|?

Whiskey_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 22:38

Ik kan het niet duidelijk vinden, maar zit er in die Norton Rexine Benjamin wel of geen boom? Begin inmiddels grotere interesse te krijgen in dat zadel.

Eventueel spaar ik nog even door en wil ik ook wel gaan voor de barefoot, waar ik enorm veel goede reacties over lees. Maar voor die enkele keren dat we gaan, is het veel geld. Hoe dan ook, heb ik het idee dat dit wel een van de beste keuzes zal zijn.

Iemand die mij kan helpen de knoop door te hakken? Een fijn gelpad heb ik toevallig nog liggen, om onder de Norton te leggen, die volgens de recensies alleen wordt afgekeurd op de harde kussens.

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 18:44

Ik heb een rider pro veelzijdigheids zadeltje, op mijn shet van 1.05, verwisselbare boom en alles is verstelbaar de kussens en de wrong kan het echt aanraden. Het weegt niks. Ik heb het nieuw gekocht voor 180 euro. Kindjes zitten er goed op. Eventueel kan je veiligheidsbeugels nemen, dan blijven ze nooit hangen en deze heb je al voor 35 euro. Succes met je keus!

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:41

Wij hebben een "goedkope" barebackpad voor ons shetje. Kun je dacht ik in de minihorseshop kopen. Krijg je een bijpassend hoofdstelletje bij. Zitten beugeltjes aan maar die zijn wel heel erg kort. Maar die kan je er zo af klikken en aan de ringetjes andere beugels maken.

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 19:01

Mij lijkt een pannekoekzadeltje ook wel een goede oplossing! Niet duur, lekker makkelijk, in de maat shet verkrijgbaar en met beugels +:)+