Kosten veulen tot rijpaard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Totojr

Kosten veulen tot rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 10:41

Hallooo *\o/*

Nu dat me paardje binnen 3-4 jaar echt wel op pensioen gaat, ben ik al een beetje aan het verder kijken naar een volgend. Ik zat te denken aan een veulen. maar nou komt de vraag: kan ik nu beter een veulen aanschaffen, of achter een paard jaar een al geleerd paard?

ik was een beetje aan het vergelijken qua kosten.

Maar wat ben je nu kwijt van veulen tot volwassen rijpaard?

Evelijn

Re: Kosten veulen tot rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:50

Tja.. een veulen heeft tig risico's ... het moet eerst gezond groot worden voordat je er iets mee kan.. en dan nog hulp bij het beleren... eerste 3 jaar ben je zo wel € 150,- per maand kwijt (opfok,smid,enten etc.) Dat is dus €5400. Dan ga je beleren stel het gaat redelijk makkelijk maar je wil echt wel beetje basis hebben.. dus 3 maanden voor € 600,- Dat is dan €1800,- ... Dus voordat je beetje kan rijden ben je ruim € 7000,- verder.

Een jong paard (4-6 jaar) wat niet veel talent heeft maar wel gezond en braaf is... dat is er wel te vinden voor minder dan dat bedrag.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 10:52

Ik ga volledig mee met boven geschreven...

Oh je hebt nu nog enkel de kosten berekend. Je vergat de aanschaf van veulen. ..maar dat is ook erg variabel. Van €100 tot € ....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 11:10

De vraag is natuurlijk, tellen de eerste jaren zonder rijden voor jou hetzelfde als een rijpaard.

Zo ja... een rijpaard moet je ook stallen, en qua stalling maakt het natuurlijk weinig uit.

Het is wel zo een veulen of jaarlinger oid, je hebt geen idee wat het wordt en of het wel wat wordt. Je hebt geen idee of het beleren goed gaat en of het dier wel gezond uitgroeit.
Voor hetzelfde geld zit je met een moeilijk karakter en moet je hem 9 maanden wegsturen bij prof om te beleren (zeldzaam, maar het kan). Dan wordt het nogal een kosten plaatje. En wie zegt dat het dan het paard is wat je zoekt?

En al beleerd paard weet je wat je hebt. Je kan proefrijden etc.

Het hangt er denk ik een beetje ook vanaf wat je insteek is. Ik heb nu 2 maar een groen dier gekocht (een 2 jarige en veulen) en beide super lieve dieren hoor, maar bij 1 v/d 2 is het als gebruiksdier niet echt wat ik zoek eigenlijk.

Daarnaast vind ik veulens vaak nog ontzettend overpriced en jonge beleerde dieren juist in verhouding goedkoop

Totojr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 12:34

Het kan ook dat ik een 2-3 jarige onbekeerde koop... Maar dat moet ik nog bezien!

friezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:35

Oké, voor zover de nadelen... ;)
Maar er zijn natuurlijk ook wel voordelen!
Wanneer je een paard als veulen koopt, heb je (voor een groot gedeelte dan) zelf in de hand wat het voor ervaringen krijgt.
Je weet wat het heeft meegemaakt en wat het, qua voer, heeft binnengekregen.
De kosten die je maakt zijn uiteindelijk hoog, maar wel verspreid.
Het moet je maar lukken om het bedrag voor een paard, dat aan jouw wensen voldoet bij elkaar te sparen :).
En natuurlijk kan het altijd anders uitpakken, maar de afstamming van het veulen zegt natuurlijk nog wel íets over hoe het zal uitgroeien.
En ja, je moet maar afwachten of je het veulen gezond groot gaat krijgen. Maar bij een volwassen paard moet je ook maar afwachten of het gezond gaat blijven.
Je loopt altijd risico's en je zult altijd hoge kosten maken zo gauw je paarden hebt.

Maar in jouw geval is het natuurlijk wel erg leuk dat je, terwijl je je huidige paard aan het afbouwen bent, de opvolger ziet opgroeien :).
En zolang je je bewust bent van de risico's....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:52

Altijd een jong paard kopen wat je kan laten keuren en wat je kan uitzoeken op karakter, bouw, hoogte, talent etc. Is veel zekerder en veel goedkoper.

Liquorice_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:03

Aan beide zitten voor en nadelen. Qua kosten ben je denk ik wel beter uit als je een 2/3 jarige koopt. Opfok is flink prijzig, de 150 euro die eerder genoemd werd zit je zo overheen. Je loopt ook 3 jaar de kans dat er iets misgaat, ze lopen in een groep dus kans op blessures is aanwezig.
Een 3 jarige kan je laten keuren, dan weet je vaak wat beter wat je koopt. Een veulen is toch altijd maar afwachten hoe het uitgroeit.
Maar het is wel heel leuk om je jonkie te zien opgroeien. Daarnaast heb je 3 jaar lang de tijd om je dier te leren kennen. Mijn paard heb ik als veulen aangeschaft, gelijk vanalles mee gedaan. Daardoor was zadelmak maken ook geen probleem meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:05

Nadeel is, wat als je paard onder het zadel niet blijkt te zijn wat je ervan had verwacht? Heb je wel de ervaring om een paard zadelmak te maken, of anders alles te leren? Heb je er geld voor over om hier goede begeleiding voor te zoeken? Heb je het geduld om hem alles te leren, van hoefje op tillen tot hem of haar over zijn eerste sprongetje begeleiden, of meenemen naar buiten?

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:11

Als je geld 'over' hebt, is een veulen leuk. Maar persoonlijk zou ik kiezen voor een beleerd paard. Dan weet je tenminste precies wat je hebt. Met een veulen is het altijd afwachten of hij groot genoeg wordt. Daarbij kan er zó veel gebeuren van veulen tot rijpaard.... En ook een veulen kost elke maand geld. Best veel voor een 'knuffelbeer'.... Want meer kun je er tenslotte niet mee. (op een beetje wandelen na).

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:46

Als je een veulen zou nemen, kijk dan goed naar de ouderdieren (denk aan schofthoogte, karakter en gebruik), hier kun je al veel informatie uit halen hoe het veulen uiteindelijk zal worden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 12:59

Totojr schreef:
Het kan ook dat ik een 2-3 jarige onbekeerde koop... Maar dat moet ik nog bezien!

Aan het opleiden van een 3 jarige kleven ook heel wat haken en ogen. Zadelmak maken is 1 ding, maar vervolgens moet je hem beleren. En daar is toch echt wel heel wat ervaring voor nodig.
Beleerde paarden zijn niet voor niets een stuk duurder. Van veulen tot jong paard is al een gok (blijft het allemaal wel gezond) en vervolgens van jong paard (zadelmak maken en inrijden) naar beleerd paard ook. Vaak gaat het goed, maar het kan ook heel fout gaan.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 13:05

Laten we zeggen dat je vanaf veulen tot een beleerd 3/4-jarige sportpaard je zeker op 10.000,- zit. Dan zijn dus 'onderhoudskosten', maar ook zadelmak maken en je tuigage (dat zie ik hier nergens staan). ;) En bedenk je dat er veel voordelen aan zitten, maar er heel wat nare dingen kunnen gebeuren voordat je een rijbaar paard hebt. Wat Bob1976 zegt: als je geld 'over' hebt is het heel erg leuk. :D

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 12:31

Als je huidige paardje over 3/4 jaar met pensioen gaat kan je de komende 3/4 jaar elke maand €150,- (die je bij de aanschaf van een veulen aan stallingskosten kwijt zou zijn) opzij leggen voor de 'grote' aanschaf als je paardje met pensioen gaat. Voor die €5400,- die je dan gespaard hebt kan je een paard kopen waarvan je weet hoe groot ie is, dat ie lief is en die je kan laten keuren.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:25

Het is interessant om een veulen te kopen, wanneer je een kwaliteitspaard bv voor de sport wilt hebben, of een goede fokmerrie. Natuurlijk zijn er ook paarden te koop van €4000,00 maar dat is net als met auto's: Er zit veel verschil in comfort en prestaties!
Een veulen uit een goede merrielijn geeft dus meer kans op een beter paard. Je hebt ook meer zekerheid over het karakter en de gezondheid wanneer de familie goede prestatiepaarden brengt. Stel je geen speciale eisen aan een paard, dan is een veulen kopen leuk, maar uiteindelijk wel duurder dan een rijpaard dat je later koopt.
Veulens op zien groeien is trouwens ook erg leuk! En een veulen fokken vinden wij nog steeds erg boeiend. En omdat we ze zelf fokken, hebben wij nu paarden die we anders nooit zouden kunnen betalen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:38

Ik denk dat je geen veulen moet kopen om de kosten te drukken. Alleen als je inderdaad een paard van bijzondere afstamming, (sport)kwaliteit of ras koopt kan de aanschafprijs van een veulen betaalbaarder zijn.

Wanneer je uitgaat van een opfok adres dan zul je inderdaad zo'n € 150,- per maand kwijt zijn. Dan krijg je vaak nog de kosten van het beleren. Of je het nu zelf doet of laat doen, je hebt 9 van de 10 keer extra begeleiding nodig.

Je moet het vooral heel leuk vinden. Ik vind het geweldig, maar ik heb mijn paarden dan ook als huisdieren. Of ik er wel of niet op kan rijden is voor mij helemaal niet belangrijk. Dus ik vind het zorgen en het hele proces van groeien, ontwikkelen en het sluiten van een vriendschap heel erg leuk.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:42

Ik heb mijn huidige en vorige paard als veulen gekocht. Beide keren heb ik er geen spijt van gehad. Gelukkig heb ik de kennis en kunde om ze zelf zadelmak te maken en te beleren.

Aanschaf van mijn huidige paard was 2000 euro, Maandelijkse kosten voor alles (opfok, smid wormenkuur, vaccinaties etc) 130 euro. Dit 24 maanden lang. In totaal dus 5120,-

Tuigage was allemaal nog aanwezig, dus op het vervangen van oude spullen, en zadel opvullen na, weinig kosten aan gehad....

Ik weet wel dat ik beide paarden niet had kunnen betalen, wanneer ik ze op 3-jarige leeftijd had aan willen schaffen. Ik heb dus geluk gehad dat ik op jonge leeftijd hun kwaliteit al kon inschatten

C_atcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 17:47

Waarom geen 3 jarige die nog niet zadelmak is? Zadelmak maken kost niet zoveel.. ik werk op een stal die zadeldak maken. 500 euro per maand en de meeste paarden die gewoon zadelmak en braaf moeten zijn zijn sowieso binnen 2 maanden weer weg.