Wie heeft DE tip voor mij voor een fijn Shetlanderzadel???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Wie heeft DE tip voor mij voor een fijn Shetlanderzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:08

Hallo bokkers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een fijn zadeltje voor onze lieve Shetlander, Lisa. Mijn dochter van 10 wil haar onder begeleiding van mij in gaan rijden deze zomer. Helaas merk ik in mijn zoektocht dat veel zadels erg stug zijn, of te lang, gewoon niet fijn voor haar rug. Aangezien ik daar toch kritisch in ben, hoop ik dat jullie nog wat tips qua zadeltjes hebben om eens te gaan checken.

Lisa is een grote Shetlander van 1, 07 hoog, maar ze is van het slanke type (wel een mooi, rond buikje :) :) ). Haar rug is vrij kort.

Ik zoek geen plat zadel, want dat vind ik niets. Echt een normaal zadeltje, met aanpasbare kussens en liefst ook een lichtgewicht. Wie heeft er nog een idee voor ons?

Chiave

Re: Wie heeft DE tip voor mij voor een fijn Shetlanderzadel???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:09

Ik zou toch eens kijken naar een kleine Wintec! Beviel in mijn omgeving prima.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:11

De Wintec Kids voldoet inderdaad aan al je eisen :j Wij hebben hem ook en hij bevalt goed.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:13

Heb ik inderdaad voorbij zien komen, dat zadel.... Hoe lang is hij qua ruglengte?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:16

Ik kan hem vanmiddag wel even opmeten, maar hij past in elk geval op mijn shetlander van 88 cm hoog.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:18

of een barefooot kids? dat is net wat makkelijker van pasvorm omdat het boomloos is.
Maar je dochter is 10, is ze dan al niet wat groot voor een shet? veel kids van die leeftijd zijn toch net te groot/zwaar voor een shetje

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:24

Een Pinokkio zadel?
Had ik eerder ook op mijn Shetlander liggen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:25

zonday schreef:
Een Pinokkio zadel?
Had ik eerder ook op mijn Shetlander liggen.

hiermee zou ik persoonlijk oppassen! Hier zijn net als met pannekoek zadels veelt opics over de schade die die aanrichten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 13:26

Mijn dochter begint zeker lang te worden, ja, maar is een dunnetje ;) . Ze zal er ook niet lang op rijden, want ze doet voornamelijk grondwerk en vrijheidsdressuur met onze Lisa, of gewoon lekker wandelen. Ze rijdt op mijn grote pony. Maar we willen onze Shetlander wel rustig gaan inrijden deze zomer, zodat er eventueel kleinere kinderen nog op kunnen rijden af en toe. Het is een pony die graag werkt en loopt. Vandaar..... Een Barefoot vind ik te massaal voor haar rug (heb die ervaring ook met mijn grote pony).

Enne... nee, ik wil absoluut geen plat zadeltje. Dat vind ik niets voor hun rug. Dan ga ik nog liever voor een bareback pad met inlages. Wat ook een optie is, voor licht rijwerk.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 17:35

Op mijn pony ligt ook een wintec kids, pony is 1.05

Afbeelding

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 18:10

Aaaah, leuk, Eliana!! Dank je wel voor de foto's, nu heb ik meer beeld :D . Hoe oud is dat meisje op de foto? Schattig, hoor :) .

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:26

Dat is mijn nichtje van 8, maar wel groot voor haar leeftijd, er rijdt ook een meisje van 11 op die is iets groter maar slank gebouwd.

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-15 22:25

Dank je wel voor je foto's, Eliana, en je info. Ik ga me eens verdiepen in die Wintec. Ziet er in elk geval goed uit op de foto........ Hier kan ik wat mee, thanks!! :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 01:07

Knightrider heeft ook zadels speciaal voor kleintjes. Ik heb een thorowgood Maxam VZH op mijn Shetlander van 1.05 liggen. 16 inch, past perfect.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 13:49

Ik heb op mijn shets verschillende zadeltjes:

*Barefoot drytex kids -> heel fijn zadeltje, past ook met gemak een wat grotere ruiter in. Oogt op mijn mini van 90 cm wel vrij "lomp" (pony verdwijnt er een beetje onder)

*Wintec Kids -> ook een prima zadeltje, maar met een erg plat kussen. Alleen geschikt voor de pony's met een ronde/vlakke rug (past niet op de smallere shets) en is alleen geschikt voor kleine kinder kontjes.

* Wintec/Bates Austraila -> super fijn zadel, inmiddels al 17 jaar oud en werkt nog als een trein.. Is echt een zadel, dus geen pony troep. Het is een 15 inch zadel welke heel mooi past op mijn shet van 111 met vrij luxe bouw. Voordeel is ook dat dit zadel veel grip geeft voor de ruiter en door de vlakke zit kom ik er zelf ook nog in!

* Wintec 2000 -> 15,5 inch. Mooi zadel, wel relatief "lomp".

* Hi-Lite Elite -> fijn zadeltje, stevige zit voor de ruiter. Echter wel een vrij lang zadel.

Persoonlijk vind ik norton/knight rider echt troep, gezien de enorme lage kwaliteit van de materialen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 21:03

Ik heb een Shet met een slanke bouw, dus geen brede pony. Wel een ronde buik, een korte rug, terwijl ze best groot is (1, 07 m).

Ik wil dus geen massaal zadel.... vind het maar moeilijk..... En graag ook kwaliteit en fijn zittend voor mijn pony'tje.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:08

Hier ook een Hi Lite Elite zadel in gebruik, en er erg tevreden over :)
Ik heb de 14 inch en deze ligt netjes op beide pony's (van 102cm en 98cm)

Ook makkelijk te tillen voor de ruitertjes zelf, het is lekker licht

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:18

Toen ik opzoek was viel mijn oog op de pfiff beauty. Die is er volgens mij in 12 en 14 inch.

Ik heb nu wel een ander zadel. Weet het merk niet. Toevallig het zadel wat ik nu heb op de bokt markt gevonden. Anders had ik ook de pfiff beauty gekocht.

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 16:21

Bij interhippique.com hebben ze veel kleine zadels, weet niet of je daar al hebt gekeken en of je er iets aan hebt hoor :)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 21:13

Wat voor budget heb je er voor over? Ik heb een heel mooi pony zadel op maat laten maken voor mijn welsh pony met moeilijk brede rug. Kosten zijn wel rond de 750 euro. Heb je wel super kwaliteit voor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 11:08

Zou er alles voor over hebben, maar moet qua prijs wel reëel zijn. Ik heb nog een paard en een gezin ;-). 750 euro voor een Shetlander, waar niet veel op gereden gaat worden, aangezien mijn dochter gauw te groot wordt en op onze grote Sam al rijdt... Nee, dat gaat 'm niet worden. We doen vooral grondwerk en vrijheidsdressuur met die kleine, het rijden zal geen hoofdrol krijgen. Maar goed, dan nog wil ik een fijn zadeltje voor haar, hoor...... ;-)

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 12:56

Dat snap ik hoor! Ik kon op een gegeven moment niet anders omdat ik echt niets passends kon vinden. Ik heb maar zo gedacht: ik doe er nog járen mee.. Maar begrijpelijk dat dat iets teveel van het goede is. Thorowgood heeft mooie kunststof zadels voor normaal gebouwde pony's :p. Naar mijn weten is de kwaliteit van dat merk ook prima, voor zowel ruiter(tje) als pony.

Ik denk trouwens dat je niet groter moet kijken dan max. 15 inch, anders wordt het al gauw een zadel met een pony i.p.v. Andersom.. ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 13:06

Waar je op moet letten, is dat het zadel niet achter de laatste rib komt, die vastzit aan de ruggenwervel.

Veel shetlanders met een zadel hier in de buurt, zijn de zadels vaak te lang.
Dit zie ik overigens ook bij de A en B pony's.

Meet vanaf de 2 vingers na de schouders tot aan de laatste rib op de ruggenwervel.
Dan weet je al 1 ding. Je zadel mag daar niet voorbij komen.

Ik zie veel wintec, maar ook veel kleine barefoots en pinokkio zadels.

Het is erg persoonlijk wat je er op legt. Het belangrijkste is: Het moet passen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:30

HAR → SMP

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-15 20:42

Maralyn, bedankt, maar ik weet dat al. Daarom is het zo lastig, want ik zie ook wat jij zegt. Veel zadeltjes passen niet, zijn te lang, te massaal, te stug. Ik heb met mijn grote pony met extreem korte rug jaren geleden al een zadelzoektocht gehad en deze kleine pony heeft ook geen 'makkelijke' rug. Ik ben heel kritisch, wil ook geen slecht zadel op haar ruggetje. Is dus erg lastig, als ik zie wat er zoal op de markt is voor die kleintjes :-(.