Sinds een weekje is mijn merrie bevallen. Normaal loopt ze in de zomer met een vliegendeken. Gezien ze er weer echt last van begint te krijgen en meer op stal staat dan iets anders, had ik daarstraks toch maar haar deken opgedaan.
Maar nu, met haar deken op, herkent het veulen zijn mama niet meer. Hij bleef maar roepen op haar en in de stal en om de hoek gaan kijken. Deken is in de winter gewassen en dan opgeslagen in een kist en ruikt dus ook niet naar mama. Deken heeft maar vijf min opgelegen
Dat gebeurt vaak in het begin even, zijn ze even gedesorienteert. Ik heb mijn merrie ook altijd vliegendeken op met veulens, ze wordt altijd lekgeprikt. Maar meestal hebben de veulens binnen een half uur het wel door. Misschien eerst even op stal of een kleinere ruimte, dat het veulen haar niet meteen helemaal kwijt raakt zeg maar. Ik begin er altijd op stal mee, zodat het veulen er gewoon bij staat. Is voor zo'n kleintje ook wennen.
Fokfanaat: er zullen er misschien een paar meer op het veulen zitten, misschien. Op het andere paard zitten er ook niet persee meer als merrie met een vliegendek loopt en de andere niet. Het is gewoon dat de merrie in kwestie ECHT niet tegen de insecten kan, ze wordt er echt gek en weemoedig van. Bovendien heeft ze een lichte vorm van zomereczeem.
Ik heb tot nu toe vier veulens gehad, geen enkele heeft er ooit in vast gezeten. Wel zou je eventuele bilkoorden kunnen verwijderen omdat het veulen daar drinkt. Je merkt het wel als het veulen er ook last van krijgt en idd mijn merrie staat in kudde van tien en wwordt als enige zo kek geprikt, of ze nou wel of biet deken op heeft, ze gaan niet in een keer naar de andere paarden. Maar dat is mijn ervaring met mijn merrie. Er zullen vast ook wel negatieve ervaringen mee zijn. Het is wel zo dat je met veulens en dekens voorzichtig moet zijn.