Een veulen aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Firefly289

Een veulen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 18:42

Ik zat eens na te denken over het kopen van een veulen.
Ik wil graag ooit een paard hebben en zat te denken: 'Zou ik dan voor een veulen of een volwassen paard gaan?'
Het voordeel van een veulen vind ik dat je hem/haar helemaal naar je eigen hand kan zetten.

Ik vraag me af of het slim zou zijn een veulen te kopen?

Zelf heb ik niet zoveel ervaring met paarden en ben ik nog jong.
Maar mijn moeder heeft daar in tegen wel zeer veel ervaring. (het veulen zou dan van ons samen zijn)
Ze heeft ongeveer 25 jaar ervaring met paarden, ook met veulens/jonge paarden.
Dit jaar gaat ze weer helpen bij het zadelmak maken van een paard.
En de eigenaar van dat paard heeft ook ontzettend veel ervaring en zou altijd tips kunnen geven.
Dus de ervaring is er wel.

Ook hebben we waarschijnlijk wel een plek dan waar het veulen voor niks kan staan.

Als we een veulen zouden kopen, welke leeftijd raden jullie dan aan?
En misschien kunnen jullie een beetje, samengevat, vertellen hoe jullie het hebben aangepakt?
(Welke leeftijd begon je met grondwerk, met wandelen enzovoort)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:51

Er kleven voor en nadelen aan. Je kunt iets moois opbouwen met een onverpest paard, maar hij kan na 3 jaar ook net zo goed onrijdbaar blijken.
Of een probleem paard blijken zoals deze bijvoorbeeld:
Er loopt ook nog een ander topic waar iemand er 3 jaar naar uitgekeken heeft maar uiteindelijk bang was voor haar eigen paard.

Ik heb zelf ook eens een zelfgefokt veulen na 4 jaar op moeten geven omdat hij gevaarlijk was. Anderzijds heb ik met 2 veulens er een leuk rijpaard uit gekregen en absoluut geen spijt van.
Weer een ander werd atactisch in de opfok dus dat was 3 jaar kosten maar geen paard.

Ik zou het rustig weer proberen met een veulen.
Wil je meer zekerheid, kies dan een gereden paard.

Overleg het goed met je moeder zou ik zeggen. Die weet duidelijk waar ze het over heeft met haar ervaring.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 24-04-15 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: link naar topic verwijderd.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 18:53

Een ouder paard kun je ook nog steeds naar eigen hand zetten hoor :) een veulen moet je alleen nog alles leren. Ik ben voor een ouder paardje gegaan. 1) ik had/heb een klik met hem en ik reed hem al twee jaar op de vereniging. 2) Beste leerpaard wat ik kan hebben. Hij leert bij mij ook nog steeds.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:07

Als je een jong paard wilt maar er al wel direct iets mee wilt doen zou ik er een kopen die dit jaar 3 word/is geworden en nog groen is :) met een veulen kun je echt 3 jaar helemaal niks behalve soms lopen dan dus.

ponyparadijs

Re: Een veulen aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:12

Voor jou zou ik geen veulen adviseren.
Voor jou zou ik juist een ouder paard adviseren waar je veel van kan leren.

Een ouder paard kan je ook nog naar je hand zetten.
Een veulen neemt veel risico's en lang wachten met zich mee.
minimaal 3 jaar lang kosten maar niet kunnen rijden

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:34

De risico's ken ik.
Bij die eigenaar hadden ze een, in het begin heel lief, veulen, maar helaas is die toen hij ouder was te veel op zijn moeder gaan lijken.(Die moeder was eigenlijk levensgevaarlijk) Het was echt een verschrikkelijk vals paard.

Opzich het 3 jaar niks er mee kunnen doen vind ik niet zo heel erg.
Dan kan ik in die 3 jaar bijvoorbeeld paardrijles nemen.
(Heb een tijdje prive les gehad, maar moest stoppen dankzij school. En helaas kan ik nog niks vinden. Manege's trekken mij totaal niet en de manege's die ik wel goed vind zijn te ver weg)

Alleen met een volwassen paard zijn de meningen tussen mijn moeder en mij nog verschillend XD
Zij zou dan een ouder paardje willen (10+), terwijl ik dan juist meer zou denken aan een paard van 5/6 tot 10 jaar oud.

Ik moet trouwens wel zeggen dat het nog wel een paar jaar kan duren voordat ik uberhaupt een paard koop. Maar ik wil er wel alvast over nadenken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:36

Ik denk dat je moeder heel verstandig is met een 10+ paard.
De meeste zijn dan hun puber haren kwijt en vaker constant wat betreft karakter.
Daarnaast hebben ze vaak al meer gezien op die leeftijd en daar kan jij dan weer profijt van hebben

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:44

Een veulen heeft veel voor en veel nadelen. Wat ik als een voordeel zie maar veel mensen als een nadeel is dat je jaren geduld moet hebben voordat je er écht iets mee kunt. Nog een nadeel, het kost je bakken vol geld en je krijgt er niks voor terug behalve een hoop liefde.

Voordeel, je bouwt een ongelofelijke band om met zo'n dier. Ik heb de laatste jaren alleen maar veulens aangeschaft en ik heb met hun allemaal stuk voor stuk een band wat geweldig is. Ze vertrouwen mij blindelings.

Die van mij zijn nu beide vier jaar oud, dus ik moet nog minimaal een jaartje geduld hebben. Maar de beginselen kan ik wel al doen.

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:50

@ponyparadijs Ja aan de ene kant heeft ze misschien wel gelijk.
Maar verschilt ook weer per paard.
Die ervaring kan inderdaad erg makkelijk zijn voor mij.

@KimD Ja daar heb je wel gelijk in.
En goh rij jij je paarden pas op 5-jarige leeftijd in?
Dan moet je wel echt heel lang wachten... jeetje
(De mensen die ik ken beginnen op 3,5 ongeveer)
Al rijd die eigenaar de paarden in en laat ze na het inrijden weer de hele winter in de wei staan.
Om er dan weer mee verder te gaan. (werkte erg goed)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 19:53

Uiteraard verschilt dat per paard.
Maar met een gereden paard kan je wel ook meteen kijken of het daarmee ook een beetje klikt.
Dat weet je met een veulen uiteraard nooit

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 19:59

Ja dat is, vind ik, wel een groot nadeel.
Je weet nooit hoe hij/zij later zal zijn.
Qua karakter niet, maar ook qua grootte niet. (Niks tegen kleine paarden, maar ik ben zelf redelijk lang)

Een nadeel vind ik wel dat volwassen paarden zo duur zijn in aanschaf XD
Al kan dat ook komen omdat ik onbewust altijd het duurste kies.. oeps
(iemand 5000 euro voor mij... zucht)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:00

Na 3 jaar heeft een veulen ook 5000 euro gekost.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:01

Ik laat ze bewust zo lang staan. 3,5 jaar is gewoon heel erg jong, dat is ook al heel vaak bewezen en ik vind het iets wat je moet omarmen. Ik moet nu 5 jaar wachten maar als ik geluk heb kan ik dan nog 25 jaar van ze genieten, misschien wel langer. :)

De mini's leer ik met een jaar of 4 wel het tuig aan en de sulky, maar aan het werk moeten ze pas met 5 jaar. En dan nog doe ik rustig aan totdat ze zeker 6,5 zijn.

Veulens zijn overigens ook niet goedkoop, een goed veulen leg je makkelijk €1000,- voor neer, mocht je op afstamming etc gaan letten. En na 5 jaar heeft een veulen nog veel meer gekost dan €5000,- euro. ;)

Te klein blijven weet ik overigens alles van, momenteel een Appaloosa lopen die nu nog 15 cm kleiner is dan verwacht. Ik zou hem kunnen laten castreren zodat de groeispurt nog wat aanzet, maar dat wil ik bewust niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:05

Ik heb voor 1 van mijn veulens 3000 betaald, tel daar nog 3 jaar opfok en prok foto's bij op :$
Dan is ze nog vrij klein gebleven ook (1.61m onder mijn 1.80m lijf).
Maar verder is ze super hoor :D

Firefly289

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:14

Hmm ja, ik snap je wel met inrijden.

Ik ben bang dat ik wat veulens betreft ook een beetje een dure smaak heb...
Ik wil sowiezo een kwpn'er/hannoveraan iets in die richting. Alleen hebben alle veulens die ik leuk vind een erg goede afstamming.
Of te wel een wat minder leuk prijskaartje.

Dat is idd verdraaid duur.
Klopt, maar dat is verspreid over 3 tot 5 jaar. Bij een paard betaal je in 1 keer een paar duizend euro.
Je hoeft dan niet ik 1 keer zoveel te betalen.
En voor de opfok heb ik een voordeel dat ik niks tot weinig hoef te betalen.

Hahah ja ik ben daar dan dus ook best bang voor... Dat het veulen niet zo groot word als iedereen dacht xD (ik hou van grote(re) paarden en het staat ook veel mooier aangezien ik ongeveer 1.75 ben)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:18

Ik heb ook ooit een veulen gekocht, ze is nu 8 jaar, het meest geweldige paard ooit,
en ontzettend leuk om samen te "groeien".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:22

Mijn andere merrie is nu 5 en ook nog maar 1.62 terwijl moeder 1.68 en vader 1.70 waren.
Het was geen klein veulen.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:27

Ik heb nu een jaar geleden een jaarling gekocht. Hij is een jaar de opfok in gegaan en ging er 1 a 2x per week heen. Nu staat hij bij mij op stal en gaat dalijk het land in. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Wat ik wel heb is dat ik in sommige dingen onzeker ben van wat kan wel wat kan niet en hoe pak je dingen aan. Heb dit met mijn andere paard nooit gehad gelukkig heb ik genoeg ervaren mensen om mij heen waar ik op kan rekenen. Verder vind ik het heerlijk hem helemaal opgevoeden en alles laten zien. Nu moet ik zeggen heb een pony twenter (inmiddels) met een makkelijk karakter dat maakt het allemaal wel een stukje makkelijker ;)
Maar volg je hart als jij niet perse gelijk hoeft te rijden en je kan het aan lekker doen. Zorg wel dat je sterk in je schoenen staat want een jong paard test je gewoon elke dag weer uit haha het zijn net peuters.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:37

Met goede begeleiding zie ik niet in waarom niet, alleen moet je zelf ook wel de nodige (rij)ervaring hebben (misschien heb ik daar overheen gelezen)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:52

Ik heb een tweejarige, heb haar sinds veulen af, en zou niet anders willen... maar ik kwam bij haar uit speciaal omdat zij het was en niet omdat ik op zoek naar een veulen was. We hebben ook een tienjarige en die is net zo prima naar onze hand te zetten. Gewoon een kwestie van consequent zijn, net als je met een veulen zou doen, en dan komt dat helemaal goed.

Uit ervaring, tot ze een jaar of twee zijn kun je het wel vergeten om er uberhaupt iets mee te doen, zijn ze gewoon niet echt klaar voor. Ik deed het af en toe wel, maar het wordt gewoon heel gauw teveel. Inmiddels gaat het veel beter. Dus naar je hand zetten kun je dan toch nog niet echt.

Gezien je verhaal zou ik voor een volwassen paard gaan.