Hoelang op drachtige merrie doorrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hatchi

Hoelang op drachtige merrie doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:14

Tot wanneer kan je op een drachtige merrie rijden?

Mijn merrie is 5 mei uitgerekend. Heeft sinds maandag S'nacht een geboorte alarm om omdat de veearts het niet meer helemaal vertrouwde. Zijn aanwijzingen dat het veulen wel eerder zou kunnen komen. Wij zijn er op voorbereid dat het elk moment zou kunnen komen.

Ondanks dat mama de grote van een olifant heeft is ze nog heel fit. Van haarzelf al een pittige dame die graag werkt. Doen we een paar dagen niets met haar word ze nukkig en gaat dingen uitvinden.

Twijfel of ik nog op haar kan rijden, Zadelloos. Het spul past allemaal niet meer. Ze lijkt nog behoefte aan 'werk' te hebben. Een beetje rondhobbelen/longeren/wandelen/vrijheidsdressuur vind ze na een aantal keer niet leuk meer en word ze nukkig, ze wil werken!

Zoals ik al zei, ze is nog fit. Met 25 weken is ze nog ontsnapt uit een weiland door over het hek te springen. In het weiland rent ze zoals gewoonlijk nog vrolijk met de auto's mee die langs haar weiland rijden. En is ze zoals gewoonlijk nog druk in de weer met allerlei dingen. - ze staat nu in een weiland naast de paarden waar ze gewoonlijk bij staat. Heb dit gedaan omdat ik anders bang ben dat ze in de maag getrapt word, ze wil nog wel eens een gezond meningsverschil met een ander paard hebben. Of dat het veulen komt.-

Wat kan/mag/is verantwoord met een hoog drachtige merrie?

ElinaSK

Re: Hoelang op drachtige merrie doorrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:16

Verschilt vaak per merrie. Paard die ik rij geeft duidelijk aan geen zin in werken te hebben. Maar kan nog wel genieten van lange wandelingen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:18

Zolang jij merkt dat de merrie het nog prima vind, het zadel nog past/ of zonder zadel, dan zou ik gewoon rustig blijven rijden.
Relaxed stappen fo draven, niet teveel van haar verwachten maar bewegen is juist goed

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:25

Mijn DA zei altijd.
Eerst onder de staart kijken. Zolang er nog geen pootjes uitsteken kun je gewoon gaan rijden (rustig aan uiteraard ) :D

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:28

Vertrouwen op je merrie dat zij aangeeft wat ze wel en niet wil. Gewoon niet al te zwaar aan het werk, en ophouden als ze aangeeft omgemak te hebben. Zolang dat niet zo is, lekker genieten!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:30

Spannend zeg!
Kijken wat de merrie aangeeft. Als het zadel niet meer past lekker gaan wandelen met haar, vinden ze vaak heerlijk!

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:31

ClaudiaHS schreef:
Mijn DA zei altijd.
Eerst onder de staart kijken. Zolang er nog geen pootjes uitsteken kun je gewoon gaan rijden (rustig aan uiteraard ) :D

Vandaag waren en nog geen pootjes te zien. :Y)

Is eerste veulen die ik fok. Heb op fok gebied dus niet echt veel verstand.
Maar krijg nu de laatste 3 dagen het idee dat ik de buik naar achteren zie gaan. Net of het veulen indaalt.
(Wat het allang gedaan heeft.)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:33

Worden de uiers dikker?

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:42

Ess_Ramona schreef:
Worden de uiers dikker?

Veulen komt niet uit het uier :D

Heb er hier een staan met al drie weken een vol uier, maar die is ook pas op 5 mei uitgeteld. Als er druppels aan hangen wordt het een ander verhaal :)

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:46

yvonnepuntnl schreef:
Ess_Ramona schreef:
Worden de uiers dikker?

Veulen komt niet uit het uier :D

Heb er hier een staan met al drie weken een vol uier, maar die is ook pas op 5 mei uitgeteld. Als er druppels aan hangen wordt het een ander verhaal :)

Hier ook al 2,5 week dikke uiers. Écht dikke uiers. Vanmorgen hing er wel 1 druppeltje aan....
Moet ik al gebak halen? *D

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:47

Ja, meestal (!) komt het veulen dan binnen 36 uur!

Maar 1 druppeltje is wel weinig :Y)

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:48

DA had overigens gezegd dat we het in de gaten moesten gaan houden als er echt melk uit begon te komen.

Druppeltje is normaal toch einde van de dracht? Ik ben tijdens het einde van mijn zwangerschap ook wel eens een druppeltje melk verloren.

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:51

yvonnepuntnl schreef:
Ja, meestal (!) komt het veulen dan binnen 36 uur!

Maar 1 druppeltje is wel weinig :Y)

Je maakt mij zenuwachtiger dan dat ik al was! Voelt net of ik zelf weer de laatste loodjes heb. :Y) Constant app'jes etc. Of het er al is.

Word ook al door de stal eigenaar wacht gehouden, zijn 3 drachtiger merrie's waarvan 1 al een week over tijd is en de andere is overmorgen uitgerekend.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:16

RT-V --> KS

Hatchi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 20:46

Toen ik aan kwam rijden vandaag rende ze zoals gewoonlijk met de auto mee.

Viel mij wéér op dat de bolling nu nòg veder naar achteren zit. Rondje op haar gestapt buiten wat ze heerlijk vond maar ze waggelde nu wel wat op de achterhand. :D

We zullen zien.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:00

Spannend!! Wel fijn dat ze nog zo happy is!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:05

Nog geen veulen?

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:23

ben wel nieuwschierig, geen koningsdag veulen? :D

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 17:40

Mijn merrie wilde al niet meer gereden worden bij de 3de maand.
Ze is 18, en eerste x dat ze drachtig is, ze is het dus niet gewend dat er ineens iets in haar groeit.
Dierenarts zei dat ik mij geen zorgen hoefde te maken.
Heb maandenlang elke dag minimaal een uur gewandeld (december-eind maart) ze kon een hele periode niet naar buiten omdat we op stal aan het verbouwen waren dus moest ze echt elke dag minimaal een uur wandelen, op mijn vrije dagen wandelde ik nog meer, 2x een uur en liet haar toen ook nog even los rennen dat ze wel even haar benen kon strekken)

Gelukkig kan ze nu weer lekker hele dagen haar paddock in dus als ze heen en weer loopt krijgt ze toch ook weer beetje beweging. Als er middagvoer word gepakt draaft en bokt ze door haar paddock heen dus dan strekt ze ook.

Ze wil nu al steeds minder. Ze is pas half augustus uitgerekend, maar ze wil echt al weinig.
Ze staat heel vaak stil met wandelen, alsof ze zegt: ik wil niet verder.

Ik mag haar niet teveel forceren, dus als ze iets niet wil dan mag ik het ook niet doen.
Maar ze heeft wel haar beweging nodig.

Op dagen dat ik werk, dan ga ik 's avonds naar stal. Dan heeft ze een hele dag buiten gestaan, dan wandel ik minimaal 20 minuten met een maximum van een half uur.
Op vrije dagen laat ik haar lekker even door de bak rennen. En loop ik nog 2x per dag met haar, minimaal 20 minuten en ook een maximum van een half uur.

Ik probeer het nog wel een beetje op te bouwen naar 3kwartier per dag, maar zeker niet meer.

Als ik zonder zadel ga stappen, dan loopt ze wel wat beter door dan als ik met haar wandel.
Dus ik probeer zoveel mogelijk zonder zadel te stappen.

Ik baal dat ik al zo vroeg zo weinig met haar kon doen, maar ze geeft zelf aan wat ze wel en niet wil.
En dan luister ik daar naar :P