(bijna) 20 jarige merrie laten insemineren? of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNoMercy

(bijna) 20 jarige merrie laten insemineren? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:15

Hallo allemaal,

helaas is bij mijn paard van bijna 20 peesschede ontsteking geconstateerd,ongeveer 3 maanden geleden.
Hier is ze ook helaas nog niet geheel van genezen :(
Nu zeggen veel mensen bij mij op stal ach dan stop je er toch een veulen in?
maarja ik twijfel enorm.. het is een super lieve merrie en is verder in top conditie maar, heeft nog nooit een veulen gehad helaas.. Stalgenoten vinden dat ik gewoon de da moet bellen voor advies maar wat vinden jullie? ik twijfel enorm zou het heel graag willen maar is t nog wel eerlijk tegenover mijn merrie?
ze is enorm lief naar een ander veulen hier op stal wat onverwachts geboren werd, en speelt met het veulen omdat moeders liever lui dan moe is:P

ik hoef geen nare berichten ik vraag alleen advies! het is meer omdat ik zelf enorm twijfel en wat meer reactie's nodig heb van andere mensen.

Hoop dat jullie me wat advies kunnen geven.

Maartje1990

Re: (bijna) 20 jarige merrie laten insemineren? of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:16

Bijna 20 en nooit een veulen gehad. Nee zou mij een te groot risico zijn. Snap sowieso niet waarom je er een veulen van zou willen?

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:16

mijn advies ,,, niet doen .. mijn pony is 18 waar ik ook graag een veulen uit zou willen maar dit is niet mogelijk vanwegen bekken problemen. als ik jou was zal ik het niet doen . ook omdat de kans groter is dat het fout gaat . (is mij verteld door de dierenarts)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:18

Ik durf je geen echt advies te geven, maar ik wil je wel graag mijn eigen ervaring delen. Merrie van 18 jaar en heeft op 3jarige en 5jarige leeftijd een veulen gehad. Werd als 18jarige direct bij de 1e x insemineren drachtig. Jaar daarop ook meteen raak.
Ze wordt dit jaar 21 jaar oud en er zijn nooit problemen mee geweest :)

Leeftijd hoeft niet altijd een probleem te zijn. Informeren bij je dierenarts lijkt me nooit overbodig :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:19

Vraag je dierenarts, bij een peesschede ontsteking moet er eigenlijk niet nog meer gewicht komen. Maar als de merrie verder kerngezond is en de da haar onderzocht heeft dan kan hij het beste advies geven. Maar dan, dekgeld opfok enz, als het veulen een opvolger voor je merrie zou zijn dan ben je minimaal 5000 euro verder. Wil je dat?? Dan kun je beter je merrie ergens stallen bij een opfok waar ze ook revaliderende paarden hebben en nu op zoek gaan naar een leuke driejarige, zijn er genoeg en voor leuke prijzen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:20

wipher: Maar jouw merrie heeft al veulens gehad, dat is echt iets anders dan een paard dat op latere leeftijd nog nóóit een veulen heeft gehad.

Anoniem

Het lijkt mij niet verstandig om een merrie op die leeftijd die dus nog nooit eerder een veulen heeft gehad, met jong te stoppen, om het zo bruut te zeggen.
Ook denk ik dat je heel onverstandig bezig bent om een paard met een peesschede ontsteking, nog eens dusdanig extra te gaan belasten met het extra gewicht van een veulen, om nog maar te zwijgen dat ze alle extra's nu het beste kan gebruiken om zelf beter te worden ipv in het ongeboren kind te gaan stoppen?
Maar dat is mijn absoluut niet professionele maar ik vermoed wel zeer logisch denkende mening...

billionache

Allereerst: wat kan jouw merrie toevoegen aan de fokkerij? Wat voor papier zit erachter? Bouw, gangen, karakter? Er zijn tegenwoordig al zoveel veulens, dus als je merrie niks kan toevoegen zou het voor mij - cru gezegd - al ophouden :-)

Verder vind ik 20 riskant... Sowieso houdt een dracht enorm veel risico's in, maar bij een oudere merrie die voor het eerst een veulen draagt is de kans op complicaties toch een heel stuk hoger. Ik zou dat risico zelf niet nemen, maar wellicht kan je DA inderdaad meer advies geven. Hij kent het paard. Zoals hierboven ook vermeld zou het ook niet mijn keuze zijn om een merrie met een probleem/blessuren aan de benen dat extra gewicht te laten dragen :-)

@Wipher: jouw verhaal is niet vergelijkbaar... Al twee veulens gehad (ook op jonge leeftijd) of de eerste dracht pas op die leeftijd is echt een wereld van verschil.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:21

Ik zou er op die leeftijd en nog nooit een veulen gehad niet aan beginnen.
Zou jij op je 65ste je eerste kindje willen baren ?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:22

Ik zou het ook niet doen... de kans dat het niet goed gaat maar ook zou merrie dan volgend jaar ook weer stilstaan rondom geboorte en dan heb je een veulen.. En dan? Verkopen of aanhouden?
Nee 20 jaar lekker revalideren en hopen dat je er daarna nog aantal jaren met plezier wat kan rijden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 16:30

ik vraag me af of de mensen bij jou op stal weten dat je paard 20 is en dat dit het eerste veulen zou worden?
Ik raad het absoluut af, zeker omdat het het eerste veulen is. Daarnaast heeft je paard een peesblesure? Het zou heel onverstandig zijn om die nog extra te belasten met het gewicht van een veulen.
Ik zou haar lekker laten genieten van haar oude dag en later zien we later wel, maar niet belasten met een veulen.

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 16:38

Bedankt voor de reacties, was zelf ook van mening dat dit niet het juiste is, maarja dacht advies vragen kan altijd.
En ja mensen weten bij mij op stal dat ze 20 jaar is alleen niemand schat haar zo zelfs de dierenarts niet. Wilde graag een veulen van haar gewoon voor mezelf zit verder geen bekend bloed in zover ik weet. Ze komt van de hengst Gabor..

Hoop zelf ook dat ze weer beter word ookal is de kans zeer klein aangezien ze nu nog kreupel loopt linksom.

Maar bedankt voor de reacties en dat heeft me alleen nog maar duidelijker gemaakt om t niet te doen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:43

Goede beslissing ts, misschien heb je de optie om haar de zomer over op het land te zetten en dan te kijken hoe het hersteld. Kun je eventueel een paard van een ander bij gaan rijden.

xNoMercy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-15 17:49

Ze gaat sowieso de rest van t jaar lekker t land op met af en toe stapritjes in t bos en hopen dat ze daarna weer goed is :j
Helaas niet de mogelijkheid om een ander paard te gaan rijden.. omdat iedereen of liever zelf rijd of al een bijrijder heeft maarja dan maar niet denk ik dan...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 17:50

Goed laten onderzoeken door de DA, met goede begeleiding kan het best. Zeker als de merrie in goede conditie is.