Drachtige merrie voor vandaag uitgerekend en heel onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CedricVT

Drachtige merrie voor vandaag uitgerekend en heel onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:17

Om te beginnen weet ik niet of het hier juist staat ?
Mijn merrie is drachtig en voor vandaag uitgerekend maar heeft nog bijna niets van uier. Sedert vandaag loopt ze wel heel geweldig, normaal is ze altijd heel rustig en braaf. Maar vandaag is ze door de draad in de weide gelopen en heeft ze tijdens het poetsen haarhalster kapotgerukt. Kan dit gedrag iets te maken hebben met haar naderende bevalling ? Kan het misschien betekenen dat het voor vanavond is ? Ik hoor het graag van jullie want begin het nu toch echt wel spannend te vinden.

ChantalMalik

Re: Drachtige merrie voor vandaag uitgerekend en heel onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:20

Kan wel langer duren hoor ! Mijn vzpaard beviel pas op 11 maanden en 1,5 week :D. Die dingen die je opnoemt had mijn vzpaard niet, ze kan t wel zat zijn die dikke buik XD

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 20:44

Ik vroeg me gewoon af of dat het iets met de naderende bevalling te maken zou kunnen hebben. Normaal blijft ze gewoon staan zelfs als ze niet vaststaat en nu liep ze gewoon haar halster stuk.

Celine_Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:53

Ik heb de ervaring dat ze juist wat loom en extreem knuffelig worden. Staan gewoon te knorren en te kreunen tijdens het poetsen.

Je kunt checken of de banden al slapper worden door naast de staart te voelen. Als het flubberig (?) aanvoelt komt het in de buurt.

ChantalMalik: dracht duurt toch ook eigenlijk 11 maand en een week? of vergis ik mij nou ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:55

Nou t kan best, t lichaam veranderd wel op weg naar bevalling...zelf had ik mijn merrie een singel om, voor bevalling, of ik keek gewoon elk uur ff bij dr in de box, of had de camera er op.

Gemiddelde dracht is 340 dgn , maar tussen 320 en 360 dgn kan ook, ik had merrie die liep altijd 354 dgn..en dr dochter kreeg ook veulen na 2 weken geboortedatum gepasseerd te zijn.

Mn gamoor kreeg altijd op 342/343 dgn dr veulen, en ze heeft bij mij 7 veulens gehad.

De ene merrie is zekerder dan de andere, dus gedrag kan wel,op invloed zijn van geboorte...
Veulens draaiden ook paar dagen voor bevalling, in juiste houding, en dan draaien ze weer terug....wat soms bij merrie de melkafgifte ff op gang brengt.

Dracht is 340 dgn gemiddeld en komt ong op 11 maand plus week a 10 dgn.

Maar het precies uittellen is wel handig...

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:07

Celine_Mirte : bij mij is het juist omgekeerd, normaal is ze heel rustig en als ik nu nog maar langs haar weide passeer begint ze al te koersen en raar te doen.
Bij mij heeft ze sinds vandaag ook een singel om met een zoemer. Handig als je weet wanneer ze normaal veulenen :) het is haar eerste veulen dat ze bij mij krijgt, dus ik weet niet wanneer ze normaal veulent en welke symptomen ze geeft.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:12

Nou de banden worden slapper bij bevalling, dus als je dat Ziet, dan komt er wel een veulen aan maar dar kan nog wel 48 uur duren....

heb je wel ervaring met bevallen van een merrie?

Want het bevallen gaat vaak vrij snel..

Als de pootjes uit de schede steekt, dan is t complete veulen vaak binnen 20/30 min geboren.

En als de waterblaas uit merrie komt, dan moeten beide voetjes vrij vlot komen, als je maar 1 voetje ziet, dan kan je dr overeind zetten, opvoelen of een dierenarts bellen.

Succes!!

Singel om is altijd handig!

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:15

Ik heb nog geen ervaring met het bevallen, heb wel al veel info opgezocht op bokt
Edit : Ik zou foto's willen posten van haar uier, buik en kling maar aangezien ze op de weide staat en het donker is zal het toch voor morgen zijn. Er zit trouwens sinds een dag of twee een klein plekje/druppeltje onderaan haar kling, weet er soms iemand wat dit is ? Morgen verduidelijking met foto's

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:26

Heel eerlijk gezegd zou ik toch wel iets meer informatie opzoeken buiten bokt.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 21:30

Ik heb ook nog op andere sites gekeken hoor Jolien87

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:08

Merrie op weide laten bevallen? Geen sloten er om heen? En lopen dr ook andere paarden bij.. En hoe groot is t stuk? Als ze er met andere paarden loopt, zal ze wel ruimte zoeken om te bevallen, en als die dr niet is, kan t voor problemen zorgen.

Of paarden laten haar veulen niet met rust en kan ook onrust van ontstaan...

En ik zou veulen goed droogwrijven , als t midden in nacht op weide geboren word, en ook veulen helpen met staan, en met 1e slokken nemen, hoe sneller dit gebeurd, des te sneller t veulen opstart, zeg maar. dan wachten tot de 1e stront dr uit komt, en evt beetje helpen met de stront...en dan wachten tot nageboorte van merrie afkomt, dit moet na 2 uur bevalling dr uit zijn. En als t veel langer duurt, kan je da ook bellen, kan die veulen spuiten en merrie helpen met nageboorte, en als nageboorte dr wel af is, kan je die da ook ff laten zien of t compleet is.

Er zit een slijmprop voor de baarmoedermond, die er voor weg gaat, paar dagen tot paar uur voor bevalling. Maar zit zag ik ook niet altijd.

Als je geen ervaring hebt, zou ik bij twijfel tijdens bevalling, vlot dierenarts bellen.

Succes!

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 08:45

Bedankt voor het uitgebreide antwoord sigrid1182. Ik zal zeker aan je tips denken. Mijn merrie staat alleen op de weide, dus geen probleem met andere paarden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 12:10

CedricVT schreef:
Ik heb ook nog op andere sites gekeken hoor Jolien87

Dat maakte ik niet echt op uit je berichtje, maar heel goed. :j

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:23

Inderdaad, ik heb alleen maar bokt vermeld. Maar geloof me, ben al enkele maanden aan het rondkijken op verschillende sites.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:29

Misschien is het leuk en leerzaam om mee te lezen en posten in het dikke buiken topic 2015.

Ik heb er veel aan om foto's te zien en ervaringen te lezen van andere mensen, ook ervaren fokkers

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 16:30

Dankje voor de tip Urielle ga direct eens kijken.