Shetlander laten dekken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Didi10

Shetlander laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 18:00

Hoi bokkers
Ik heb een vraag over mijn 16 jarige shetlander Demi.
Wij willen haar waarschijnlijk laten dekken, wel is onze shetlander een beetje dik. Is dit heel erg voor het veulen?
Ook wil ik het veulentje graag beleren voor de kar, omdat haar moeder dit vroeger ook gedaan heeft maar dat heb ik zelf niet meer meegemaakt.
Ik wil graag haar laten dekken omdat ik graag het veulentje zelf wil beleren opvoeden en zien opgroeien, voor het beleren voor de kar vraag ik natuurlijk hulp vanwege mijn ervaring.
Demi heeft wat last van haar rug en daarom men ik niet meer met haar, wel longeer ik haar om de dag.
Als een Shetlander last van haar rug heeft, heeft dit dan ook belemmering voor het mennen?
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil er graag wat meer over te weten komen ;)
Laatst bijgewerkt door Didi10 op 13-04-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Re: Shetlander laten dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:02

Ik zou me meer zorgen maken over haar leeftijd. Is dit haar eerste veulen? Want in dat geval zou ik een 16 jarige niet meer laten dekken.
Daarbij zou ik me ook afvragen wat de meerwaarde is van het fokken van het veulen. Is het puur voor de leuk? Heeft je merrie papieren?
Ook duurt het natuurlijk jaren voor je met het veulen aan de slag kunt. Vindt je het dan nog wel leuk?

Is het geen optie om te kijken naar een leuke 2 of 3 jarige die je dan straks kunt beleren voor de kar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:07

Je kunt beter een veulentje of jonge shetlander kopen, als je even zoekt krijg je ze zelfs gratis mee. Er zijn al veel te veel shetlanders op de wereld. Ga desnoods naar de markt.

En idd, 16 jaar si oud om een veulen te krijgen, ook het dik zijn is een risico.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:09

Je kan beter er eentje gaan kopen ipv te gaan vermeerderen.

Er is een overshot aan shetlanders, er worden helaas raak gefokt...........

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:10

Mij lijkt een 2 of 3 jarige ook geen goed idee als je zelf nog helemaal niets af weet van het mennen... Ongeluk is zo gebeurd. Liever met je merrie mennen, dan valt ze ook gelijk wat af. Een 16 jarige dekken voor de eerste keer zou ik ook zeker niet meer doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:11

m1992 schreef:
Mij lijkt een 2 of 3 jarige ook geen goed idee als je zelf nog helemaal niets af weet van het mennen... Ongeluk is zo gebeurd. Liever met je merrie mennen, dan valt ze ook gelijk wat af. Een 16 jarige dekken voor de eerste keer zou ik ook zeker niet meer doen.

Dat is een nog veel beter idee, 2 vliegen in 1 klap!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:13

Omdat ik verwacht dat je beter in het forum van shetlanders en minipaarden je vraag kunt stellen verplaats ik dit topic van:

OPG (omgang en paardengedrag) naar SMP.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:14

Mag ik even inhaken op de leeftijd?
Mijn merrie zette op 20-jarige leeftijd een prachtig merrieveulen op de wereld. Het gaat meer om de conditie van je merrie. Die van mij werd nog 4 x in de week getraind. (Merrie in kwestie was een welsh).
Er zat een periode van 10 jaar tussen dit veulen en haar laatste veulen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:16

Chiave schreef:
Mijn merrie zette op 20-jarige leeftijd een prachtig merrieveulen op de wereld. Het gaat meer om de conditie van je merrie. Die van mij werd nog 4 x in de week getraind. (Merrie in kwestie was een welsh).

Dat kan ook prima, maar als deze merrie nog nooit eerder een veulen heeft gehad is dat toch wat ingewikkelder.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:18

m1992 schreef:
Chiave schreef:

Dat kan ook prima, maar als deze merrie nog nooit eerder een veulen heeft gehad is dat toch wat ingewikkelder.

Ik weet niet of het veel verschil maakt dat het veulen wat ze op haar 10e gaf ook haar eerste veulen was?
Maar idd, ga liever met je merrie aan het mennen (weliswaar onder begeleiding, als je hier zelf nog niets vanaf weet) zodat ze afvalt.
Waar kom je vandaan? Mocht je in de buurt van Amersfoort/Utrecht zitten, kun je met mij eens meerijden als je wilt.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:34

Ik zou eerder kiezen om een veulentje te kopen. Kun je ook nog kiezen qua kleur, merrie of hengst en verwachtte stokmaat. Een veulen kun je ook nog zien opgroeien en volledig naar je eigen hand zetten.

Jouw merrie heeft een aantal punten tegen om daarmee te fokken. Ten eerste de leeftijd, als dit haar 1e veulen wordt is 16 jaar wel oud. Ten tweede zeg dat je merrie last van haar rug heeft. De merrie moet straks wel het gewicht van het veulen meesjouwen tijdens de dracht. Dat doet een slechte rug geen goed!
Ik zou een slechte rug de grootste belemmering zien om ermee te fokken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:38

Ik zou bij een shetlander ook eerder kopen dan fokken.

Ik weet zelf niet goed hoe het zit met de leeftijd. Maar als je paard wel eerder een veulen heeft gehad kan je dan wel op een 16 jarige leeftijd fokken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:51

Ik ga met shetlandfan mee.
16 is voor een eerste veulen wel aan de oude kant, een slechte rug die ook een veulen moet dragen is erg zwaar voor je merrie. En wat als je merrie die slechte rug doorgeeft aan haar veulen?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:55

Ik ga met bovenstaande mee, als dit het eerste veulen is zou ik dit niet meer doen op die leeftijd. Er zijn best gezonde dieren die dit kunnen na controle van de arts, maar als ze ook al te dik is... slechte rug eventueel nee niet doen !

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:05

eerste veulen en rugproblemen dan zou ik het eerlijk gezegd niet doen..
drachtig zijn is zwaar, als je dan ook nog eens issues hebt met je rug + het is een eerste dracht.

Daarnaast zag ik eerder dat je wat issues had met leider zijn over je pony? heb je dat al helemaal onder controle?

ik denk dat je het beste af bent met een leuke shet of whels van een mooie jonge leeftijd die al beleerd is voor de kar en netjes is opgevoed.. daar heb je het meeste aan denk ik..

zoals al aangegeven is, er is een enorm overschot op de markt. de rugproblemen van je merrie kunnen eventueel ook nog erfelijk zijn of uit haar (wellicht ook overerfbare) bouw komen en dan moet je ook nog eens minimaal 4 jaar wachten (een jaar dracht en dan nog 3 jaar veulen) voor je weer lekker kunt mennen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 15:04

16 voor een eerste veulen is wat oud.

Koop een leuk beestje erbij, loop je ook het risico van geboorte niet!
En jouw merrie kan nog heel best mee en "oppas mamma" spelen voor een jaarling of veulen van dit jaar bijvoorbeeld.

Didi10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 16:32

Heel erg bedankt allemaal! Ik Ben ook van plan haar niet meer te laten dekken.
Bedankt voor jullie reacties!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:15

Voordeel van kopen is dat je gelijk ziet of het jou bevalt, fokken is gokken en er zitten risico's aan vast voor een 16 jarige dat een slechte rug heeft en ook nog eens haar eerste veulen zou zijn.

Goede beslissing van je om daarvan af te zien.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:17

Goed besluit TS! En een pony kopen is ook hartstikke leuk hoor, kan je hem zelf mooi uitkiezen op geslacht en kleur of kijken of hij bij je past. Dat wordt vast een leuke zoektocht, veel plezier!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 10:22

Goed van je! Er lopen zoveel leuke shetties rond die een goed tehuis zoeken. Daar wordt maar mee raak gefokt... :n