Wat maakt een goede fokmerrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Wat maakt een goede fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 07:37

Naar aanleiding van een discussie tussen mijn vader en mijzelf ben ik benieuwd wat jullie mening is over de definitie van een goede fokmerrie.

Zo hecht mijn vader veel waarde aan een predikaatrijke merrie, met in ieder geval duidelijke sportprestaties. Hij heeft dus het liefst een oudere merrie. Hij vindt het niet erg als de moeder geen grote prestaties heeft, maar dan moet bv. de grootmoeder wel weer duidelijk haar stempel drukken.

Ik ben van mening dat ik gedurende de tijd ook best de prestaties bij een merrie kan voegen en dus het risico durf te nemen van een jongere merrie zonder prestaties op papier (lees: sportpredikaat). Ik ga juist wel uit van een succesvolle moederlijn, waarbij ik moeder zelf als peiler neem. Ik zou dan niet gelijk elk jaar fokken maar ook investeren in het aanbieden op de keuring en starten op wedstrijden.

Op veel vlakken zijn we het ook wel duidelijk met elkaar eens, maar nu wij samen een zoektocht zijn gestart naar een nieuwe fokmerrie levert het ook best veel wrijving op. Ik vind namelijk dat mijn vader een Mercedes zoekt met het budget van een Dacia :+ Onze fokkerij is hobbymatig, maar wel prestatiegericht richting springen.

Ben erg benieuwd naar jullie meningen :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:38

Ik ga een heel eind met jou en je vader mee denk ik. Met die verstande dat uit de moederlijn wel veel sport moet zitten. Bijvoorbeeld broers en of zussen die een prestatie hebben staan en/of nakomenlingen van de grootmoeder die het goed hebben gedaan.
En het liefst wil ik wel weten waarom de moeder geen sportprestatie heeft. Mijn eigen merrie is bijvoorbeeld door tijdgebrek van mijn kant maar een paar keer gestart. Maar ik weet wat ze kan. Mocht ik er ooit een hengst uit fokken die aangewezen wordt is dat natuurlijk voor andere lastig. Die kennen mijn merrie dan weer niet.

Overigens vind ik exterieurpredikaten ook erg belangrijk. Stermerries van generaties terug zeggen wellicht weinig over het exterieur wat nu gewenst is,...de merrie was echter wel beter dan de stamboekmerries uit haar tijd en zeer waarschijnlijk erg correct. Als ze daarnaast dus ook nog preferent is fokt ze dat ook nog goed door.

Voor mij, en dat komt uiteraard ook omdat type voor mij belangrijk is, is een goede moederlijn niet een merrielijn met merries die alleen maar het sportpredikaat hebben.
Ik zie het liefst sport -preferent-prestatie.

En dan is het sportpredikaat voor mij vooral een teken van werkwilligheid.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:42

Een merrie die beter fokt dan zijzelf. :)
Een merrie die haar kwaliteiten doorgeeft, deze aanvult met de hengst en een kwalitatief beter veulen voortbrengt.
Ik ken een hele talentvolle merrie, echt een merrie met aanleg tot het hoogste niveau. Elite sport merrie en prachtig om te zien. Maar ze heeft nog nooit een veulen gegeven met haar eigen kwaliteiten. Verschillende hengsten geprobeerd, allemaal leuke paarden geworden maar nooit het talent van de moeder.

nine1987

Re: Wat maakt een goede fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:47

Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie met een goede afstamming, een goed karakter en een goede bouw.. Wat zij zelf aan sportprestaties levert, maakt mij niet zo veel uit, maar de aanleg moet er wel zijn.. Daarbij moet haar exterieur correct zijn.. Ze moet uiteraard ook een goede moeder zijn..

Maargoed, ik ben ook geen professioneel fokker..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:05

Ik hecht ook waarde aan een goede moederlijn met zoveel mogelijk predikaten en ik zie dan liever sport dan bijv. ster..maar het liefst alles bij elkaar. Daar naast vind ik het niet erg als de merrie exterieurmatig een tekortkoming heeft zolang ze maar functioneel in elkaar zit en een correct fundament heeft.

Het karakter van de merrie en merrielijn en de wil om te presteren/werken vind ik belangrijker dan het perfecte plaatje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:17

nine1987 schreef:
Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie met een goede afstamming, een goed karakter en een goede bouw.. Wat zij zelf aan sportprestaties levert, maakt mij niet zo veel uit, maar de aanleg moet er wel zijn.. Daarbij moet haar exterieur correct zijn.. Ze moet uiteraard ook een goede moeder zijn..

Ik ben ook geen professioneel fokker. :)

Een sportpredikaat zegt indirect iets over het karakter. Een paard dat, zeker als de prestatie met een amateur is neergezet, waarschijnlijk wel een werkwillig karakter hebben.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:21

Suzanne F. schreef:
Een merrie die beter fokt dan zijzelf. :)
Een merrie die haar kwaliteiten doorgeeft, deze aanvult met de hengst en een kwalitatief beter veulen voortbrengt.
Ik ken een hele talentvolle merrie, echt een merrie met aanleg tot het hoogste niveau. Elite sport merrie en prachtig om te zien. Maar ze heeft nog nooit een veulen gegeven met haar eigen kwaliteiten. Verschillende hengsten geprobeerd, allemaal leuke paarden geworden maar nooit het talent van de moeder.

Het wordt voor zo'n merrie natuurlijk ook steeds moeilijker om een nakomeling te geven die beter is dan zij zelf. Zelfs om het te evenaren zal lastiger zijn. Degeneratie naar het midden toe heet dat.
Het veulen zal dichter bij de middenmoot zitten dan de moeder(en wellicht de vader) zelf. Maar als je goed kijkt is er een grote kans dat een dergelijk veulen wel beter is dan de middenmoot(van een bepaalde populatie). En kan zodoende wel waardevol fokmateriaal zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:24

pedigree, karakter, prestaties, exterieur

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 09:28

Ah, fijne antwoorden! Thanks! :j

Ik vind het risico best groot om een merrie aan te kopen waarvan de grootmoeder bv. wel de nodige predikaten heeft, maar de moeder niet (of bv. enkel ster). Ik kijk dan liever naar bv. onbeleerde merries uit een meer bewezen lijn. Ik wil bv heel graag bij onderstaande merrie gaan kijken, maar pa niet omdat de merrie zelf niet is uitgebracht en moeders ook niet.. Maar moeders is wel weer een volle zus van Arko III, toppaard van Nick Skelton.

www.horsetelexsales.nl/placement/show/4140

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:34

Ik ben ook meer van de de sportpredikaten. Daarmee laat je zien dat het paard bewerkbaar is.
Ster is mooi meegenomen, maar is deels onderhevsn aan smaak en mode.

Ik heb toevallig gisteren nog een prachtige fokmerrie met goede beweging gezien die te gevaarlijk was om wat serieus mee te doen. Die werkt de ruiter er stelselmatig af, lukt dat niet dan trekt ze de ruiter er met de tanden vanaf.
Aangezien men rijpaarden wil fokken is dat niet echt een goed uitgangspunt.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:46

Een merrie uit een moederlijn met veel sport zie ik meer zitten dan 1 uit een moederlijn met veel keuringspaarden (allebei is natuurlijk wel mooi meegenomen).
Ik heb liever een paard die het heel goed doet onder het zadel dan eentje die alleen maar mooi is aan een touwtje ;) Natuurlijk moet een merrie exterieurmatig wel goed in elkaar zitten. Ga niet fokken met merries die in het exterieur te veel te kort komen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:55

NatasjavE schreef:
nine1987 schreef:

Ik ben ook geen professioneel fokker. :)

Een sportpredikaat zegt indirect iets over het karakter. Een paard dat, zeker als de prestatie met een amateur is neergezet, waarschijnlijk wel een werkwillig karakter hebben.

Klopt.. Maar die ambitie en mogelijkheden moet je maar net hebben..

Ik kan bijv een merrie hebben die ZZ-zwaar loopt, maar geen tijd/vervoer of wat ook hebben om naar wedstrijden te gaan etc.. Als ik t zo duidelijk heb uitgelegd.. :p

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:59

Ik denk dat je vader in dit geval wel gelijk heeft. Op Arko III na is de moederlijn echt niet interessant. Ook de springindex van de merrie is maar laag (119). Jammer dat de merrie niet op de CK is aangeboden dan was ze elite geweest.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:37

janderegelaa schreef:
Ik denk dat je vader in dit geval wel gelijk heeft. Op Arko III na is de moederlijn echt niet interessant. Ook de springindex van de merrie is maar laag (119). Jammer dat de merrie niet op de CK is aangeboden dan was ze elite geweest.

Mag ik vragen waar jij de index kan controleren? :)

Mocht iemand nog iets weten te staan: ik houd mij aanbevolen!

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:07

Ik denk dat ik het met jou eens ben. Met een goede moederlijn met zowel sport als keuringspredikaten kan je best een jonge merrie nemen. Daar kan je altijd nog mee naar de keuringen en de sport in. Wel belangrijk is dat deze merrie wel aanleg/talent laat zien voor de sport. Daarnaast zou je ook kunnen kijken wat eventuele broers en zussen presteren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:36

Amaryllis schreef:
janderegelaa schreef:

Mag ik vragen waar jij de index kan controleren? :)

Mocht iemand nog iets weten te staan: ik houd mij aanbevolen!

In de KWPN database. De enige sportnakomeling van enigszins betekenis uit de moederlijn is Arko III. Voor de rest nog 2 of 3 andere paarden. Maar 1.30 en niet hoger. Op de hele moederlijn.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:41

Ah, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht. Daar kan ik gewoon op inloggen. Bedankt voor de tip, is wel hele waardevolle informatie aldaar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 10:24

De bouw van de merrie zelf, de bouw van haar moeder en haar vader en de gezondheid van alle drie zijn voor mij basis om fokken te overwegen. Predikaten zeggen helaas lang niet alles over kwaliteit, voor mij zijn ze dan ook van bijkomend belang. Ik vertrouw vooral op mijn eigen oordeel - ik wil namelijk fokken wat ik zelf goed vind en ik fok niet voor de eer van een stamboek.

Of de merrie een geschikte fokmerrie is, kun je pas zeggen nadat er een veulen naast staat. Zeker wanneer zij meerdere veulens bracht die goed en gezond zijn, dan kun je spreken van een goede fokmerrie.

Voor wat betreft de vraag van TS: ik zou als ik jullie was gaan kijken naar een oudere merrie die al meerdere veulens heeft gebracht. Liefst met nakomelingen die nu in de sport lopen. Waarbij je mild mag zijn naar de eigen sportprestaties van zo'n merrie: een merrie die met enige regelmaat een veulen ter wereld moet brengen, presteert genoeg. Fokkerij laat zich voor de meeste merries wat slecht combineren met een sportcarrière, die combinatie is zwaar voor het paardenlijf. Van een merrie die veel sport heeft gelopen maar nog nooit een veulen heeft gebracht, is het nog maar helemaal de vraag of ze drachtig wil worden en of ze een goede moeder is. Ik zou een bewezen fokmerrie zoeken, geen bewezen sportpaard.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 19:27

Een merrie met de Moederlijn van " Vagabond De La Pomme " is een mooi voorbeeld van een geweldige moederlijn zoals ik ze het liefste zie in de fokkerij.

Uiteraard moet de merrie zelf ook correct gebouwd zijn.