Maan ogen erfelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Maan ogen erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 20:58

Ik vraag me af,of maan ogen erfelijk zijn?
Iemand die hier toevallig meer verstand van heeft?
Heb zelf een vosbont mini merrietje,met 1 blauw oog en het andere oog een blauwe rand erin.
Vraag me dus af,of dit doorgegeven kan worden?

Mizora

Re: Maan ogen erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:34

Ja, dat is mogelijk. Aangezien het een bont dier betreft kan het sowieso door het bont veroorzaakt worden. De exacte vererving (buiten bont om), weet ik niet. Bont is echter dominant, dus een veulen heeft minimaal 50% kans op bont. Dat is echter niet hetzelfde als 50% kans op een maanoog, omdat dit afhangt of er wit (haar) achter het oog zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:40

Voor zover ik weet komt een blauw oog alleen voor bij dubbele verdunningen (cremello, perlino, smokey cream) en wit bij het oog. Dit kan komen door een bontpatroon, maar ook een grote aftekening op het hoofd. Het gen dat ervoor zorgt dat de haren wit zijn, zorgt er ook voor dat het oog blauw is (geen pigment aanmaak). Of het een blauw oog wordt, hangt er dus vanaf waar die grens tussen wit en gekleurd haar komt te zitten.
Bont of grote aftekeningen is erfelijk en hiermee de kans op een blauw oog ook. Maar selectief op blauwe ogen fokken kan dus niet (tenzij je doelbewust een dubbele verdunning fokt, maar dat is een ander verhaal).

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 21:47

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 23:22

Top,dank je wel Chimello!
Staat veel boeiende informatie!
Dit is mijn merrie ;)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 23:32

Heb je een duidelijkere foto? :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 23:57

Ja hoor :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 00:09

Hihi wat een schatje :D
Als ik dit zo zie denk ik dat ze naast tobiano ('normaal' bont) sabino draagt die dat oogje veroorzaakt :) Mocht het veulen dat erven, is er dus kans op een blauw oog :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 00:13

Zou wel leuk zijn eefj33 :)
Sommige mensen vinden het eng,maar ik vind het prachtig die blauwe ogen!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 04:15

Er is weinig bekend over wat nou precies blauwe ogen veroorzaakt bij bonten.
Tobiano staat er niet om bekend blauwe ogen te geven, maar Overo wel. Van Overo heb je verschillende types: Frame, Splash, etc...
De meningen zijn verdeeld over of Sabino nu wel of niet blauwe ogen geeft. Ook dat wit rond de ogen blauwe ogen geeft, is een misvatting. Het ligt toch net iets ingewikkelder.
Splash (Overo) schijnt meer voor te komen dan vaak gedacht en dit kan zich heel minimaal uiten. Er zijn ook gevallen bekend van volledig effen gekleurde paarden met blauwe ogen, die Splash blijken te dragen.

Ik gok bij deze pony daarom ook op Splash. en aangezien Splash een vorm van Overo is, en de merrie ook Tobiano lijkt te dragen, is ze dan technisch gezien een Tovero. ;)

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 04:45

Ik ga mee met de bovengenoemde informatie. Het is wel gokken welk bontpatroon ze naast tobiano dan nog extra draagt, dit kan sabino, splash of frame zijn. Als je het zeker wil weten, zul je moeten testen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 05:23

eefj33 schreef:
Voor zover ik weet komt een blauw oog alleen voor bij dubbele verdunningen (cremello, perlino, smokey cream) en wit bij het oog. Dit kan komen door een bontpatroon, maar ook een grote aftekening op het hoofd. Het gen dat ervoor zorgt dat de haren wit zijn, zorgt er ook voor dat het oog blauw is (geen pigment aanmaak). Of het een blauw oog wordt, hangt er dus vanaf waar die grens tussen wit en gekleurd haar komt te zitten.
Bont of grote aftekeningen is erfelijk en hiermee de kans op een blauw oog ook. Maar selectief op blauwe ogen fokken kan dus niet (tenzij je doelbewust een dubbele verdunning fokt, maar dat is een ander verhaal).

Ik heb anders een pikzwarte shet uit een hele lijn pikzwarte shets en toch heeft hij een blauw oog.
In zijn manen zit een witte haar verstopt en vroeger ook in 1 van zijn sokjes.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:55

Splash kan extreem minimaal zijn. Als in, geen aftekeningen, niks, en nog heeft het paard maanogen.

Sona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 00:19

Jazeker kan dat. Een maanoog is best erfelijk.