Nou weet ik dat Shetlanders een groot deel van het jaar met veel haar rond lopen.
Mijn mini shet heb ik sinds vorig jaar maart. Toen was ze ernstig verwaarloosd en zag zo ook de vacht er niet uit. Eind april heb ik haar dan ook uit dat schapenvachtje geschoren, met de haren mee, de zomer vacht zat er mooi onder.
Wanneer zijn jullie shetjes mooi glad en uitgehaart?
Ze verhaart wel hoor maar als ik zie wat er bij mijn fjord uit komt en wat er bij mini uit komt dat is nogal een verschil..
Ze lijkt wel Door de ratten aangevreten, plukkerig en dik in het haar.
Ze krijgt dagelijks een vitamine brokje en wat lijnzaad. Is netjes ontwormt en is verder goed gezond.
enamorada
Geplaatst: 12-04-15 16:28
Ooit scheren geprobeerd? Duurt bij 'mijn' fjord x ijslander wel een tijd voordat het weer een dikke teddybeer is :p Edit: niet goed gelezen, sorry. Heeft hij in de winter een deken om? Blijft bij mijn vp de vacht heel mooi glad onder die deken.
Het verharen verschilt altijd enorm per pony. Punette begint altijd als eerste en is als eerste klaar (meestal ergens in mei). Jolly begint altijd vrij vlot na Punette met zijn langste vacht. Dan stopt hij, de donsvacht komt altijd pas na een tijdje los. Eind juni is hij meestal pas echt in zijn zomervachtje.
Ik heb 3 shets staan, die eigenlijk in januari al een beetje beginnen met verharen. Als het dan langer licht en warmer wordt begint het feest pas echt. Heb er eentje die in mei al helemaal in een strak velletje loopt. Die andere twee zitten meestal maar een paar weken echt in hun zomervacht en beginnen daarna al weer aan hun wintervacht *zucht*
bij mij zijn de paarden al een maantje bezig te verharen en ik zie nu eindelijk dat ze een mooier vachtje krijgen ik poets iedere dag en ben uren bezig geweest met plukken maar ze zijn nu ongeveer uit de vacht
elinebakker
Geplaatst: 17-04-15 06:37
Merk dat het erg afhankelijk is van de gezondheid van de pony's. Mijn merrie verhaart erg makkelijk, andere ruintje is met de jaren beter geworden maar blijft altijd wel wat achter. Hij verhaart nu nog op specifieke plekken (borst, billen) terwijl de merrie over al verhaart. Ruintje heb ik het eerste jaar ook geschoren omdat hij er zelf echt niet uit kwam. Jaren daarop kreeg hij steeds meer energie en ging hij ook beter in z'n vacht zitten. Dan komt het verharen vanzelf
wij hebebn op stal een wei met een stuk of tien shetjes, ze staan er allemaal anders bij..
Het zal per pony verschillen maar, ook omdat ze uit een minder goede conditie komt zou het nu minder kunnen lopen.
Mijn ene shet is er bijna en mijn andere stond van de week heerlijk te broeien. Hij kreeg er helemaal plekken van en zijn vacht vilte heel erg. Gister heb ik hem geschoren, hij vond het heerlijk. Normaal scheer ik ze begin winter maar doordat hij uit logeren is geweest dit jaar niet gelukt.
friesiszwart