Kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:58

Haai.. mijn merrie is nu 18. Op 13 september 2014 is ze voor het laatst gedekt. Dit was de 4e keer. We zijn in juni begonnen. Ze werd iedere keer weer hengstig (nu nog steeds terwijl ze echt drachtig is gescand). Ze is half augustus uitgerekend. Maar ze wilde al heel gauw niks meer. (Eerste keer dat ze drachtig is dus ze kende het zwanger-gevoel dus niet)
Bestaat er een mogelijkheid dat een eerdere dekking al gepakt heeft, maar dat ze zich gewoon nog een keer heeft laten dekken omdat ze het gevoel niet kende?
Moet ik er rekening mee houden dat het veulen misschien wel voor augustus word geboren?

Primavera

Re: Kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:01

Als ze hengstig wordt vraag Ik me af of ze het eitje niet afgestoten heeft. Wanneer is ze voor het laatst gescand?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:11

9 maart

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 20:15

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 20:29

Bedankt voor je reactie Lynn_FDA, ik weet dat een merrie hengstig kan zijn tijdens de dracht
.. maar mijn vraag was of ze zich nogmaals kon laten dekken ookal heeft de dekking ervoor al gepakt en of ik rekening moet houden of het veulen al eerder komt. Dit kon ik niet vinden in het topic wat je noemt..

(Misschien dat mijn reactie wat bot overkomt maar zo bedoel ik het niet ;) )

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 08:46

Ik heb een merrie gehad die zich rustig iedere "hengstigheid" liet dekken, terwijl ze tijdens de eerste hengstigheid waarbij ze gedekt was al drachtig was geworden. Ze is toen in mei voor het eerste gedekt, eind augustus voor het laatst en het veulen werd i april geboren...

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 10:10

Donja schreef:
Ik heb een merrie gehad die zich rustig iedere "hengstigheid" liet dekken, terwijl ze tijdens de eerste hengstigheid waarbij ze gedekt was al drachtig was geworden. Ze is toen in mei voor het eerste gedekt, eind augustus voor het laatst en het veulen werd i april geboren...

Dankjewel :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 10:15

Waarom niet gewoon op 18 dagen scannen vraag ik me af. Dan weet je hoe het zit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:48

Ik sluit mij bij NatasjavE aan, waarom na de hengstigheid/dekking scannen, dan weet je of de merrie dragend is, er evt sprake is van een tweelingdracht waardoor je in kunt grijpen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:12

Maar dat is nu een beetje laat he..

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 22:17

13 september is ze voor het laatst gedekt. Mijn vriendin wilde wel graag een veulen maar als het nu weer niet lukte, wilde ze het volgend dekseizoen weer proberen. Merrie werd weer hengstig dus we hadden de hoop al opgegeven ( toen wisten we nog niet dat merrie tijdens dracht hengstig kon zijn). Ook wilden we niet teveel uitgeven aan de scan zo vroeg. We wilden pas een scan laten maken in maart, als er echt wat te zien zou zijn en niet alleen een klein vruchtje dat je moet zoeken om het te kunnen zien.

Ondanks haar hengstigheid wilde ze eind oktober al vrij weinig nog doen. En ze
werd ook veel chagrijniger.... Dit vonden we vreemd en uiteindelijk is er 11 november een scan gemaakt.. Jahoor ze was drachtig!

Eind februari weer gescand.. niks te zien. Maar ze voelde wel wat.....

Een week later weer gescand. Jahoor ze was gewoon nog drachtig! Wel was mijn merrie flink afgevallen. Bloedarmoede, ijzer tekort... dus gaan bijvoeren en speciaal voedingssuplement. Gaat nu stukken beter met haar. Ze komt ook weer aan gelukkig.

Ze blijft nu weer hengstig worden. Dus over paar weken misschien nog een laatste scan. Ze is over de helft dus de kans dat het nu nog afstoot is heel klein maar kan wel. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze nog drachtig is!
En stiekem hoop ik dat ze langer drachtig is dan we denken en dat het veulen dus misschien eerder komt :-D