Hengstkeuze Carthino Z X Furore

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Hengstkeuze Carthino Z X Furore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 12:10

Ik zit er over te denken om mijn 5 jarige merrie te laten dekken. Rede hiervoor is dat het op dit moment qua rijden niet super gaat. Het is een erg sensibele merrie die op dit moment veel spanning opbouwt in het rijden. Ik zelf denk dat dit komt doordat ze afgelopen winter erg gegroeid en verandert is in haar lijf en hier mentaal nog niet mee om kan gaan. Mijn hoefsmid gaf het advies om haar misschien gewoon een jaar met rust te laten en eventueel te laten dekken.

Info over de merrie:

5 Jaar, ongeveer 1.64m
Carthino Z X Furore (http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1713642)
Erg sensibel paard.

Ik zou graag wat meer rust willen in een veulen en misschien ook iets meer maat.

Afbeelding

Afbeelding

Klein stukje beweging

https://www.youtube.com/watch?v=BX2aWxxx7h4

Los springen

https://www.youtube.com/watch?v=44GU_6Wmg6Q

Ik heb me er zelf nog niet zo in verdiept. Hoeft van mij niet een KWPN hengst te zijn.

s0173957

Re: Hengstkeuze Carthino Z X Furore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 08:35

As good a reason as any...

Fokdoel?

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 11:14

Wil je het veulen meer dressuur of springen gericht fokken?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:34

Ben zelf meer dressuurruiter.
Vind haar beweging ook zeker niet slecht voor in de dressuurring. Een dressuurhengst met vooral wat meer maat en body zou dan misschien niet verkeerd zijn, aangezien ze zelf een kleintje is zeg maar.

Wat ik vooral belangrijk vind is meer rust. Voor mij zelf is de maat niet zo belangrijk (ben zelf niet heel groot), maar met oog op de toekomst (eventueel verkopen) mag er wel 5 á 10 cm bij op.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:53

Als je van plan bent het veulen te verkopen zou ik je sowieso aanraden om er een springhengst op te zetten omdat je merrie springgefokt is. Daarnaast zou je met de merrie naar de keuring kunnen gaan om te proberen om een predicaat te behalen. Bij het KWPN kun je een online fokadvies vragen, dat kan altijd handig zijn als je zelf niet weet op welke punten de merrie verbeterd moet worden. Ook zou ik jezelf goed afvragen wat je precies met het veulen wil en waarom je wil dekken. Op welke punten moet de merrie verbeterd worden, en wat doe je als je het veulen niet verkocht krijgt? En heb je genoeg geld achter de hand voor als er iets mis gaat bij de operatie?

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:06

De rede waarom ik wil dekken heb ik al aangegeven.
Ik heb weinig verbeterpunten bij de merrie. Vind het zelf een mooi type. Genoeg beweging. Wel wil ik dus meer maat fokken. Dus een hengst die groot fokt heeft mijn voorkeur.
In eerste instantie is het natuurlijk leuk het veulen zelf aan te houden, maar ook ik kan niet in de toekomst kijken. Hou dus altijd in mijn achterhoofd dat het ook interessant moet zijn voor eventueel verkoop.

(Vragen zoals wat doe je als je het veulen niet verkocht krijgt en heb je genoeg geld achter de hand voor als er iets mis gaat vind ik hier niet helemaal relevant. Ik vraag niet om advies of ik wel of niet moet fokken, maar om advies bij de keuze van een hengst.)

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:36

mijn excuses. Omdat je scheef dat je eraan zat te denken dacht ik dat dat wellicht vragen waren die je voor jezelf nog niet duidelijk had. Zelf heb ik mij die vragen afgelopen jaar ook gesteld toen ik overwoog om een veulen te fokken, vandaar dat ik het vroeg.

Qua hengstkeuze (voor springhengsten) zou ik met deze informatie zeggen Eldorado van de Zeshoek (geeft veel maat, geeft wel wisselende karakters), Spartacus (geeft veel maat), Zirocco Blue (maat en vermogen).
Met Zirocco blue heb je wel kans op een schimmel en ik weet niet of je dat erg vind.
Maar er zijn natuurlijk nog veel meer hengsten. Ben je lid van het KWPN? Dan kun je in de hengstendatabase een beetje rondkijken welke hengsten verbeteren op maat en karakter. Je kan je daar verdiepen in bloedlijnen e.d. om wat gerichter een keus te maken.

Verder heb ik zelf vorig jaar een mail opgesteld met daarin informatie over de merrie en deze verstuurd naar verschillende hengsten houders met de vraag wat zij zouden adviseren. Ook heb ik toen informatie gevraagd aan het KWPN over een hengstkeuze.

Succes met je keuze!

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:44

sultan 15 bedankt. Ik ga er eens naar kijken.
Een schimmel vind ik zelf niet zo erg.
Ben geen lid van het KWPN, maar kan vast ook een hoop op internet vinden. Is wel fijn als iemand je alvast een paar voorzetjes geeft.
Ga ook zeker wat hengstenhouders vragen. Goed idee.

Booster84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:41

Heb je inmiddels al een hengst gekozen?

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 18:16

Ook uit een spring gefokte merrie kan een goed dressuurpaard worden gefokt. Er zijn genoeg dressuurpaarden waarvan de moeder springgefokt is.
Merrie zou best nog wat meer front mogen hebben en nog wat bergopwaartser.
Ik heb een Zhivago die een erg fijn karakter heeft. Zhivago geeft ook wel veel grote maten.
Maar er kunnen ook rillige nakomelingen zijn van Zhivago, het is vaak maar net mazzel hebben met wat je fokt.
Aangezien je aangeeft liever de dressuurkant op te willen gaan, zou ik voor een kwpn dressuurhengst gaan. En dat je kijkt naar welke van deze hengsten een fijn karakter doorgeven.
Ben benieuwd of je al een hengstkeuze hebt gemaakt. :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 15:29

Nog geen keuze gemaakt op dit moment. Er is een hoop tussen gekomen.
Paardje doet het overigens steeds iets beter onder het zadel.