Manenboog icm harnachement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Manenboog icm harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:22

Mijn pony (geen fjord maar leek me dat de meeste ervaringsdeskundigen hier zouden zitten :+ ) had tot vanochtend mooie, lange manen. Ze heeft nu millimetertjes en de bedoeling is dat het de komende maanden, als het aangroeit, tot een mooie boog wordt :)

Aangezien ik nog nooit een paard met manenboog heb gehad wil ik graag weten waar ik rekening mee moet houden met dekens en de halsriem van het borsttuig (ben d'r aan het beleren voor een wagentje). Vooral van dekens vraag ik me af of de manen niet in de weg gaan zitten, en of het model deken (met/zonder wug) nog uitmaakt. Is het bij voorbeeld handig om in de herfst de manen onder de deken weer wat te laten groeien? En welk effect heeft de halsriem op haar manen? De bedoeling is dat ze ongeveer eens in de twee weken wordt ingespannen. Mijn pony is een shetlander zweetvos die deze maand 25 wordt.

_Balou

Re: Manenboog icm harnachement

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:28

Hier mennen we met een fjord met boog, gaat altijd prima, het halsstuk duwt de manen plat en opzij maar als die weer afgaat kun je dat zo weer in model borstelen :) Moet wel zeggen dat die fjord een stevige manenkam/hals heeft en stugge haren..

Dekens heb ik geen ervaring mee, maar zie wel vaak dat dat niet werkt met een boog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:33

Dank je wel voor je bericht, ik was bang dat ze misschien een gekke deuk in haar manen zou krijgen van die riem. Manen borstelen vindt ze gelukkig heerlijk.

Natuurlijk zou het ook niet erg zijn om bij de schoft de manen wat aan te laten groeien weer, het groeit als onkruid. Maar lijkt me dat je dan na verloop van tijd verschil gaat zien tussen de manen die in de herfst/winter langer zijn en de manen die in een boog blijven. En dan bedoel ik natuurlijk verschil tussen de twee stukken manen wanneer het achterste stuk in de zomer weer in een boog zou gaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 07-04-15 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:36

Zie de bonte in mijn profiel, met dekens komt er wel een 'deuk' maar dat hersteld ook weer. Ik heb de laatste paar cm voor de schoft vaak wel langer Maar dat is niet waar de deken komt meer ivm zadeldekje

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 12:40

Ah, ik zie wat je bedoelt Polly. Ja dan lijkt het me inderdaad handiger om een pluk weer langer te laten worden. Ze is al een paar jaar fokmerrie-af maar dat betekent natuurlijk niet dat een fikse hengstenpluk niet (meer) zou kunnen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:46

Ik heb op een zorgmanege gewerkt waar 8 fjorden en een tinker staan. De fjorden worden bijna elke dag wel ingespannen. Die hebben inderdaad wel een deuk bij de halsriem ;) En mijn verzorgfjordje had inderdaad ook een deuk van de dekens.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:07

Geen ervaring met mennen, maar qua dekens heb ik geen last met de manenboog. Een halsdeken is funest uiteraard, maar een gewone deken zonder (halve) hals richt bij mijn fjord zijn manen geen schade aan. Die van mij heeft ook een hengstenpluk inderdaad, ook deze heeft de dekens netjes overleefd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:13

Ik geloof dat er ivm dekens vaak een plukje lang wordt gelaten bij de schoft. Pas met hoofdstel op dat je een stukje uitdunt (een derde oor knipt) want als je het hoofdstel zo om doet op de manenboog, dan heb je kans dat het zo over de oortjes naar voren valt.

(is ooit eens gebeurd bij een vriendinnetje met fjord voor de kar, hing het hoofdstel ineens los over de neus)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 13:22

Een hoofdstel krijgt ze niet in. Ik wil haar voor een karretje om zo nu en dan wat baaltjes hooi te kunnen halen bij de boer vlakbij (en natuurlijk om haar af en toe een klusje te geven, vindt ze leuk) en dan wandelt ze gewoon aan het halster mee :)

Ze heeft een deken met halve hals, tegen oktober/november is het haar vast alweer genoeg aangegroeid. Ik ben zo blij dat ik nu vast een vooruitziende blik heb gehad :')

Bedankt allemaal voor de tips!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:25

Ik gebruik altijd halve hals dekens. Die duwen wel het laatste stuk manen naar voren maar een normale deken zorgt er hier voor dat de schoft manen net een soort schaamhaar wordt hihi...