[TI] Redenen vroege veulens bij Tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Redenen vroege veulens bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 08:45

Aangezien er al weer volop jong Tinkerspul geboren is, maar het helaas nog niet het beste weer :brr: is om ze zo veel mogelijk buiten te laten, vroeg ik me af wat jullie redenen zijn om de veulens al zo vroeg te laten komen?

Caily

Re: Redenen vroege veulens bij Tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:32

Hier ben ik ook benieuwd naar. Zie het ook steeds meer gebeuren. Zelf nu voor de tweede keer een veulen begin juni, prima tijd, maar iets eerder, eind april lijkt me ideaal. Waarom? Omdat ik nu met afspenen en de winter in de knoei kom, ietjes eerder dan zou het er mooi voor de winterstand vanaf kunnen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:34

Ik weet niet of het bij Tinkers ook speelt maar bij de warmbloeden is het vaak om dan op de keuring een mooi groot ontwikkeld veulen te hebben.
Ja,..slechte reden ik weet het...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:38

Dat speelt bij de Tinkers niet zo, bij de Shires hoor ik dit inderdaad ook, maar onder de Tinkers zijn er genoeg jonkies die het winnen van de groten.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:43

Ik volg dit ook even, ik vind al die veulentjes in het fototopic superleuk maar in dit schijtweer wil je ze toch niet buiten hebben -O- Hier is vorige week ook het eerste veulen geboren (3 weken te vroeg, maar wat een kanon al) en die staat noodgedwongen met moeders de hele dag opgehokt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:44

Zelf vindt ik de mooiste tijd eind april begin mei. Maar denk dat veel mensen rond april beginnen met dekken, mocht de merrie niet in 1 keer drachtig zijn je niet meteen ver in het jaar zit. Zo heb ik een merrie gehad waar we 3 sessies voor nodig hadden dit is ook een juni veulen geworden. Was ik toen pas begonnen dan had het dat jaar niet gelukt want dan wordt het veel te laat in het jaar.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:46

NatasjavE schreef:
Ik weet niet of het bij Tinkers ook speelt maar bij de warmbloeden is het vaak om dan op de keuring een mooi groot ontwikkeld veulen te hebben.
Ja,..slechte reden ik weet het...

Daar plan ik de veulens ook op :j. Maar dan niet zozeer vroeg. Heb een keer een veulen van 4.5 maand op se keuring gehad, dat was echt niet wat... Ik wil ze om en nabij de 3 maand hebben ten tijde van de keuring.

Alleen dit jaar is het veulen 3 weken te vroeg omdat mn merrie was ontsnapt en bij de hengst was in gegaan :Y).
Maar anders is het hier het liefst eind april-half mei.
Laatst bijgewerkt door cp112 op 02-04-15 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:47

Goede vraag! Ik vraag me dit ook al een tijdje af. Niet alleen bij Tinkers overigens hoor, al dat jonge spul wat eigenlijk zoveel mogelijk buiten moet spelen en wat nu opgehokt staat. Ik vind het maar niks :n Ik had zelf een heel laat veulen (juli), maar dat kwam omdat de merrie niet eerder pakte. Ik vind zelf mei/juni de mooiste tijd. Dan is er goed gras, is het nog niet te heet en kunnen ze direct mooi naar buiten.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:48

Idem voor CP112, vorig jaar een 1 april veulen, gelukkig vrij snel goed en droog weer, zodat ze de wei op kon. Maar dit jaar dus weer veel later, Eowyn en Moarn zijn beide uitgerekend half juni - half juli.
Het kan hoor, maar dan mis je wel weer dat mooie voorjaarsgras.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 09:52

Ik ben blij dat mn merrie nog wat gras kan eten voordat ze moet bevallen, gaat ze tenminste goed sterk de lactatie periode in. Zou niet willen dat t veulen nu al komt, ze is op gewicht, maar heel veel kan ze ook niet missen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:20

Ja Moarn heeft 1 groot voordeel, is wel geen Tinker, die staat in natuurgebied op dit moment, dus die doet niet anders....

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:41

Hier probeer ik meestal eind maart / april te veulenen ..... Vanwege de keuringen, en omdat ze dan vaak na het afspenen op hun nieuwe adres ook nog lekker de wei in kunnen en niet gelijk binnen hoeven te blijven omdat het dan vaak nog goed weer is.
En ook inderdaad omdat je nooit zeker weet of de merrie in 1x drachtig is. Mocht ze niet drachtig zijn dan zit je niet gelijk zo laat in het seizoen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 12:55

Hier nu ook een veulen van een week jong, vind het ook te vroeg eigenlijk. Maar had vorig jaar een praktische reden. Ik heb liever april-veulens :j Liever ook niet veel later ivm het afspenen voor de winter.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:50

heb vroeger ook altijd begin maart/medio maart veulens gehad en mijn persoonlijke ervaring was daarbij beter dan met april veulens
het weer was begin midden maart altijd fijner dan halverwege april eigenlijk :+
dit jaar ben ik idd ook wel blij dat veulen pas half april komt.

idd redenen zijn al aangehaald
* vroeg starten met dekken = meer kansen/cyclussen mogelijk
* veulen op keuring 3 maand oud is vaak ideaal
* afspenen op mooier/praktischer tijdstip
* beter voor verkoop: begin seizoen kijken alle mensen die op zoek zijn naar een veulen, einde seizoen hebben er daarvan al een boel een veulen gevonden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:32

Hier probeer ik ook altijd begin april. Nu wou mijn merrie zich de eerste cyclus niet laten dekken, ze was te druk bezig met haar veulen te beschermen dus het is uitzonderlijk begin mei.

Ik doe dit omdat het veulen vroeger in de verkoop kan. Wil mijn veulens graag lang bij de merrie lopen dus als ze begin april bevalt en het veulen wordt eind september gespeend is het al 6 maand. Wil de verkoper het liever begin augustus is dat ook mogelijk. Is die al 4 maand. Ook voor de keuringen is het fijner voor met een iets ouder veulen op pad te gaan, dan nog een echt jong ding.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:35

Kirsha schreef:
Ik volg dit ook even, ik vind al die veulentjes in het fototopic superleuk maar in dit schijtweer wil je ze toch niet buiten hebben -O- Hier is vorige week ook het eerste veulen geboren (3 weken te vroeg, maar wat een kanon al) en die staat noodgedwongen met moeders de hele dag opgehokt.

het weer in nederland is onvoorspelbaar, zo hebben we enkele jaren geleden vollop in de zomer alleen maar regen gehad. dus voor het weer hoef je het niet perse te laten.

als je goede voorzieningen hebt kan febr maart prima

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:48

Maar an sich maakt een beetje regen alweer minder uit als de boel in ieder geval lekker buiten kan. Tenzij het non-stop plenst natuurlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 18:58

Beetje regen niet nee, Flynn heeft ook in een onweersbui buiten gedaan op de dag dat hij geboren was :+ Maar dat was in juli, en ik zou nou niet graag een veulen de hele dag buiten hebben lopen met dit weer. Nat, guur... Brrrr.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 06:42

Voor mij waren bovenstaande redenen hetzlfde toen ik nog fokte, had de veulens liefst in april mei.
Op tijd beginnen met dekken ivm niet gelijk pakken, beetje sterk veulen ten tijde vd keuring, en beter voor de verkoop/afspenen.

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 07:25

Ik vind vroeg fijn ....
Hier staat Redmund met zijn moeder gewoon 24/7 "buiten" met mogelijkheid tot grote stal met dikke laag stro. Hij kan t goed hebben hoor. Is stevig kereltje.
Dus hier niets opgehokt , maar gewoon lekker in de frisse buitenlucht.
Zo kan hij heerlijk tot oktober bij zijn moeder lopen op t land straks en zonder problemen afgespeend worden.

Hier ivm boerderij graag voor alle drukte de veulens.
Dit jaar gaat Larry in de maand mei bij de merries in....
Dus op zijn vroegst april volgend jaar de veulens.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:38

april vind ik niet vroeg. Maar januari-februari - maart. Dan sneeuwt het nog!! (andere jaren dan :+ )

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:35

Ach . Ik heb ruimte genoeg ... mij maakt t niet uit.
Hier konden ze met de storm kiezen. Ze stonden gewoon buiten. In de avond kwamen ze zelf naar binnen

Enne in Engeland en Ierland gaat t ook het hele jaar door...
De veulens die in de kudde geboren worden hebben in het vroege jaargetij ook veel meer vacht

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 16:58

Veulen van mij is 29 maart geboren dit is de 1e keer dat het niet dezelfde dag nog naar buiten kon.
Ik heb veulens rond half april gehad die gewoon 24/7 naar buiten konden nu verzuip je in het land denk niet dat het dit jaar gaat gebeuren :+
Ik denk dat het voordeel van wat vroeger toch het op stal zetten later is als het nog niet afgespeend kan worden en het is wat natter en ook de verkoop gaat beter als ze nog lekker ff in het land kunnen lopen daar.
Keuring weet ik niet vind dat er dit jaar maar bar weinig keuringen zijn en degene die er zijn zijn pas laat ik had graag willen gaan maar vind dat wel heel erg laat -O-

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:03

Keuring hik ik ook wat tegen aan met K10, zou pas eind augustus zijn. Normaliter hadden we keuring in Leusden, maar die ging niet door. Nou ja, gelukkig heeft Liesbeth een goed afgezette bak :+

lizzy_lisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 17:16

Ik heb graag vroege veulens nu kan ik ze mooi leren aan een halster en halstertouwtje laten wennen in en uit de stal laten lopen samen met moeders! Nu kan ik ze mooi de basis bij brengen. Maar ik heb mooie grote kraamstallen en overdag kunnen ze bij mij uitlopen in de rijhal :) Dan gaan de veulens sterk de winter in want ook dan lopen ze bij mij 24 uur buiten. En dan kunnen ze in het voorjaar mooi de weide in want dan kennen ze de basis.
Heb er nu al weer 4 gedekt :j