kleuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsegirl04

kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:02

Hallo allemaal,

Mijn excuses als het hier niet hoort.

Maar ik heb even een vraag ik en mijn vriend zijn langzamerhand aan het kijken om onze merrie te laten dekken. Zij is een Pony blauw schimmel en half welsh en half arabier, maar bij haar overheerst het arabier gedeelte heel erg! Zij is als bruin veulentje geboren, toen ze wat ouder werd, werd ze zwart en nu word ze wit.

Nu zag ik via hier een Zwart Arabisch hengst ter dekking aangeboden staan. Ik vroeg mij af, zou het kunnen dat het veulentje ook zwart word of is het toch 50%, 50% kans.

Kan iemand mij helpen ?:)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:15

horsegirl04 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn excuses als het hier niet hoort.

Maar ik heb even een vraag ik en mijn vriend zijn langzamerhand aan het kijken om onze merrie te laten dekken. Zij is een Pony blauw schimmel en half welsh en half arabier, maar bij haar overheerst het arabier gedeelte heel erg! Zij is als bruin veulentje geboren, toen ze wat ouder werd, werd ze zwart en nu word ze wit.

Nu zag ik via hier een Zwart Arabisch hengst ter dekking aangeboden staan. Ik vroeg mij af, zou het kunnen dat het veulentje ook zwart word of is het toch 50%, 50% kans.

Kan iemand mij helpen ?:)

Helaas is het allemaal niet zo simpel. Heb je wat meer informatie (stamboom van je merrie en de hengst) van je dieren? Anders is het sowieso natte vinger werk. Je merrie kan trouwens geen blauwschimmel zijn als ze bruin is geboren, dan is het een bruin geboren schimmel.

Met de informatie die je nu hebt kunnen we het volgende zeggen.
Je hebt kans op de volgende kleuren: zwart, vos, bruin en schimmel (geboren als bruin/vos/zwart).

Nu wordt het leuk.
Als je merrie homozygoot (dus 2 dezelfde genen voor een eigenschap) schimmel is, zal je veulen altijd een schimmel worden.
Vos kan alleen als zowel merrie als hengst heterozygoot (dus 2 verschillende genen voor een eigenschap) zijn voor zwart. Dit betekent dus dat ze allebei een gen voor rood 'verstopt' hebben zitten.
Zwart kan alleen als je merrie heterozygoot is voor agouti, dit is het gen dat van een zwart paard een bruin paard maakt. Als ze hiervoor homozygoot is, is zwarte vachtkleur niet mogelijk.

Hoe kan je nu meer te weten komen?
* Bij zwarte hengsten staat soms vermeld of ze homozygoot zijn voor zwart. Als dat zo is voor de hengst zal je nooit een voskleurig veulen krijgen uit de combinatie. Maar homozygoot voor zwart kan je dus alleen weten als er genetisch getest is.
* Heterozygoot kan je soms beredeneren aan de hand van de ouders van je merrie of de hengst. Als één van de ouders voskleurig is, weet je zeker dat hun (zwarte/bruine) kind heterozygoot is voor zwart. Dit betekend niet dat als je paard geen voskleurige ouders heeft, hij dus homozygoot is (want vosfactor kan 'verstopt' zitten).
* Je merrie kan alleen homozygoot zijn voor schimmel als beide ouders ook schimmels waren. Als er maar één ouder schimmel is, is je merrie heterozygoot. Zijn beide ouders schimmel kan ze zowel homozygoot als heterozygoot zijn.
* Als je merrie een zwarte vader of moeder heeft, kan je met zekerheid zeggen dat ze heterozygoot is voor agouti.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:16

Bruin en dan zwart worden kan niet. Het is dus een bruin geboren schimmel. Om te weten of er een zwart veulen uit kan komen is dit te weinig informatie, de kleuren van de ouders zijn ook nodig. Eentje is in ieder geval schimmel, of wellicht allebei? En met welke basiskleur zijn de ouders geboren? Kan je merrie homozygoot schimmel zijn, of homozygoot voor agouti? Is dit het geval kan er nooit een zwarte uit komen.

horsegirl04

Re: [KG]kleuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 08:00

de moeder van onze merrie is bruin ( welsh ) en vaders is een schimmel ( is inmiddels wit ).

In haar paspoort staat dat ze een blauw schimmel is.

Bedankt voor de informatie :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 18:06

Dan is zij hoogst waarschijnlijk niet bruin maar zwart-geboren. Het geboorte 'bruin' is veulen vacht kleur, bij vachtwissel komt het zwart er door.

Als we aannemen dat zij zwart-schimmel is ...
- betekend dit dat zij zowiezo 'aa' recessief Agouti is ... anders was zij bruin.
- zij draagt zowiezo 50% kans over op schimmel op haar veulens.

Verder zou je moeten gaan kijken:
- wat voor geboorte kleur heeft haar vader (schimmel is niet een kleur)?
- ziet er ergens vos in de bloedlijnen ... vader en/of moeder zou vos-drager kunnen zijn en dit overdragen op je merrie?
- EN bij de hengst ? is hij getest op vos? heeft hij ooit een vos-gekleurde veulen gegeven (zo ja dan is hij vos-drager)?