Welke hengst voor Florencio x Beaujolais x Oldenburg merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orchidee96

Welke hengst voor Florencio x Beaujolais x Oldenburg merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:40

Heeft er iemand een idee qua hengstenkeuze voor mijn merrie van Florencio x Beaujolais x Oldenburg?
Merrie komt uit de Karla-stam, link naar afstamming: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1543951
Haar moeder heeft meerdere goede nakomelingen gegeven in voornamelijk dressuur, maar ook springen.

De merrie is een donkere vos met een stokmaat van 1.65m. Ze is zelf M1 dressuur, heeft ook een goede springtechniek, maar is nooit uitgebracht.
Het is een ontzettende lieve aanhankelijk merrie, karakter is echt een dikke pluspunt.
Verder heeft ze een goede ruime stap, draf is ruim genoeg, galop is goed en ruim.
Merrie mist naar mijn inzien maat, formaat/front en wat lengte. Ik vind het zelf een iele merrie met dunne beentjes en dit zou ik graag verbetert willen zien.

Belangrijk vind ik dat het karakter blijft, mag wel pit in zitten, maar wel betrouwbaar.
Verder vind ik het belangrijk dat de hengst zeer correct op de benen staat, dus geen flinke zwaaiers.
Mijn voorkeur gaat uit naar een hengst die allround fokt.

Merrie is nu drachtig van de hengst Chablis en is begin mei uitgerekend.
Afbeelding
Vorige zomer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als 4 jarige (net zadelmak)

NatasjavE

Re: Welke hengst voor Florencio x Beaujolais x Oldenburg merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:43

Leuk, ben benieuwd naar je Chablis-veulen.

In het verrichtingsonderzoek staat nu Henkie. Een Alexandro x Upperville x Zep. Komt bij dezelfde fokker als Chablis vandaan maar dan uit een andere stam.

Als het Chablis veulen goed uitpakt kan je die eventueel overwegen.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:48

Ik zou dan voor een goede springhengst kiezen met formaat en body dan voor een dressuurhengst.

Suggestie heb ik niet voor je, daar voor heb ik er te weinig verstand van. Als ik allround lees dan denk ik bijvoorbeeld aan Alexandro P. Das gelders, volgens mij body genoeg en allround. Geen idee of dat een optie voor je zou kunnen zijn. Karakter heb ik begrepen zit ook wel goed bij hem en zn nafok.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:51

Zie nou trouwens dat Chablis ook een gelder is. Ik zat met Chagall in mn hoofd :')

Sorry had de verkeerde hengst voor me :+

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:14

Hai Natasja, bedankt voor je reactie. Ik heb ook met Hekkert zelf gesproken, vandaar dat ik de keuze van Chablis wel aandurfde.
Ik ben enorm gecharmeerd van het Gelders paard, heb nog een Gelderse merrie lopen, maar ik ben niet zo'n fan van Henkie zelf, echter vind ik de afstamming wel interessant. Dan zou mijn keuze eerder gaan naar Alex zelf, maar ik denk dat hij weinig springgenen door zal geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:17

Alex had hele goede punten voor het springen tijdens het VO. Ik zou dat wel aandurven.
Denk dat je qua springen eerder bij Alex moet zijn dan bij Henkie.
Al kon de grootmoeder van Henkie wel erg goed springen.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:19

Abercrombie bedankt voor de reactie.
Springhengst zou misschien een optie kunnen zijn, echter ken ik weinig springhengsten die veel body meegeven. De enige waarvan ik weet dat die fijne nakomelingen geeft is Namelus.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:19

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 15:51

Wat dacht je van Sir Oldenburg?
Op bokt is er ook een topic over zijn nakomelingen. Misschien kan je even een kijkje nemen?

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:10

Als je fan bent van het gelderse zou ik voor Alex gaan. Mocht ik bij iemand de ruimte vinden om een keer een veulen te fokken dan kies ik voor Alex.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:25

Mijn Alexandro springt wel vrij goed zoals het nu lijkt. Hij springt nu L en moet nog 5 worden. Bij mijn florencio wil ik Saron nog eens gebruiken, maar bij deze hengst moet een merrie veel maat hebben (mijn florencio is ruim 10 cm groter dan de jouwe). Casaron komt uit dezelfde goed springende moederlijn als Saron, maar is dus waarschijnlijk een betere optie ivm de maat.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:55

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook wel eens bij saron op stal geweest, echt een lieve toffe hengst. Wat ik heb gezien van zijn nafok is dat hij wat klein en fijntjes fokt. Dat kan ik denk Ik niet gebruiken. Al hoop ik wel een beetje dat mijn merrie wat meer body meegeeft. Mams was maar klein, maar leek een gigantische merrie door haar voorkomen.

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:55

Casaron vind ik nog wel interessant overigens!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:57

In mijn profiel staan wat foto's van mijn Casaron. Het is maar 1 van de vier nakomelingen die er tot nu toe zijn, maar dan heb je een kleine indruk :-)

Orchidee96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 22:09

Potverdikkie wat een mooi paard!! Haar moeder was denk ik wel een ouderwetse gelderse (v. Proloog)? Dat pakt natuurlijk wel heel anders uit dan op mijn merrie, maar misschien het proberen waard. Bedankt!:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 22:33

:o bedankt. Ben ook erg wijs met haar.
Ja dat klopt zeker. Moeders was al dik in de 20 toen Floor kwam en niet zo modern gebouwd.