IBOP springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JumpingRider

IBOP springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 15:24

Hi bokkers,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 4-jarige merrie (net zadelmak) die de predicaten PROK en Ster heeft. Op de centrale keuring is ze voorlopig keur geworden.
Ze komt rechtstreeks van de fokker af en die vertelde me dat als ze een IBOP haalt dat ze definitief keur kan worden. Ik begreep al dat dit springen onder het zadel is.

Hoewel ik niet van plan ben met haar te fokken (ik wil haar gaan uitbrengen op springwedstrijden), lijkt het me wel leuk om haar nog de IBOP te laten lopen. Nu heb ik zelf helemaal niet echt veel verstand vankeuringen. Ik heb wel al het één en ander opgezocht op internet, maar niet alles was helemaal duidelijk. Dus heb ik nog een paar vraagjes voor jullie:

1) Wat houdt een IBOP voor springpaarden in? Wat moet je precies doen?

2) Mag je hem tijdens de IBOP ook door iemand anders laten voorrijden?

3) Kan iedereen zomaar hiervoor inschrijven? Of moet ik dan nog ergens lid van worden?

4) Wanneer haalt een merrie de IBOP? Moet ze dan een bepaald percentage halen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:27

Op de site van de KWPN kun je zien wat ze precies moeten laten zien. Globaal komt er een groepje van (meestal) 3 springpaarden in de baan. Die moeten linksom en rechtsom stappen, draven en galloperen. Keer over balkjes draven en een lijntje uit draf en galop springen. De hoogte is afhankelijk van de leeftijd. Daarnaast zal je merrie gezien de leeftijd ook opnieuw moeten vrijspringen.

Iedereen mag je paard voorstellen op de IBOP. Als je er zelf geen ervaring mee hebt is het verstandig om dit door een prof te laten doen.

Om je merrie in te schrijven moet je lid worden van het KWPN en de merrie op naam zetten.

Een merrie moet 75 punten halen om te slagen, dit is 75%. Op de KWPN-site kun je precies zien waarop de merries beoordeeld worden. Als jouw merrie de IBOP haalt is ze elite, een andere optie is haar via de sport de prestatie te laten halen. Een springpaard moet hiervoor M+5 zijn.

Hier kun je makkelijk de belangrijkste informatie terugvinden: http://www.kwpn.nl/keuringen/aanlegtest ... ngpaarden/

JumpingRider

Re: IBOP springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 20:40

Bedankt! Het is nu een stuk duidelijker! :)