Pony aanschaffen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Pony aanschaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:54

En nee dit is geen topic van een impulsieve penny!!

Zoals de titel al zegt wil ik samen met mijn buurvrouw een shetlander aanschaffen, voor mij om mee te mennen omdat ik nooit meer pijnvrij zou kunnen rijden en voor mijn buurvrouw haar zoontjes om op te 'rijden'

Ik heb al eerder een pony gehad en zij ook.
Wij weten nog wel wat van 'vroeger' maar nu willen wij meerdere meningen over bepaalde dingen horen, omdat wij vaak verschillende dingen lezen en horen.

Zoals:
- Om de hoeveel weken bellen jullie de smid?
- Om de hoeveel weken krijgt jullie pony een wormenkuur?
- En wat doen jullie nog meer qua verzorging voor jullie shet?
- enz...

Het zal uiteindelijk gaan om een shet van 90 tot 110cm
en tussen de 2 en 4 jaar.

Nogmaals dit is geen impulsieve beslissing, we hebben er ook lang over gepraat.
Als er ooit eens 'ruzie' komt of een van ons gaat verhuizen is de pony van mij en hij komt ook op mijn naam te staan.
Ook zijn wij financieel goed voorbereid.

Ik wil dit topic graag serieus houden en vraag jullie daarom ook om alleen te reageren als jullie tip en tricks hebben voor ons :j

Alvast bedankt!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:57

waar komt de pony te staan? Als hij alleen komt te staan dan sowieso 2 pony's nemen.

ik had een shet met goede hoeven. eens in de 3 maanden de smit. vriendin met pony met zwakke hoeven had iederee 6-8 weken een smit die langs kwam.
wormenkuur 4x perjaar
goed borstelen zeker als ze aan het verharen zijn. Mijne kreeg door de warmte iedere lente last van luis en daarom werd ze geschoren.

ohja en vergeet de jaarlijke enting niet ;)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 10:59

dream_lot schreef:
waar komt de pony te staan? Als hij alleen komt te staan dan sowieso 2 pony's nemen.

ik had een shet met goede hoeven. eens in de 3 maanden de smit. vriendin met pony met zwakke hoeven had iederee 6-8 weken een smit die langs kwam.
wormenkuur 4x perjaar
goed borstelen zeker als ze aan het verharen zijn. Mijne kreeg door de warmte iedere lente last van luis en daarom werd ze geschoren.

Hij komt niet alleen te staan.
Dit ben ik vergeten er bij te zetten, maar wij hebben ook al een hoefsmid, dierenarts en tandarts bij ons in de buurt gevonden.

Verder is alles geregeld :j

future_vet

Re: Pony aanschaffen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:02

komt hij met een andere pony te staan? welk geslacht?

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:04

Hij komt bij een haflinger merrie te staan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:05

Hoe oud zijn de kinderen, je schaft hem samen aan maar over een jaar of drie heeft de buurvrouw er niets meer aan. Ik zou je willen aanraden om hem volledig zelf te kopen en te onderhouden, alleen al om gedoe in de toekomst te voorkomen. Daarbij vind ik zo'n jonge shet absoluut geen kinderpony, wil je hebben dat ze daar op kunnen rijden kijk dan eens naar een goed beleerde acht a tien jarige, shetties zijn sterk en worden vaak oud.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:06

zou eerder iets oudere pony nemen vanaf zes, wegens de kindjes die er mee om moeten gaan en dat je daar meteen mee aan de gang kan

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:09

Ik zou Inderdaad ook voor een oudere ervaren pony gaan

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 11:11

@bigone, de kinderen zijn 2 en 10, het is ook niet de bedoeling dat ze er meteen opkomen sws die jongste niet, en het is ook voornamelijk om mee te mennen, als het niet vertrouwd is komen de kinderen er niet op en word het een men pony voor ons.

@SandravB, wij willen juist een jonge pony omdat wij in het verleden vaker belazerd zijn met oudere ponys en wij hebben allebei verstand genoeg om de pony zelf te beleren, en als we er niet meer uitkomen wonen er genoeg mensen met kennis om ons heen in het dorp, en hebben een beleerstal op fiets afstand

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:21

Qua hoefsmid kan ik je niet helpen, dit verschilt heel erg.. de ene om de 6 weken. Mijn shet gaat maar 1/2x per jaar. ( voordat ik bokt over me heen krijg: Dit hoeft ook niet vaker, z'n hoeven worden dan naar mijn mening wat te breed, niet te lang. Betaal elke keer ook minder dan iemand anders, de hoefsmid zegt altijd: Doe maar .... want ik hoef er bijna niks aan te doen.

Wormenkuur kan ook aan de hand van mestonderzoek. Bij ons is het mestonderzoek en aan de hand daarvan ontwormen + ontwormen voor wormen die niet in de mest te zien zijn.

Als je veel wilt rijden/mennen zou je kunnen overwegen om te scheren. Schetlanders zijn net bollen wol in de winter.
Of eventueel een deken voor in de winter.
Neem goede borstels.

Over de leeftijd ga ik me verder niet mee bemoeien, dat is aan jou.
Al merk ik wel dat mijn shet die nu 7 is makkelijker te rijden is dan toen hij 4 was.

Succes en veel plezier!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 12:21

ik vraag mij wel af hoe je de pony onder het zadel wil beleren? je kan er niet zelf op gaan zitten... neem gewoon een leuke pony tussen de 6 en 12.. eentje die al beleerd is onder het zadel.

hoe bedoel je belazerd met oude pony's? onder de 20 vind ik een pony sowieso niet oud. shets kunnen makkelijk de 25 halen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:42

dream_lot schreef:
ik vraag mij wel af hoe je de pony onder het zadel wil beleren? je kan er niet zelf op gaan zitten... neem gewoon een leuke pony tussen de 6 en 12.. eentje die al beleerd is onder het zadel.

hoe bedoel je belazerd met oude pony's? onder de 20 vind ik een pony sowieso niet oud. shets kunnen makkelijk de 25 halen.

nee dat snap ik dat ik er niet zelf op kan gaan zitten, maar in eerste instantie is hij ervoor om te mennen we weten ook niet eens hoe de kinderen erop reageren, als hun er interesse in tonen word hij bekeerd, hoe zien er dan wel.

Tsja Hoe leg ik dit uit??
Ik vind een pony onder de 20 inderdaad ook niet oud maar wij willen graag iets jongs en die wij dus zelf dingen kunnen leren op onze manier en wij willen heb graag zien opgroeien en zelf bepalen wanneer we de pony beleren.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 12:44

Maar ik wil verder geen reacties meer over de leeftijd van de pony, dit is onze keuze :j

Toch bedankt dat jullie mij op dingen wijzen, maar wij weten waar we aan beginnen met een jong paard :)

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 22:47

Persoonlijk zou ik ook altijd voor een jong beestje kiezen, kun je helemaal naar je eigen hand zetten. Kost alleen veel tijd en geduld en zo te lezen heb je dat wel. Het enigste is dat een hele jonge pony ook graag speelt en het ook nodig heeft om met leeftijdsgenootjes te spelen, daar moet je wel over nadenken of je dat kunt bieden. ( misschien toch 2 kopen ;) )

Hoefsmid komt om de 8 weken voor mijn mini.
Wormenkuur doe ik op basis van mestonderzoek.
Jaarlijkse inenting niet vergeten.

Goed dat je geregeld hebt dat de pony van jou is mocht er bijvoorbeeld een meningsverschil zich voor doen. Wel zou ik je echt aanraden om dit ook vast te leggen op papier!!! Dat is denk ik het allerbelangrijkste!

Veel plezier met je zoektocht en Volg je hart!

Muffin_Mmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:10

Hoe groot is de weide waarop je shet zal komen te staan?

- Bij mij komt de hoefsmid om de 8 weken, de ene paard zijn hoeven
groeien natuurlijk sneller dan de andere.

- Die van mij krijgen gedurende 5 dagen 50g en dat 4x in het jaar.

- Mijn 2 shets staan op een weiland waarvan een deel
bos is (het is eigenlijk natuurgebied maar het ziet
er gewoon uit als een stuk weide met een bos ) van iets meer dan een hectare groot. Dit is eigenlijk eigenlijk al luxe als je kijkt hoe een
klein weidetje sommige andere paarden hebben.

Verder is er natuurlijk een heleboel werk aan maar aangezien jij hiervoor al een pony hebt gehad denk ik wel al dat je het werk al wat kan inschatten :P
Als je nog vragen zou hebben stuur me maar even een pb!!

Ik hoop dat je er wat aan had!?
Veel succes verder :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:28

Bedankt voor je reactie!

Ik weet niet precies hoe groot t is maar in ieder geval groot genoeg :)

En ik heb hier zeker wat aan :j

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:39

Vaak worden wormenkuren om de 3 maanden gegeven. Maar ik zou het ook mest mest onderzoek doen.
Verder ben ik geen fan van gedeelde eigenaarschap, ik zou dan toch de pony alleen kopen en in bruikleen voor de kindertjes. En idd de enting.

Let wel goed op de omheining, shets zijn meesters in het uitbreken waar in sommige gevallen stroomdraad ook niet tegen helpt ( ik spreek uit ervaring ).

Verder ga er niet vanuit dat shets kinderpony's zijn. Ze kunnen ontzettend eigenwijs zijn en vervelend. Ik heb 2 shetlanders gehad, wat beide zeker geen kinderpony's waren.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:48

Bedankt, het stuk word zeker weten nog shet proof gemaakt! :))

9 van De 10 die ik spreek zijn er geen fan van maar wij denken over bijna alles het zelfde dus dat moet wel goed komen en als er een wat is heb ik de laatste keuze die ook definitief is omdat het op papier ook mijn pony is.

De pony word ook voornamelijk voor mij aangeschaft om te mennen en voor de kinderen om heel af en toe eens om op te zitten ofzo.
De ene houd namelijk ook meer van voetbal en de andere is eigenlijk ook nog te klein en denkt dat alles een bok is :=

En niet dat jullie nu denken dat we een van de twee jongens 'dwingen' om te rijden en vooral de jongste er zomaar op te zetten, we gaan echt eerst kijken hoe de pony in omgang is en als de pony niet geschikt is voor de kinderen komen ze er ook niet op :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 17:49

Ik denk dat je beter een leuke A of B pony kunt kopen. Dan kunnen de kids er zowiezo langer op rijden. Ik ken verschillende shetten die Geen kinderpony's zijn. Sterker nog: eentje staat op een manege waar ik vroeger reed. Hij bokte de kindjes eraf en liep er echt over heen!! Dus zo lief zijn sommige shetten helemaal niet. :)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 17:52

Oh nee, ik heb mijn zinnen echt bij een shet gezet :o
En sws weten wij al dat de kinderen het in t begin misschien leuk vinden en na een maandje of 6 er niks meer mee hebben of om kijken.
Dus zien wij ook geen reden een grotere pony aan te schaffen