Er was eens een klein dapper dametje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lientjuhh22

Er was eens een klein dapper dametje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 12:20

Het verhaal van een dapper dametje

Afbeelding

Op 3 november ben ik naar de paardenmarkt in Hedel geweest. Met het idee om een maatje te kopen voor mijn rijpaard.
Al snel kwam ik Heike tegen, een merrieveulen, geboren op 19/05/2014, zonder paspoort. De handelaar was nergens te bekennen, na een half uur gewacht te hebben kwam daar de handelaar, en heb ik haar kunnen kopen! *\o/*
Het gaat hier om het middelste pony'tje:
Afbeelding

Snel naar de omroep om vervoer te regelen, binnen 10 minuten kwam er al een reactie, en hebben we haar naar de vrachtwagen gebracht, ze liep voorbeeldig mee, en na een kleine aanmoediging liep ze ook zo de trailer op!
Op de trailer:
Afbeelding

Wij zijn toen naar huis gereden om alles klaar te zetten, ondertussen de dierenarts gebeld wat we het beste konden doen met voer/ontwormen/etc. Besloten om haar de eerste dag niks anders te geven dan hooi, en de volgende dag een beetje veulenbrok. De wormenkuur een paar dagen uitstellen, ze stond toch alleen en dan kon ze eerst wat tot rust komen. Uiteindelijk kwam ze om half 17 aan.
Het touw wat nog om haar hals zat moest er nog af, en dit gaf al problemen. Ze wilde niet in de buurt komen, ik vermoede dat het voornamelijk kwam door de lange dag op de markt, uiteindelijk met veel geduld het touw eraf gekregen.
Op de wei, zonder touw:
Afbeelding

In de dagen daarna bleek dat ze toch wel erg angstig was, je kon niet binnen een straal van 2 meter bij haar komen. We hebben er de eerste dagen nog niet echt iets meegedaan, eerst maar wennen dachten we. Na 5 dagen hebben we Heike bij mijn rijpaard(Lola) gezet. Lola wist in het begin niet wat ze met het kleine schepsel aanmoest :D
Dichterbij kwamen we niet:
Afbeelding

Na een tijd konden we nog steeds niet bij haar in de buurt komen, mijn instructrice raadde toen aan, om haar voortaan uit de hand te voeren. Dit ging, in tegenstelling tot mijn verwachting, erg goed. Ze durfde al snel bij je te komen eten, zolang je je handen maar stil hield. Maar zonder eten kon je nog steeds niet in de buurt komen, en aanraken lukte al helemaal niet.
Ondertussen konden mijn twee dames het steeds beter met elkaar vinden, ze speelde samen en Heike liep netjes achter Lola aan naar de stal.
Samen spelen :D :
Afbeelding

Het halster wat ze om had vanuit de markt, begon steeds strakker te zitten, maarja hoe krijg je dat los als je niet bij haar kan komen...
Hier is te zien dat het halster strak begint te zitten rond haar neus:
Afbeelding

Wachten tot dat ze het toe zou laten zat er niet in. We hebben toen, in overleg, besloten om haar in een hoek van de stal te drijven, en de gesp van het halster los te maken. Dit ging redelijk, toen ze eenmaal in de hoek stond, en we een hand op haar rug hadden liggen stond ze stil, ze gaf zich gewoon over :(:). Snel het halster losgemaakt, en weggegaan.
Hier is het halster net af, de afdruk is nog zichtbaar :(
Afbeelding

Ze is zo enorm nieuwsgierig, en kwam steeds dichterbij, vooral als je een telefoon/camera in je handen had :+ Maar steek je een hand uit, dan is ze ook heel snel weg
Nieuwsgierig:
Afbeelding

We zijn ondertussen ruim 2 maanden verder, we konden nog steeds niets met haar. Ondanks dat ze netjes meeloopt achter Lola aan naar de stal/wei, werd het toch steeds duidelijker dat het fijn zou zijn als ze een halstertje om kon.
Samen met een stalgenoot, die al meer ervaring heeft in het omdoen van halstermak maken van paarden, zijn we op een middag begonnen.
We hadden de stal gehalveerd, zodat ze niet te veel weg kon springen, we zijn toen langzaam begonnen met aaien, op rug en hals. Uiteindelijk is het niet gelukt om een halster om te doen. Toen kwam het besef dat het proces nog lang zou duren, en de vraag kan ik dit wel alleen aan?
's Avonds gingen we voeren, en ik weet niet meer hoe het precies zo kwam, maar ik kon haar aaien! *\o/*
Ze was nog alles behalve ontspannen, maar ze liet het toe! Ik kon nu haar schoft en halve hals aaien. O wat was ik toen blij! Er was eindelijk een (grote) stap vooruit gemaakt <3
Eerste keer aaien:
Afbeelding

Na een paar dagen van iedere avond aaien in de stal, liet ze het ook toe op de wei!
Eerste keer op de wei aaien:
Afbeelding

Ze veranderde zoveel, het aaien ging steeds beter, ze durfde steeds beter te ontspannen! Ondertussen bleef ze gewoon haar nieuwsgierige zelf:
Afbeelding

Ondanks dat ik haar steeds beter kon aaien, was haar hoofd nog steeds verboden terrein. Zolang haar hoofd verboden terrein was, konden we ook geen halstertje om krijgen. Toen heb ik de keuze gemaakt, om er hulp bij te zoeken, dit ging ik niet in mijn eentje op kunnen lossen. Toevallig kwam ik via bokt op een advertentie van iemand, zij zocht een 'probleempaard' voor haar studie (equine.com), ik heb haar toen gemaild en de hele situatie uitgelegd, ze vond het een leuke uitdaging en we hebben toen een afspraak gemaakt. Ze is nu een paar keer geweest, en heeft mij ook wat meer uitleg gegeven hoe ik het beste met haar om kan gaan. Maar haar hoofd blijft problematisch. Een touw om haar hals is geen probleem, maar probeer je dan iets om haar neus te doen, dan schiet ze weg/omhoog. Deze vrijdag komen de mensen van de opleiding zelf, om te kijken of hun (met extra ervaring) nog ideeën hebben hoe we het voor Heike het beste kunnen oplossen. (als er nog Bokkers met tips zijn graag!!)

Met de tips van de student heb ik al veel kunnen bereiken bij Heike. Ik kan haar nu overal (op haar hoofd na) aaien. Ook kan ik al de voorbeentjes optillen en uitkrabben, hier heeft ze geen problemen mee! Haar achterbenen vindt ze nog eng, maar dat doen we gewoon rustig aan.
Knuffelen gaat steeds beter:
Afbeelding

We verwachten dat er iets is gebeurd, voordat ze bij mij kwam. Alle dingen die ze (naar mijn idee) nog nooit heeft meegemaakt, zoals voetjes op tillen, doet ze zo makkelijk, dat haar reactie op aanrakingen op het hoofd, gewoon vanuit een nare ervaring moet komen.

Respect als je alles gelezen hebt, het is een iets langer verhaal geworden als gepland :o

Als afsluiter nog een foto van de twee dames samen:
Afbeelding

MissNibbit

Re: Er was eens een klein dapper dametje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:14

Wat een leukerd! Fijn dat het steeds beter gaat :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:26

gelukkig heeft ze een leuk plaatsje gekregen! *\o/*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:35

Leuk verhaal in elkaar gezet, en houdt hoop. Ik denk dat je de site https://e-quine.com/nl/ bedoeld?

Annemarie van der Toorn heeft bij ons (nepshetland)veulen (toen ruim een jaar, gekocht met 4 maanden) ook wonderen verricht. Hij is een weekend als cursusmateriaal gebruikt en daarvoor konden we hem precies tot het einde van zijn mond aaien, daarna konden we hem rustig een halster omdoen, mits we hem van achter benaderde. En tegenwoordig is het een kroelkip (nu bijna 3 jaar), al heeft hij soms een slechte dag en is hij dan opnieuw enkel van achteren te benaderen.

Dat komt waarschijnlijk omdat we hem toen hij nog niet durfde van voren hebben benaderd, daar heeft hij dus toch een negatieve verbinding aan gekoppeld. Terwijl hij van achteren benaderen niet aan herinneringen gekoppeld zat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:41

Leuk ponytje zeg en ik herken dat angstige gedrag ook heel erg van mijn shetlander Hans. Die heb ik ook als veulentje van de markt en hij was in tegenstelling tot mijn dames van de markt ook heel angstig. Inmiddels zijn we al heel wat jaartjes verder en hij is nu echt een knuffeldier. Overigens heb ik daar weinig voor gedaan, ik heb hem in het begin links laten liggen en gewoon veel met de andere pony's geklungeld. Hij had toen binnen een paar weken door dat hij niks te vrezen had en begon toen zelf toenadering te zoeken. Eerste paar keer aaien vond hij wel eng en het halster om doen ook, maar dat ging ook vrij snel goed daarna.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:49

Dankjewel voor de reacties!

Ook bedankt voor de ervaringen! Ik ga ze zeker onthouden :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:55

Leuk ding hoor trouwens! Gaat vast goed komen, je bent al zover gekomen. Ach het kost tijd maar dat maakt niet uit toch!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:55

Wat een leuk dier!!

Ze zullen er bij annemarie wel wat mee kunnen! Super!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:08

Hoe hebben jullie er een wormenkuur ingekregen (ben ik dan weer benieuwd naar)

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:12

Mijn dierenarts had geadviseerd om het op een boterham te smeren zodat ze het op die manier binnenkreeg, was niet de beste manier naar op dat moment de enige methode :)

guusjew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:55

Wat goed dat je toch door hebt gezecht ze ziet er heel leuk uit leuk koppie!! Veel plezier met haar!!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:23

Het is een schatje !!!! <3

En dat angstig joh, niet meteen conclusies denken dat er wat gebeurd is. Dat had mijn veulen ook toen ik hem kocht en die had ik niet van een markt en is zeker weten nooit wat mee gebeurd (niets negatiefs en ook niets positiefs).

Ik de eerste week touwt aan zijn halster laten zitten en hem juist 4000x per dag gepakt, geaait en gevoerd en weer los gelaten. Dat gaat het best snel. Moeilijk met koppie is beetje welsh eigen, komen ze ook wel overheen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:29

Komt vast goed met veel geduld! En heel veel tijd met haar doorbrengen!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:29

Wat je pony doet is wat bijna elke markt pony doet.
Die van mij was ook zo, heeft een week op stal gestaan met een klos aan de kin. En als ik haar dan wilde pakken probeerde ze overal heen te vluchten. Kwestie van doorpakken, we zijn nu dikke maatjes :)

Komt helemaal goed met je pony, en het is echt een knapperd zeg <3

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:41

Zou het niet gewoon de paniek op de markt geweest kunnen zijn? Daar staan ze toch even hutjemutje op elkaar , ineens (misschien wel voor de eerste keer ) vast en ze kan nergens heen, veel drukte wat sowieso al stress geeft.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:48

Is niet gek dat ze angstig is, waarschijnlijk zo bij haar mama weg getrokken, op een drukke markt vol indrukken, nieuwe omgeving :(:)
Je andere paardje zal haar zeker helpen wegwijs te maken in de 'mensenwereld'.

Dikke pluim voor jou hoe je het met haar aanpakt, geduld respect en liefde zijn écht de sleutelwoorden, dan heb je er een fijn beestje aan de rest van dr leven :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:56

En vergeet niet dat er op die markten ook veel (hobby)boeren komen, die gaan echt niet ieder veulentje aan menselijk contact etc laten wennen.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:40

Bedankt voor alle reacties en het meedenken!

Zelf denk ik ook dat het voornamelijk voortkomt uit het feit dat ze de avond voor de markt (waarschijnlijk) gewoon een halster om heeft gekregen, wellicht wat lomp, en daarna meteen meegesleurd naar de markt, weg van haar moeder.
Ik verwacht dat het meeste van de angst, weg is zodra ze doorheeft dat het halster om niet betekend dat ze weer 'meegesleurd' wordt, maar dan moeten we eerst een goede ervaring kunnen geven :D

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:10

Mallow schreef:
Is niet gek dat ze angstig is, waarschijnlijk zo bij haar mama weg getrokken, op een drukke markt vol indrukken, nieuwe omgeving :(:)
Je andere paardje zal haar zeker helpen wegwijs te maken in de 'mensenwereld'.

Dikke pluim voor jou hoe je het met haar aanpakt, geduld respect en liefde zijn écht de sleutelwoorden, dan heb je er een fijn beestje aan de rest van dr leven :)

:j

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:14

Duimen dat het snel nóg beter gaat met haar.. maar wat super om te lezen dat ze al zo'n vooruitgang heeft gemaakt bij jou :j

xemmaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 20:22

Wat een leukerd zeg ! Dn wat goed dat je zoveel gedult hebt :)

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:46

Dankjewel allemaal voor de lieve reacties!
Voordat ik kon aaien zat ik wel echt even met mijn handen in het haar, vroeg me toen echt even af of ik wel de juiste persoon was voor haar. Maar ben blij dat ik doorgezet heb, nu begint ze zich steeds meer te ontwikkelen/ontspannen <3

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:24

klinkt zweverig maar dieren denken in plaatjes. Als je met haar bezig bent probeer dan filmpje af te spelen in je hoofd wat je haar graag met haar wilt doen.... gewoon proberen...

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 11:28

Ik vind het ontzettend gaaf en knap dat je haar zoveel tijd gunt en zo geduldig met haar bent!!!!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 08:30

Altijd spannend en afwachten zo'n 'projectje'. Je weet ook niet wat zo'n beestje heeft mee gemaakt. En misschien is dat ook maar beter. Gewoon lekker beginnen vanaf het aller begin. Kleine stapjes maken en niet te veel willen verwachten. Ze is ontzettend mooi en ik denk dat ze met de juiste zorg en aandacht echt een prachtige en lieve pony gaat worden!