[TI] Wie rijd bitloos met zijn tinker en lukt dit soms niet ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nancyenarjen

Wie rijd bitloos met zijn tinker en lukt dit soms niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 08:14

Ik rij onze acht tinkers bitloos en vraag me af wie er nog meer bitloos rijden met hun tinker ?
Een nieuwe tinker van ons kan ik zelf wel bitloos rijden maar bij de jonge meiden loopt hij gewoon door dus nog werk aan de winkel met deze knapperd.

snowdon

Re: Wie rijd bitloos met zijn tinker en lukt dit soms niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 19:31

Hier! Zo goed als alle paarden hier worden bitloos gereden. Maar de meesten kennen ook gewoon het bit.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 09:10

En heb je al eens een andere optoming gebruikt?

Mijn ruin is bitloos beleerd, dus er een bit in steken vindt hij enorm gek. Echter is hij ooit wel met bit gereden, maar hij is het zodanig gewoon.. En ach, als het zonder kan, waarom dan mét? We reden hem eerst met een Natural Hackamore, maar dat vond ik buiten maar zozo en gaf ruis. Dan maar overgeschakeld naar een echt hoofdstel. De FRA Baro en dit gaat fijn met hem :j Natuurlijk blijft een paard een paard in mijn ogen en kan je sowieso niets of weinig beginnen als ze eens aan de kletter gaan, zelf al zit er een bit in.

Mijn merrie had ik ook even gereden met de kaptoom, dit ging even goed alleen buiten, maar eens in groep en met gras in de buurt kon ik er echt geen weg mee. Sidepull was ook echt noppes voor ons. Nu raadde een vriendin van mij aan om eens kaakgekruist te proberen aangezien dat bij haar zo'n succes was voor al haar paarden. En inderdaad, ze is er erg fijn mee te rijden! Tinky is in dat opzichte echt geen makkelijk paard, kan zo'n heerlijk koppig karakter hebben :P Dus is wel fijn dat ik denk dat ik nu dé optoming voor ons gevonden heb. :)

Dus misschien moet je ook eens iets anders proberen? Er is zoo veel op de markt tegenwoordig.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:40

Ik rijd zowel met bit als bitloos met mijn merrie :)
Ze is alleen onwijs sterk en trok 2 jaar geleden gewoon door het hoofdstel heen. Ik had toen een meroth hoofdstel waar mijn new-forest erg goed op reageerde. Heb toen een hackamore gekocht en daar reageert ze echt heel goed op. Vorig jaar ook een touwhoofdstel besteld bij Joyce de Vos. In de bak reageerde ze er goed op en buiten ook geprobeerd wat goed ging. Echter is ze de laatste tijd erg hyper dus rijd ik dan liever met hackamore voor het geval ze even gek wil doen.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 18:48

Bij mijn tinker kan ik enkel bitloos rijden als we slechts een uurtje gaan stappen, ga ik actief rijden of in groep dan is het echt een gevaar en gebruik ik mn bit

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 23:13

Mijn tinker heeft maar 1x een bit in gehad en dit was verplicht voor de keuring.
Ik rijd hem altijd zonder bit en heb over de jaren verschillende hoofdstellen geprobeerd.
De eerste jaren heb ik hem met een kingekruist hoofdstel gereden en dat ging altijd super!
Toen eens kin en kaakgekruist geprobeerd,dat was een drama, en tegenwoordig rijd ik met een rambo micklem op de sidepull stand :)

elszoekt17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 16:57

Hier! Ooit een ongeluk gehad waarbij Duuk met zijn mond bleef haken waardoor zijn mondhoeken doorscheurde.. Toen bitloos gaan rijden, later ook met een leren bit :)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 09:37

ik rijd met een sidepull van barefoot, helaas reageert ze erg heftig op de druk.
ik had me ook wel wat vergist met de aankoop want dit gaat meer richting bosal dan gewoon een sidepull.
dus rijd ik nu alleen met lange teugel als ik deze gebreuk en verder met bit.
als ik weer eens wat centjes over heb wil ik een gewone sidepull gaan kopen
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... sriem.html

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:24

Chay_Flame schreef:
Ik rijd zowel met bit als bitloos met mijn merrie :)
Ze is alleen onwijs sterk en trok 2 jaar geleden gewoon door het hoofdstel heen. Ik had toen een meroth hoofdstel waar mijn new-forest erg goed op reageerde. Heb toen een hackamore gekocht en daar reageert ze echt heel goed op. Vorig jaar ook een touwhoofdstel besteld bij Joyce de Vos. In de bak reageerde ze er goed op en buiten ook geprobeerd wat goed ging. Echter is ze de laatste tijd erg hyper dus rijd ik dan liever met hackamore voor het geval ze even gek wil doen.

Heb ik op dit moment ook. Ik gooi het maar op de verharing en het feit dat zij over anderhalve week 7 wordt. :+

Normaal kaakgekruist kunnen rijden, maar ik ben nu sidepul aan het uitproberen want kaakgekruist is het toch.. net niet. Kingekruist helemaal niet. :+ Voorlopig nog even met bit naar buiten indien ze idd gek wilt doen. Ik merk wel dat als ik bit in heb dat zij meer 'respect' voor mij heeft dan bitloos. Ze neemt dan meer privileges.

Ik zat over een hackemore na te denken (van die roosjes, niet die grote scharen) maar het thuisfront vind dat niet zo proper. Ik heb gedeelde eigenschap met mijn moeder dus tja.. :\

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 13:30

Met Cheyenne rijd ik met een touwhalster :j haar dochter heeft een sweet iron snaffeltje maar heb ik een hackamore voor liggen die ik eens ga proberen.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 06:24

Bralindy ik wil ook die bloemetjes, ziet er zo gaaf uit. :o
Maar ze is veelste braaf tot nu toe, wil eigenlijk alleen maar zachter gaan O:)

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 20:23

Romeo kan het allebei, reageert op beide erg goed!

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 18:04

Ook ik rijd bitloos met mijn tinker ruin, heb een kaakgekruist hoofdstel, il zelf over gaan op een sidepull , lijkt mij beter inwerken