Wat denken jullie? Maiden merrie met opgezette spenen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Wat denken jullie? Maiden merrie met opgezette spenen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 21:26

Oke, na toch even te hebben getwijfeld ga ik het toch hier even neerzetten in de hoop dat er enkele fokkers (of bokkers met maiden merries) mee willen kijken en me misschien iets wijzer kunnen maken.

Ik heb in Januari een 6 jarige (word 7 eind April) solid paint merrie gekocht, voor zover als wij weten is ze een maiden merrie (heb haar medische dossier vanaf 2012 waar niets van een dracht of poging tot dekking in vermeld staat) en heeft ze nog nooit een veulen gehad. Bij de vorige eigenaren heeft ze maar 5 maanden gestaan en de eigenaresse daarvoor is een beetje een raar persoon....

Maar nu komt het, ik keek dus vd week onder haar buik en ineens zie ik opgezette spenen.... Uhm, maiden merrie die ineens opgezette spenen heeft? Das nieuw!!!

Dus toen ik 3x goed gekeken heb ben ik naar huis gegaan, heb ik op i-net zitten speuren (niets gevonden) en daarna toch maar besloten om even terug naar stal te gaan om dit te overleggen met onze staleigenaresse.... Die zag de door mij gemaakte foto en zei: O ow, dat ziet eruit of ze iets aan het klaarmaken is daarbinnen. Dus zij heeft aan haar man (die een diploma heeft en oa KI mag doen) gevraagd of die even wilde kijken.... Zo gezegd, zo gedaan en ik kreeg te horen dat ze alleen wat oedeem heeft en ik me er niet druk over hoef te maken.

Afgesproken met de staleigenaresse dat we haar iig voorlopig nauwlettend in de gaten blijven houden en als er iets veranderd dat we dan de VA er even naar laten kijken.....

Al met al weet ik niet zeker wat ik hiervan moet denken!

Ik weet dat de enige die me uitsluitsel kan geven de VA is en geloof me, als ik ook maar iets zie veranderen is hij de eerste die ik ga bellen om haar op te laten voelen of om bloed te laten trekken! Kans zit er dik in dat ik sowieso hem een mail ga sturen met daarin deze foto's......

Goed, ik wil dus aan jullie vragen of jullie wel een een maiden merrie hebben gezien die dit ook heeft gehad en niet dragend was of is dit iets dat alleen gebeurd bij dragende merries?

Ik hoop dat jullie mee willen kijken en mee willen denken wat dit kan zijn en waardoor het komt (mochten jullie ideeën hebben zijn ze meer dan welkom).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Donja

Re: Wat denken jullie? Maiden merrie met opgezette spenen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:52

Kan het zijn dat ze hengstig is/ moet worden?
onder invloed van hormonen kan er inderdaad wat vocht (oedeem) voor het uier ophopen en de spenen wat losser worden.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 02:37

Thanks voor je antwoord Donja!

We hebben haar nog niet hengstig gezien en moet eerlijk bekennen dat ik dit (dat dr spenen iets anders eruit zagen dan ik van n maiden gewend ben) 2 weken geleden ook al gezien had maar toen dacht dat t evt samen zou gaan vallen met hengstigheid.

Heb iig n mail naar de va gestuurd...

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:13

Ik vind het er niet helemaal normaal uit zien, maar ook niet uitzien alsof ze drachtig is.

Dustypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 06:39

Mag ik vragen wat een maiden merie is?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 07:03

Een maiden merrie is een merrie die nog nooit een veulen gehad heeft geloof ik. :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:24

Een maiden merrie is idd een merrie die nog geen veulen gehad heeft...

Normaal is het iig niet, dragend of niet dragend... Ik weet hoe de spenen van n maiden eruit behoren te zien (heb zelf al 3 veulens gefokt bij wat eens 2 maiden merries waren) en die spenen zagen er echt heel anders uit.

Hier zit overigens ook geen voelbaar vocht in dus het oedeem verhaal vind ik daardoor wat vreemd.

Heb iig de va die haar in Januari gekeurd heeft voor aankoop een mail gestuurd met daarin enkele foto's en de vraag wat dit kan zijn... Hoop dus snel wat meer duidelijkheid te gaan krijgen want raar is het wel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:05

Krijgt ze bij jou meer voer dan voorheen? Dat kan ook een reden zijn. Verder kunnen hormonen ook een rol spelen ivm nieuwe omgeving.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 00:33

Ze krijgt zelfs minder voer dan voorheen....

Ze staat al sinds eind Januari op stal, lijkt me niet dat dr hormonen dan ineens nu raar gaan doen of wel?

Anyway, va zegt hetzelfde als wij al bedacht hebben: gewoon in de gaten houden en bij verandering bellen en dan komt hij haar checken...

We wachten t dus even af ;)

Thanks voor je antwoord!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:50

Jep al eerder gezien en idd geen indicatie voor drachtigheid. Mijn maiden heeft het ook af en aan. En van die weet ik 100% zeker dat die niet gedekt is en nooit een veulen heeft gehad. Die is nl bij mij geboren. Kan hormonaal iets gaande zijn. Die van mij werd/wordt niet hengstig, is vorig jaar behandeld met homeopathie, en kreeg in het verloop van de behandeling af en toe dikkere spenen. Ze is nu al langere tijd van de behandeling af, maar het dik worden van de spenen blijft. Ik heb dus ook hoop dat ze nu eindelijk een hengstig gaat worden.