Tips om tölt te verbeteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annickx

Tips om tölt te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 17:21

Hallo,

Mijn bijna 10 jarige 5 ganger heeft tot vorig jaar niks anderd gedaan dan tölt, van langzaam tot zeer snel tempo.

Toen ik haar regelmatiger ging rijden begon ze opeens te draven. Toen ze ijzers onder kreeg werd haar draf echt goed zuiver.

Nu krijg ik haar bijna niet meet in tölt, eigenlijk alleen als ik haar terug neem uit galop.

Ik heb ook les en ben bezig met vanuit stap aan te tölten, dit gaat wel steeds beter alleen is het extreem lateraal (schweinen)

Mijn vraag is dus of er iemand hier is die er ervaring heeft met dit soort dingen en mij ook nog wat handige tips mee kan geven waar ik mee bezig kan, want hoor graag van veel verschillende mensen hoe zij dit soort problemen hebben opgelost!

Ik wil de tölt die ze had onwijs graag terug zodat ik op wedstrijd voor tölt ook mooie punten kan halen aangezien haar andere gangen wel goed beoordeeld worden!

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:24

Slalommen werk goed om een paard weet te laten tolten.

sterrebosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 17:34

et mijn paard werkt het erg goed om haar eerst goed los te rijden in de rug, dus gewoon stap draf galop veel slalommen en veel wenden.
als ze eenmaal los is hou ik haar van voren heel er geten en rij ik haar van achteren door waardoor ze van voor omhoog komt.
ik heb 1 keer een los touwtje achter dr kont laten hangen waardoor ze het gevoel heeft dat ze door moet lopen, dit touwtje zit erg los het werkt vooral omdat ze zoiets anders nooit heeft.

dit heeft bij mij geholpen en na een maandje ofzo trainen was ze weer makkelijk aan te tolten, natuurlijk moet je het daarna wel bijhouden haha

maar elk paard is anders dus hoop dat het werkt! /3

Alasse

Re: Tips om tölt te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:27

Een tip die bij mijn5-ganger geholpen heeft voor de tolt is; zelf niet te stil willen zitten. Als ze gaat sweinen is dat omdat ze zich te stijf maakt in d'r lijf, veel buigen en je gewicht verplaatsen, en slalommen zoals vordur al zei, dwingt hun om hun lijf losser te laten en jou op te vangen... Als ze meer loslaat zou de tolt vanzelf al meer viertakt moeten worden, zeker als ze vroeger altijd goed getolt heeft.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 00:20

annickx schreef:
Nu krijg ik haar bijna niet meet in tölt, eigenlijk alleen als ik haar terug neem uit galop.

Ik heb ook les en ben bezig met vanuit stap aan te tölten, dit gaat wel steeds beter alleen is het extreem lateraal (schweinen)

Hoe gaat het met van draf overgaan in tölt?

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 07:41

Kuggur schreef:
annickx schreef:

Hoe gaat het met van draf overgaan in tölt?

Dat is heel lastig, dat is bijna niet te doen

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 07:52

Bedankt alvast voor dezd tips, weet iemand misschien ook hoe het kan hoe ik ineens haar tölt ben kwijtgeraakt..?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 07:28

Heeft ze alleen voor ijzers of rondom?

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 08:13

Gangenpaarden knoeiem geregeld met hun gangen, dan ben je de tolt kwijt, dan de draf. Gebeurt vaker hoor ! :) voor een goeie tolt is vooral de achterhand zeer van belang. Deze moet je paard opnieuw gaan leren gebruiken. Zorg dus eerst dat die sterker wordt en dat je paard los in zn lijf wordt.
Wat verder wil helpen zijn schijn overgangen, slalommen in tolt.
Vooral niet door laten schweinen maar zodra ze lateraal wordt terugnemen en opnieuw aanzetten. Probeer aan het begin ook korte stukjes goed te doen en hier genoegen mee te nemen. Dit kan je dan langzaam weer uitbreiden!