We hebben hier een een voskleurige Totilas merrie staan die gedekt is door Damon Hill. We proberen de kleurberekening te doen maar we komen er niet uit. Kunnen jullie ons helpen?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 30-10-15 12:53, in het totaal 2 keer bewerkt Reden:Tag toegevoegd
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-03-15 13:29
100% vos. Vos x vos geeft alleen maar vossen.
Leprycorn
Geplaatst: 17-03-15 13:33
Edit: Sorry Vond Damon Hill zo donker altijd op foto's maar hij is dus gewoon (koffie)vos Dacht dat hij geen vos was.
Laatst bijgewerkt door Leprycorn op 17-03-15 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-03-15 13:35
De Damon Hill gereden door Helen Langehanenbergh/Ingrid klimke, Donnerhall x Rubenstein I is een donkere vos.
Ja, koffievos is gewoon een donkere vos. Zitten nog wat modifiers bij die het dier donker maakt, maar genetisch gezien is het gewoon een vos. Bruinen heb je ook in alle tinten, van vrij licht tot kastanjebruin tot zelfs bijna zwart.
Er komt vast een heel mooi veulen uit Met dat bloed kan het niet anders De kans dat het een vos word is wel aanwezig, maar sluit anders kleuren ook niet uit. Je kan het wel met iets berekenen.. Maar weet niet hoe dat werkt. Ik hoop op een prachtige koffie vos
troi
Geplaatst: 17-03-15 18:08
kevinsky schreef:
De kans dat het een vos word is wel aanwezig, maar sluit anders kleuren ook niet uit.
Nee! Het wordt 100% vos. Met twee vos ouders zijn er geen andere mogelijkheden. Vossen zijn vaak prachtig dus lucky you
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 17-03-15 18:11
Andere kleuren kun je 100% uitsluiten met 2 vossen als ouderdieren. Er zijn geen andere genen als het recessieve vosgen.
NatasjavE
Geplaatst: 17-03-15 18:24
kylah schreef:
Hoe krijg je een koffievos?
Heel erg hopen dat dat van papa mee komt.
En dan een blesje en 4 x wit Prachtig!
kylah
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-15 18:53
Thanks all!
Sammie
Geplaatst: 17-03-15 19:15
Een tip.. Bij de verjaring in/ na de eerste winter niet gelijk gaan juichen t is een koffievos.. Eerste verharing is altijd donker.. Heb dit nu al zo vaak gezien dat mensen gelijk riepen oh het wordt een koffievos en uiteindelijk is t 'gewoon' een vos.
Sorry dat ik eventjes inbreek, maar wil toch even zeggen dat ik het misplaatst vind om een voskleurig paard "gewoon een vos" te noemen... Een "gewoon" paard zal het sowizo niet worden, trouwens... tenminste, dat is mijn bescheiden mening.
Het gaat er niet om dat het maar gewoon een vos is. Maar juist dat veel mensen denken dat het een hele bijzondere kleur wordt (koffievos) terwijl 90% dat niet gaat zijn
Ja oke, ik snap het wel, koffievos is zeldzamer... Wel interessant, die erfelijkheidsleer. Toch is voskleur als ik het goed begrijp, een recessieve kleur, en hoe zit dat met gewoon bruin met zwarte manen, is dat dominant overerfbaar, en zwart dan? en schimmel... nou, ik zal wel even gewoon wat verder lezen, is vast en zeker wat op bokt over te vinden
Peterina
Geplaatst: 23-03-15 13:12
Er zijn verschillende 'kleuren' topics waar dit besproken wordt.
Maar heel kort en heel simpel: - er zijn maar twee kleuren bij paarden: zwart en rood ... waarbij zwart dominant (E) is en rood/vos recessief (e) is. Dit wil zeggen dat een zwart gekleurd paard ook vos-drager kan zijn (denk aan Friezen). - Het gen Agouti maakt van een genetisch zwart paard (EE of Ee) een bruin-gekleurd paard. Daar Agouti dominant is hoeft maar een allel 'A' aanwezig te zijn (EE AA of EE Aa of Ee AA of Ee Aa = bruin-gekleurd paarden). Agouti jaagt het kleur (zwart) naar de uiteinden : manen, staart, benen. Het toont niet op een vos-gekleurd paard, dus deze kunnen drager zijn (AA of Aa). - Schimmel is het meest dominant gen van alle kleuren ... het is dominant (G), wordt alleen in direct lijn geerfd = van ouder op kind, dus slaat nooit een generatie over. Schimmel is mogelijk over alle kleuren en alle patronen (bont, appy, enz enz).