gekloonde hengsten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koend

gekloonde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 11:24

De eerste gekloonde hengsten zijn nu al eventjes gekeurd.
Zouden ze echt in de voetsporen van hun beroemde cloonvaders kunnen treden? Aan kansen zal het hun wel niet ontbreken.
Het valt mij op dat ze telkens net iets kleiner zijn dan hun cloonvader. Toch eigenaardig dacht ik?
Wie heeft er een nakomeling van? Wat zijn de ervaringen?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:27

Ik volg heel interessant! Ben ook erg benieuwd. Is er ale eentje in de sport actief eigenlijk? Of zijn daar geen voorbeelden van.

petraaken

Re: gekloonde hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:30

EHK --> F-AM

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:37

Wat? Gekloonde hengsten? Is dit Orphan Black oid? :+

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:07

er zijn van de kwpn dekhengst jazz geloof ik 2 klonen, als ik me niet vergis? :)

van welke andere hengsten zijn er klonen dan :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 20:55

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 20:58

Opmerkelijk Zandor was 1.66 m hoog en zijn kloon maar 1.61 m.
Zou de kopie dan toch niet zo perfect zijn?
Persoonlijk geloof ik niet dat de kloon minder goed gevoederd geweest is ...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:04

koend schreef:
Opmerkelijk Zandor was 1.66 m hoog en zijn kloon maar 1.61 m.
Zou de kopie dan toch niet zo perfect zijn?
Persoonlijk geloof ik niet dat de kloon minder goed gevoederd geweest is ...

Ik vind het nog veel gekker dat de aftekeningen anders zijn bij klonen!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:08

Genetica is maar een deeltje van het verhaal è

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:57

Welke genen aan en uit worden gezet kan ook na de bevruchting nog worden aangepast. :) Ook bij mensen zijn er gevallen waarbij eeneiige tweelingen die dezelfde opvoeding hebben gehad toch verschillen hebben.
Dus het is wel genetica, maar zonder dat je daar iets echt aan kan aanpassen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 08:51

Epigenetica dus :)

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 08:54

Leg even uit, à.u.b.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:08

Het is niet omdat 2 individuen een bepaald gen hetzelfde hebben, dat dit gen op dezelfde manier geactiveerd wordt.
Dat is afhankelijk van de omgeving.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:14

Laatst stond er hier op Bokt een link naar een filmpje over de klonen van Jazz waarin ook vrij duidelijk het klonen uitgelegd werd. Ik kan hem alleen zo snel niet vinden.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:14

Ze halen alle DNA uit een cel van het origineel.
En deze plaatst men in een lege eicel. Zodat in de eicel alle benodigde DNA zit om uit te groeien tot het origineel.
Deze eicel wordt in een draagmoeder geplaatst. Of de merrie waar de eicel van was.
En hieruit groeit een nieuw exemplaar.

Je kunt het ook vergelijken met de maken van een kopie op een oud kopieerapparaat.
Je legt het origineel op de plaat. En je krijgt iets terug wat er veel op lijkt.
Maar met hier en daar een vlekje of iets vervaagd.
Maak je daar weer een kopie van krijg je nog meer vervuiling.
Als je lang genoeg doorgaat is het origineel niet meer leesbaar.

De vraag is: Mag je het sperma uit de klonen van Jazz verkopen als sperma van Jazz????
Of moeten klonen zich ook bewijzen via een verrichtings onderzoek voor ze sperma mogen leveren?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:20

Ik vind het helemaal niks en nee natuurlijk mag je niet zeggen dat het de zaad is van Jazz als het uit de klonen is gekomen, dat zijn dan weer gewoon andere individuenen, laat deze maar eerst eens laten zien dat ze ook behoorlijke goede sportpaarden zijn als Jazz zelf.

En worden ze zelf dekhengsten dan is het zaad nog niet van Jazz maar van deze individuenen zelf.

Ik zelf hoef helemaal niets van klonen te hebben, vind ik helemaal niet gezond zelfs. Ik zie ze als oude dieren, want de leeftijd van Jazz zijn DNA blijft gewoon doorlopen hoor en begint niet bij 0 wanneer ze via de natuurlijke weg verwekt zijn zoals moeder natuur het bedoeld heeft.

Ik vind het zo'n flauwekul, alsof je hiermee weer net zo'n goed paard kan verkrijgen, het moet nog steeds opgevoed worden en ingereden worden en dan maar hopen of ze het goed doen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:23

Het is ook meer voor de fok dan voor de sport bedacht. Daarnaast is het natuurlijk allemaal nog vrij experimenteel.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:42

Wat weten we van de veulens van zo'n kloonhengsten?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:56

Dat van Jazz heb ik ook gezien. Maar ik vraag mij nog steeds af of je wel moet willen klonen. Zo wordt de inteelt, zeker een paar generatie verder als er generaties lang dezelfde hengst wordt gebruikt, toch groter en moeilijker om een hengst te vinden die niet gerelateerd is aan de merrie. De paardenpolpulatie wordt dan homozygoter. En het streven van fokken is toch om contstant te verbeteren dus snij je jezelf dan niet in de vingers door een kloonhengst van een generatie eerder te gebruiken. Neem het kwpn daar worden de paarden gescoord en nemen ze een getal als bijv 100 als gemiddelde van de populatie en hier vergelijken ze het dier wat ze op dat moment scoren mee. Dus als hij hoger dan 100 scoort is hij beter dan het gemiddelde op dat moment. (Bijna) alle fokkers kiezen toch een hengst voor de merrie die boven gemiddeld scoort. En dan verwacht je toch dat alle veulens van dat jaar gemiddeld beter scoren dan de generatie ervoor maar het gemiddelde blijft 100. Dus de hengsten die dan boven de 100 scoren zijn dus kwalitatief beter dan die van de generatie van het vaderdier ook al scoren zij beiden bijv 116.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 22:14

Of het als stamboek een voordeel is, weet ik niet.
Als individuele fokker zou ik het wel tof vinden om een bewezen hengst te kunnen gebruiken. Zo'n hengst behoort tot de beste vijf à 10 procent van zijn tijd. Toch wel indrukwekkend!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:32

Nies_ schreef:
Het is ook meer voor de fok dan voor de sport bedacht. Daarnaast is het natuurlijk allemaal nog vrij experimenteel.

Juist daarom moet je al alleen voor de fok zulke paarden al helemaal niet willen hebben.

Ik in ieder geval niet. Weg met die neppaarden dat absoluut niet natuurlijk is, de geboortedatum van het dier zelf en de DNA komen totaal niet overeen maar is van het dier waarvan het gekloond is, dus dat zit al hartstikke scheef in mijn ogen...............

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:33

koend schreef:
Of het als stamboek een voordeel is, weet ik niet.
Als individuele fokker zou ik het wel tof vinden om een bewezen hengst te kunnen gebruiken. Zo'n hengst behoort tot de beste vijf à 10 procent van zijn tijd. Toch wel indrukwekkend!

Dan liever van het dier zelf dat wel natuurlijk is en zich bewezen heeft en niet de kloon ervan en weer daarvan de sperma.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:40

Wat bizar dit! Was even helemaal langs mij heen gegaan. Ik ben benieuwd of op bokt mensen zijn die een veulen van zo'n hengst hebben.
Zou mij niet aanspreken, liever puur natuur.

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:45

Ik heb liever een zoon, dan een kloon... :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 06:53

Voor de fok zou de echte hengst of de kloon niets uit moeten maken, genetisch materiaal is precies hetzelfde.
De kloon zelf zal fenotypisch (uiterlijk) altijd verschillen van het orgineel, omdat dit niet alleen bepaald wordt door je genen maar ook hoe die worden geactiveerd en de omgeving. Zo heeft de draagmoeder bijvoorbeeld ook invloed op hoe het veulen uit zal groeien omdat het baarmoederlijk milieu van de kloon dus anders is dan die van het orgineel. Milieu gaat niet pas in als het veulen geboren is.

Ik vind het vooral wetenschappelijk heel interessant, ik denk dat we van klonen heel veel kunnen leren. Vooral Nurture VS nature is uitstekend te bekijken in klonen.
Voor de fokkerij is het qua doorgeven van eigenschappen echt geen probleem, je krijgt geen slechter paard van de kloon dan dat je van het orgineel had gekregen. Vaak zijn de klonen wel wat goedkoper in dekgeld, omdat mensen 'bang' zijn voor het woord kloon.
Toch vind ik klonen voor de fok een beetje onzinnig, je wil voor de fokkerij vooruit en steeds maar weer dezelfde hengst 'terug laten komen' door klonen zorgt voor stilstand. Beter een goede zoon selecteren om het genetisch materiaal te behouden dan een kloon te maken.