Een shetlander houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

love_yeah

Een shetlander houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 15:40

Ik droom al jaren over een eigen shetlandpony. Waar ik alles mee kan doen en echt van mij is. En hoe ouder ik word hoe reëler het word...

Maar nu zat ik me eens af te vragen, denken jullie dat het mogelijk is om voor (bijna) niks een weiland te kunnen vinden (bijv. omdat de eigenaar een weidemaatje zoekt of gewoon een plek heeft ofzo)

En hoeveel kost een shetlander (zonder onverwachte kosten en zonder stalling mee geteld)

Annefleur200

Re: Een shetlander houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:43

Ik huur een weitje voor bijna niks omdat de boer het niet meer gebruikt. Maarja moet je wel geluk mee hebben!!
Voor de rest kosten mijn shetjes niet heel veel. In de winter ong. 6/7 kleine baaltjes hooi per week. En dan nog de hoefsmid en wormenkuur. Hoeveel het is weet ik niet precies.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:44

Ik snap je droom heel goed!! Heb 'm zelf ook al sinds ik zes was.... Maar ik krijg bij dit bericht toch niet zo'n fijn gevoel.

Ik vind het altijd een beetje eng als iemand zegt dat ie voor bijna niks zoiets essentieels voor z'n paard als weidegang zoekt. Als je dat al niet kunt betalen, hoe ga je dan ooit een onverwachte dierenartsrekening, die zo kan oplopen tot een paar duizend euro, betalen?

Los daarvan denk ik dat het lastig is, voor bijna niks een weiland vinden. Moet je echt toevallig tegenaan lopen. Vind het trouwens ook niet zo netjes om zomaar aan mensen te vragen of je gratis je pony in hun land mag zetten.

Komt op mij over alsof je een pony wil maar de gevolgen daarvan (oa financieel) nog niet kunt of wilt dragen of daar nog niet over nagedacht hebt. Ik zou even wachten meid, kan je niet een leuke verzorgshet zoeken?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 15:46

Ik betaal voor mij 2 shetlanders evenveel aan stalling/weidegang als iemand voor 1 groot paard betaald. De kans op een gratis weitje is heel klein. Plus dan moet je er al 2 hebben of er moet er al 1 in staan. Paarden houden is duur, als je er niet veel aan uit kan of wil geven dan houdt het helaas al snel op, ook voor een shetlander.

Ik betaal 190 euro per maand aan stalling, zo'n 10 euro aan voer per maand, dan nog kosten voor enten/ontwormen/bekappen/tandarts. Zeg 140 per pony per jaar. Daarnaast dus de onverwachte kosten, hier heb je zeker een potje voor nodig van een paar duizend euro.

Voor een shetlander zelf betaal je tussen de 0,- en 650 euro. afhankelijk van wat het diertje kan, leeftijd/stokmaat/kleur/geslacht/papier.

Als je er iets mee wil doen zoals bijvoorbeeld mennen dan moet je hiervoor ook aardig wat hebben om de aanschafkosten van een sulky/tuig te betalen.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 16:05

Sterretje90 schreef:
Ik snap je droom heel goed!! Heb 'm zelf ook al sinds ik zes was.... Maar ik krijg bij dit bericht toch niet zo'n fijn gevoel.

Ik vind het altijd een beetje eng als iemand zegt dat ie voor bijna niks zoiets essentieels voor z'n paard als weidegang zoekt. Als je dat al niet kunt betalen, hoe ga je dan ooit een onverwachte dierenartsrekening, die zo kan oplopen tot een paar duizend euro, betalen?

Los daarvan denk ik dat het lastig is, voor bijna niks een weiland vinden. Moet je echt toevallig tegenaan lopen. Vind het trouwens ook niet zo netjes om zomaar aan mensen te vragen of je gratis je pony in hun land mag zetten.

Komt op mij over alsof je een pony wil maar de gevolgen daarvan (oa financieel) nog niet kunt of wilt dragen of daar nog niet over nagedacht hebt. Ik zou even wachten meid, kan je niet een leuke verzorgshet zoeken?

Sorry als het zo overkomt maar dat bedoel ik helemaal niet zo. Ik heb nog geen vaste baan ofzo en kan daarom ook niet 150 euro per maand betalen voor stalling. Wel heb ik een aardige saldo op mijn rekening dus onverwachte kosten kan ik altijd betalen of anders willen mijn ouders of grootouders altijd wat voorschieten.

Jup... Het lijkt me ook bijna onmogelijk om wat goedkoops te vinden... Maar dat neemt niet weg dat ik niet mijn oren gespitst kan houden :p

En ja een verzorgshet kan... Maar voormij is dat best stresopwekkend want dan heb ik het gevoel dat iemand mij de hele tijd in de gaten houd. (Ik verzorg het paard van een vriendin, alleen merk ik als het druk op stal is dat ik niet kan genieten want dan ben ik bijv. bang wnr die bewijs van spreken een keer struikelt dat iemand dat gelijk aan mijn vriendin vertelt en mijn vriendin dan boos word. En als het mijn eigen pony is en die struikelt een keertje dan kan ik gewoon denken. Hahaha lomp beest :p zonder gelijk in paniek te schieten. En ik merk dat ik die ontspanning nodig heb wegens burn out door school...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:17

het spijt me maar als je geen 150 euro per maand kunt betalen gaat het echt niets worden.. Je kan nooit iemand vinden die zegt, joh zet ze er maar gratis in tot ze dood zijn. Als je al een weitje vindt en je pony raakt bevangen en mag niet meer op gras.. wat dan? Of als de boer het weitje toch voor schapen wil gebruiken en jij moet wat anders zoeken.. wat dan?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:22

Er zijn hier (flevoland...) genoeg weides, maneges en stalling waar je je shetlander goedkoop neer kan zetten. op mijn eigen stal vraag ik voor volpension voor de shetlanders,, €75,- Ik heb zelf ook een shetlander en zij is echt de koste niet. (ook niet buiten mijn stal om :') )

Al moet ik wel zeggen dat @m1992 wel gelijk heeft. als €150,- al ''te veel'' is. is zelfs een shetlander onbetaalbaar...

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:31

Je zit al best lang te wachten op 'jouw shet'. En je hebt best al wat geld achter de hand. Mooi!

Maar......eigenlijk heb je nog net niet genoeg geld om het 'goed' te doen. Dan zou ik zeggen: wacht nou totdat je wel genoeg geld hebt om het 'goed' te doen.

Volgens mij is het laatste waar je op zit te wachten dat je eindelijk je shet hebt en vervolgens van het ene financiele probleem in het andere rolt, zeker nu je met die burn-out zit.

Je bent dicht bij je droom en elke dag kom je wat dichter bij. Maak van de droom geen nachtmerrie door je nou net op effe te vroeg in een avontuur te storten waarvan je de risico's niet kunt beheersen......
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 10-03-15 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:33

Mijne staan op eigen weide. Het zijn twee paardjes en al wat op leeftijd.
Per week knabbelen ze samen een baal hooi a €5,- op. Ze staan op vlas wat €8,75 per pak kost. De box krijgt eens per week een grote beurt, dus een pak per week.
Julia en Jip eten in twee weken een zak Subli leeg. €12 euro verder, dus €6,- per week ongeveer.
Julia en Jip krijgen in de periode een wormenkuur van een bedrag dat ik niet zo 1,2,3 weet.
De dierenarts en de tandarts komen eens per jaar. Incluis voorrijkosten ben ik dan €125,- lichter.
Vergeet de smid niet. Hij komt bij mij eens in de 4 maanden, knipt en veilt rondom voor €15,- per paard, twee voor €25,-

Reken maar uit. Dit is zónder onverwachte kosten.
Ieder paard kost geld en met een max van €150 ga je het niet redden, hoe graag je ook wilt.
Eerst een buffer opbouwen en dan pas een paardje kopen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:36

Ik heb het niet zo op shetten maar mijn ouders betalen 160 per maand aan stal kosten. Ik heb het voordeel dat mijn pony hele goede hoeven heeft en dus maar weinig naar de hoefsmid moet. Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat als TS een goedkopen stalling wilt dat ze dan andere kosten niet kan betalen. Ik sta ook op een goedkopen stal (goedkoopste in de buurt) maar ik denk dan weer. Mocht het echt nodig zijn dat Ts dan de DA kosten wel zelf kan betalen ipv vragen aan ouders voor bij te springen. Maar ja wie ben ik....
Ts zet alles eens op een rijtje qua kosten en kijk of je doel haalbaar is. Zo ja, veel plezier!

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:36

Ik heb al het mazzel dat mijn paarden bij mijn opa en oma kunnen staan die een groot weiland hebben. Shetlanders zijn net zo duur als grote paarden. Mijn shetlander is zelfs nu al duurder dan mijn IJslander. Doordat ze al 3x koliek aanvallen heeft gehad (dierenarts er bij), zomer eczeem en haar hoeven heel snel groeien moet ze veel vaker dan mijn andere paard naar de hoefsmid. Daarnaast ook nog een hele hoop tuig voor de pony en dat tuig moet net zo goed zijn als het tuig voor een groot paard. Vaak zit je dan op de zelfde soort prijzen.

Als je 150 euro te veel is voor een pony per maand dan zul je inderdaad waarschijnlijk ook geen shetlander kunnen betalen. Eenmalig een grote uitgave is natuurlijk wel te doen en je ouders zullen vast wel bijspringen mocht het nodig zijn. Maar denk je wel aan het in enten, ontwormen, tandarts, hoefsmid?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:37

Als je het paardje in pension wilt doen, denk er dan om dat ze je niet gaan afzetten.
Ik heb een shet en die verbruikt bijna niets aan stro en hooi.

Ze staat 's nachts in een kleine box, ik kan 14 dagen met 1 pak stro (5 euro) en ik kan 2 weken met een pak hooi (5 euro), ze krijgt iedere avond een halve Pavokoek (1,50 p/week)

Overdag loopt ze in de wei (we hebben een melkveebedrijf dus geen kosten voor wei)

Per maand kost zij mij aan voer/stro: ± 25 euro
Even in vergelijking met voorheen mijn paard: ± 135 euro p/maand

Daarnaast heb je van een shet heel weinig werk, weinig afval, hoeft geen grote wei, vertrapt de wei veel minder dan een groot paard etc.

Soms zijn er wel stukjes grond naast een bedrijf of van de Gemeente die (nog) niet gebruikt worden en die wel een shet er willen hebben lopen om als natuurlijke grasmaaier te dienen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:44

Ulfeino schreef:
Soms zijn er wel stukjes grond naast een bedrijf of van de Gemeente die (nog) niet gebruikt worden en die wel een shet er willen hebben lopen om als natuurlijke grasmaaier te dienen.

Maar hou er wel rekening mee dat (ook) een shet niet alleen mag staan!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:48

In welk wetboek staat dat???

Emelie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:48

Een wei vinden zou mogelijk zijn, zijn er boeren dichtbij of iemand die een wei heeft?
We hebben bij ons thuis ook niet genoeg gras, dus paardje staat bij de buren in de wei :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:49

Ulfeino schreef:

in je gezond verstand. Een paard hoort niet alleen te staan. Nooit.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:50

Ulfeino schreef:

Je wilt hier serieus antwoord op? Inderdaad gewoon je gezond verstand gebruiken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 16:53

VSW → SMP

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 16:57

Emelie5 schreef:
Een wei vinden zou mogelijk zijn, zijn er boeren dichtbij of iemand die een wei heeft?
We hebben bij ons thuis ook niet genoeg gras, dus paardje staat bij de buren in de wei :)

Jaa bij mij 2 km vederop zijn wat boederijen met heel veel weilanden en de helft staat altijd leeg...

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:58

En dan heb je een weitje en moet het 365 dagen per jaar buiten staan?
Persoonlijk vind ik het fijn als mijn shetten veel buiten kunnen staan maar stel dat ze ziek worden het dagen regent wil ik ze wel even binnen kunnen zetten Of zou een schuilstal fijn zijn.

Van mensen die iets gratis of als gezelschap aanbieden kan je niet uitgaan, daar kan je ieder moment weer weg moeten en dan is de pony de dupe.

Mijn shetten kosten ieder ook zo 100 tot 150 euro de maand, dat moet je er gewoon makkelijk voor uit kunnen trekken anders zou ik het in belang van de pony gewoon nog even niet doen.

Daarbij is het voor jezelf leuk als je 365 dagen per jaar buiten in een weitje met de pony rond moet hangen? Ik zou wachten tot je een leuke betaalbare stalling vind waar je meer kanten uit kan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:16

Waarom niet gewoon bij een boer op het land met meerdere pony's stallen. Ben je hier zo'n 50 euro voor kwijt voor een shet (al komt er in de winter wel wat extra's overheen ivm hooi).

Informeer ook eens bij je gemeente of je land kan huren via hun, vaak is er wel gemeentegrond als weiland in de verhuur. Al moet je wel vaak zelf voor omheining etc zorgen.

En ja, 1 pony op het land is geen pony. Een pony mag niet de dupe worden van jouw droom, dus blijf ook vooral realistisch kijken naar wat een pony nodig heeft. Een kale wei is namelijk in de hete zon of snijdende wind en regen niet zo leuk....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:19

love_yeah schreef:
Emelie5 schreef:

Jaa bij mij 2 km vederop zijn wat boederijen met heel veel weilanden en de helft staat altijd leeg...

Dat land leeg staat, betekend niet dat ze er een pony op willen hebben staan ;) Dus daar zou ik niet zo vanuit gaan.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:17

Er zijn genoeg veehouders die een paar paarden of pony's in pension hebben tegen een redelijk tarief.
Vind persoonlijk 50 euro p/maand voor een shetje (hele jaar rond) niet zo'n raar bedrag)
Misschien zijn er veehouders in de buurt die zelf kinderen hebben met een pony en mag hij/zij daarbij in de wei lopen.
De stoute schoenen aantrekken en ga opzoek :)

Rebbocop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:20

Er zijn best wat weides waar je goedkoop een shetje neer kan zetten, maar je moet wel denken aan onverwachte kosten. Er kan zomaar ''iets'' gebeuren, wat heel duur is en je niet kan betalen. Ik zou dan toch voor een verzorg shetje gaan!