Ik kan een merrie van een vriendin van mij laten dekken als ik wil.. Dan kies ik de hengst en betaal ik die (en bijkomende) kosten, en is het veulen straks van mij.
Maar nu vroeg ik me af.. hoe staan jullie in zo'n situatie als merrie eigenaar??
Geen merrie-eigenaar, maar ik denk dat je vooral héél goede afspraken moet hebben, bijvoorbeeld als de merrie/veulen/allebei overlijdt door complicaties bij de bevalling e.d.
Casarell
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-15 21:30
Uiteraard moet je alles goed vast leggen.. het is natuurlijk een zakelijke overeenkomst.. Merrie is al verzekerd.. en er wordt dan uiteraard ook een veulenverzekering afgesloten..
friesiszwart
De afspraken heel goed vastleggen en vooral ook voor wie welke kosten zijn. En wat als het onverhoopt mis gaat (dood veulen / geen gezond veulen / of nog erger merrie overlijd in de dracht of bij de bevalling?)
Wat men al zegt, goede afspraken op papier zetten en niks aan t toeval overlaten. Zelfs vrienden kunnen hierdoor problemen krijgen omdat vaak alleen woord al geloofd word, maar als er hoge kosten komen het de handen eraf halen is door 1 van de twee.
Ik zou alle bijkomende kosten voor merrie en veulen door tegenpartij laten betalen. Ook als er complicaties optreden of 1 van de twee overlijd dat dit wel betaald word.
Is de merrie ook gecontroleerd en nagekeken of die het wel aankan? En geen genetische afwijkingen heeft? Ook foto's of derelijke om dingen vast te stellen? Word er een goedgekeurde hengst gekozen? Dit verminderd mogelijk wel het één en ander als voor de leuk een veulen fokken terwijl de ouders misschien een afwijking hebben die doorgegeven kan worden.
Geen haar op m'n hoofd... Leuk die verzekeringen (die overigens echt niet altijd en alles uitkeren dus pas op), maar daarmee heb ik mijn merrie niet terug als ze overlijd.
Een voorspoedige dracht en gezond veulen + merrie is echt niet altijd vanzelfsprekend, helaas ook zelf meegemaakt. ik zou nooit nooit voor een ander het risico willen lopen dat haar wat overkomt.
Maar goed, stel dat zij dit risico wel ok vind, zou ik allereerst de merrie geheel laten checken. Een genetische afwijking doorfokken kan niet de bedoeling zijn en de merrie moet lichamelijk in orde zijn om een veulen te dragen en zogen.
Daarnaast wie draagt welke kosten? de standaard kosten maar ook als er (veel voorkomende) complicaties tijdens de dracht zijn, zoals ontstekingen, koliek of placentitus wie gaat dat betalen? Dit kan behoorlijk hoog oplopen.
Naast betalen is bepalen ook erg belangrijk. Wie bepaald? Misschien wil jij wel een supplement om het veulen goed te laten groeien maar zij weigert? Misschien ben jij pro merriebrok en zij anti? Misschien wil zij haar nog aan stress bloot stellen maar vind jij dit risico te groot voor het verwerpen van het veulen? Klinkt allemaal als mierenne.ukerij, maar er zijn een hoop dingen waar je het echt eens over moet zijn. Denk er niet te licht over.
Helemaal mee eens wat versceron zegt. Vrienden kunnen namelijk ook hierdoor een grote heisa krijgen omdat de 1 dat beter vind en de ander dat. Zeker goed over nadenken ! Overigens zijn er ook leuke veulens te koop, is dat niet een fijnere optie ? Dat je zeg maar zonder al t voor gedoe zit ?
Casarell
Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-15 13:41
Hmm.. feitelijk is het dus een veiligere optie om te zeggen dat je een levend veulen van ze koopt, door een door jouw uitgekozen hengst.. En dat natuurlijk ook vast gelegd op papier..
Ja, zeker weten ! Er kunnen zoveel problemen komen wat je niet voorzien had en dan kan er alleen maar gedoe van komen. Ik zou kijken of je een veulen kan zoeken, als je per see die hengst wilt, of er 1 te koop staat met hem als vader?
BloemBloem
Geplaatst: 10-03-15 13:45
Casarell schreef:
Hmm.. feitelijk is het dus een veiligere optie om te zeggen dat je een levend veulen van ze koopt, door een door jouw uitgekozen hengst.. En dat natuurlijk ook vast gelegd op papier..