[TI] Welke hengst voor Angel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Welke hengst voor Angel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:18

Haha, héééél lang geleden dat ik zo'n topic als dit opende...
Maar nu wil ik gewoon eens wat ideetjes opdoen ;)

Bij gebrek aan een eigen dekhengst dit seizoen... moet ik op zoek naar een externe hengst natuurlijk!

Ik twijfel nog of ik haar dit jaar wel weer laat dekken, zou zomaar wel eens pas volgend jaar weer kunnen worden, maar een mens kan zich niet vroeg genoeg oriënteren.

Ik ga niet teveel zeggen over wat ik persoonlijk de zwakke/sterke punten van mijn merrie vind.

Eisen wat betreft de hengst:
* qua maat mag eigenlijk alles, rekening houdend met het feit dat Angel 1m45 ongeveer is, dus pakweg alles tussen zo'n 10cm kleiner en 10cm groter
* qua kleur mag eigenlijk alles, ik ben niet echt een speciale kleurtjes-fan echter
* goed karakter
* ICS ggk, bij voorkeur ICS BE/Ltd, maar dit laatste is geen noodzaak
* PSSM1-vrij
* mooie rastypische cob

Beschrijving van de merrie: http://www.grafiorgypsies.com/angel

Afbeelding

Een degelijke standfoto moet ik helaas schuldig blijven, vrees ik...
Deze komt nog het dichtst in de buurt:
Afbeelding

Afstamming: vader = The Midget

Eerdere nakomelingen:

2002: Taffy (v.onbekend), hengst, bruinbont, STER-hengst + Preferent
2003: Meadows Selwyn (v. onbekend), hengst, bruinbont stekelharig, STERhengst + Beste 3-,4- en 5-jarige + Preferent
2005: Stella SvG (v. onbekend), merrie, zwartbont stekelharig, 1e veulenpremie
2005: Artois SvG (v. onbekend), hengst, zwartbont, 2e veulenpremie
2007: Dilhara SvG (v. Moes), hengst, zwartbont, 2e veulenpremie
2008: Fantaghiro SvG (v. Cillbarra Curran), merrie, zwartbont, 1e veulenpremie + Beste Merrieveulen + Jeugdkampioen
2009: Hayo SvG (v. Moes), hengst, zwartbont, 2e veulenpremie + Beste Hengstveulen + Reserve Jeugdkampioen, 2e premie & goedgekeurde dekhengst ICS België
2010: Janesho SvG (v. Lexx van Tinkerstal Foubert), hengst, zwartbont stekelharig, 2e veulenpremie, 1e premie + Beste 3-jarige + ggk dekhengst, STER + Beste 4-jarige
2011: Lillyfee SvG (v. Cillbarra Curran), merrie, zwartbont, 1e veulenpremie + Beste Veulen
2012: Milano SvG (v. Deaglan SvG), hengst, zwartbont, 1e veulenpremie
2013: Pendragon SvG (v. Deaglan SvG), hengst, zwartbont
2014: Grá Fíor Zebulon (v. Deaglan SvG), hengst, zwartbont, 1e veulenpremie + Beste Hengstveulen
2015: (v. Fortune's Pride)

Caily

Re: Welke hengst voor Angel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:16

Ehm tja, nu hoop je natuurlijk op reacties met waarom een hengst wel of niet past bij deze schone dame. Maar ik denk dat Angel zich als fokmerrie allang bewezen heeft, en ik ken het hengstenbestand omgeving Belgie niet goed genoeg om te zeggen die of die zou ik er nog graag eens bij zien. De eerste naam die mij tebinnen schoot is Nuadhu Nuage, dan ga je dus de grotere kant op, maar het is zeker een prachtige cob. Qua verschil in maat zou ik me persoonlijk niet druk maken in dit geval. Wil je liever kleiner dan dacht ik als eerste aan The Peanut Colt, maar die is helaas niet GGK zie ik. Andere naam, maar wederom niet GGK, die me door schoot is An Rua.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:47

Angel heeft zich zeker al dubbel en dwars bewezen als fokmerrie <3

Wie mij gelijk te binnen schiet is Ivan van Jean Beckers. *\o/*

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:53

Misschien niet wat je wilt horen maar waarom weer een veulen? Ze heeft er al 13 (!!!!) gehad...

Verder geen verstand alleen weet ik dat bv hof van Ede hele goede tinker hengsten heeft. Is wel in Nederland :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:31

haha ja I know, tis een moeilijke haha, daarom dat ik ook ideeën vraag he ;) :P

tis wel grappig dat je in dezelfde richting denkt als ik, Lotte
Nuadhu was me ook al door het hoofd gegaan.
Maar vind het een lastige, omdat hij natuurlijk groot en massaal is.
Dat heb ik met Angel al 3x geprobeerd... 1e Moes-veulen is beetje normale middenmaat gebleven (Dilhara), mooi harmonieus gebouwd, vind ik zelf.
2e Moes veulen is een giga-joekel geworden (Hayo), heel massaal, beetje type Nuadhu eigenlijk, met gelukkig ook heel zwaar beenwerk (staat in verhouding tot zn lijf), maar wel het hoofd van papa (en dus best wel groot en lomp)
3e is het veulen van Lexx, Janesho, die ik persoonlijk een van de meest geslaagde veulens van Angel vind...

The Peanut Colt is wel ggk voor ICS Be ;)
Heb momenteel alleen even geen flauw idee waar die nu ter dekking staat :?

Cadburys vind ik trouwens ook leuk :j alleen doet die me niet nét dat extra beetje waardoor ik er helemaal voor val

An Rua is zeker ook een plaatje, vererft mooi en zou een mooie match zijn, denk ik
Als ik me niet vergis is die trouwens wel ICS Ltd ggk, niet?

Zoals gezegd, ICS Be ggk is geen must, slechts pluspunt

Ivan... zou ik nog eens in het echt moeten zien. Wat ik me ervan herinner (en op foto's zie) vind ik hem nét iets te licht in combi met Angel. Ik wil dan zelf toch liever zwaarder beenwerk en meer sokken zien bij een hengst in combi met haar.

Elke: het doet in feite hier niet ter zake ;) maar ik had die vraag zeker wel verwacht, dus ben niet geshockeerd ofzo
ten eerste ben ik er nog niet over uit of ze wel weer herdekt wordt dit jaar, dat zien we nog wel, wil niet zeggen dat ik me niet op voorhand mag oriënteren, toch?
ten tweede zeggen aantallen niks :+ vind ik ;)
sommige mensen laten een merrie één of twee veulens krijgen en vervolgens schiet er van het hele paard niks meer over
Andere merries kunnen makkelijk jaarlijks een veulen hebben en toch in uitstekende conditie verkeren
het is maar hoe zwaar de dracht en de zoogperiode zijn en hoeveel energie en voer je erin stopt
je mag gerust aannemen dat Angel niet behandeld wordt als een of andere kweekmachine

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:33

_Elke schreef:
Misschien niet wat je wilt horen maar waarom weer een veulen? Ze heeft er al 13 (!!!!) gehad...

Verder geen verstand alleen weet ik dat bv hof van Ede hele goede tinker hengsten heeft. Is wel in Nederland :)

Die leeftijd kan ze nog prima een veulen krijgen hoor afgelopen jaar heeft mijn merrie van veertien nog een veulen gekregen en het veulen die ze daarvoor kreeg was toen ze vijf was... een merrie van 13 kan dus prima een veulen geven toch..?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 10:35

patrick: ze bedoelt dat Angel dit jaar haar 13e veulen krijgt ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:56

Er is toch niks mis met grotere maat? Zolang het met de geboorte geen probleem is. Je moet je niet te erg op Noedel verkijken. Ik vond Janesho massaler over komen dan Noedel, toen ik er dichtbij stond. Niets ten nadelen van Noedel hoor, net zo mooi en kwaliteitsvol. Eigenaresse had zelf een merrie van 1.47 (meen ik) en die merrie is lichter qua type dan Angel. Hoe zijn nakomelingen precies zijn kan je beter aan de eigenaresse vragen, maar wat ik ervan mee krijg is er maar één die in de echt grote maat gaat vallen (naar verwachten) en verwachten ze van de rest 150 - 155. Zijn moeder was 1.50.

Maar he, doorgaans vind ik de kwaliteit hengsten in BE hoger dan in NL, heb je niet eentje in BE die nog op t lijstje staat?

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:40

frenia schreef:
patrick: ze bedoelt dat Angel dit jaar haar 13e veulen krijgt ;)

Dat bedoelde ik inderdaad :)
Wel goed om te lezen dat er wel over word nagedacht . Succes met zoeken :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 11:50

nee niks mis met groot ;)
vind alleen wel dat groot in verhouding moet zijn, zoals bv bij nuadhu of janesho
bij Hayo vind ik het persoonlijk té ;)
maar dat is dus bij Nuadhu dan een klein "risico", Drumshambo had ook geen klein hoofd ;)
nou vond ik dat eigenlijk wel heel karaktervol bij drum, daar niet van, maar de kans zit erin dat een veulen van Angel en Nuadhu wel massaal is, groot is, maar met ietwat verfijning en dan een zwaar hoofd erop en dat vind ik dus iets minder ;)
dat hoeft niet per definitie zo te zijn he, is alleen iets wat ik in mn achterhoofd houd

ik ben door de jaren heen heeeeeeel moeilijk geworden qua hengstkeuze :o
er is er niet echt eentje die er écht uitspringt eigenlijk

Meadows Seafield Stan, maar die staat momenteel in Tsjechië
Afbeelding

Ax van Tinkerstal Foubert, maar die is inmiddels geruind :+
Afbeelding

Bundle of Joy, maar dat gaat em ook ni worden
Afbeelding

Dunbrody, staat te ver weg
Afbeelding

Heath van Tinkerstal Foubert, eigenaar onbekend
Afbeelding

Otis
Afbeelding

SD Teddy, te ver weg

one of my all time favourites *keep on dreaming*
SD Woolly Mammoth
http://dixiedownmeadows.webs.com/wm%20website.jpg

is even mijn eerste idee voor Angel, voor Rheanna denk ik ook wel na, maar dan ziet het lijstje er wel anders uit ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:52

Dat hoofd is ook de reden waarom ik afwachtend bleef wbt Noedel, maar dat hoofd lijkt hij tot nu toe zeker niet door te geven. Ja, bij Noeka, maar daar zit dat er langs moeders kant ook in...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:44

Bij Drum was alles groot he, dus 't paste allemaal prima bij elkaar.
Qua nakomelingen: ook Noukah en Binti hebben op het oog best een groot hoofd, toch past Binti exact dezelfde maat als haar moeder (hoofd van Mira is langer en slanker) en FjordenOpa Kootje. Ze hebben zelfs qua bitmaat dezelfde maat (13,5), op zeker dat dat bij Noukah ook zo is.
Ik vind trouwens dat bij Noeka (die van 2014) het tot nu toe op de foto's ook allemaal goed bij elkaar past.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:33

Maar Alexandra heeft wel een punt dat het combineren van een (lichter) type cob met een hengst met vanner-bloedlijnen, wel meer kans geeft op nakomelingen die niet mooi in verhouding zijn. Mira oogt alweer net een stukje zwaarder/meer richting vanner. Echt vind ik dus de nakomelingen van Noedel die ik tot nu toe heb gezien allemaal mooi in verhouding. De ene die ik echt een groot hoofd vind hebben, is Noeka, en die is in haar geheel groot. Wat niet gek is aangezien daar langs moeders kant ook vanner-bloed stroomt.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:50

Combi Vanner x Cob heeft bij verwekken van Noedel prima uitgepakt, maar je ziet idd vaak anders, bv mijn eigen Binti.

tinkerkyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 16:05

Leuk Alexandra, ben benieuwd welke het wordt. Maarre.. zo'n mooi veulen als Janesho fok je natuurlijk nooit meer :P haha!
Zelf ben ik wel fan van Sir Camelot, maar ik weet niet of die ICS goedgekeurd is. Hij is wel groot maar ik vind hem erg goed in elkaar zitten.. Verder is An Rua indd een leuke optie en eh.. Ruslo, die met dat hele vele lange haar, is dat niet wat?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 05:44

ik vind persoonlijk stonewall Norbert een erg mooi dier, heb hem vorig jaar ook ff op stal bewonderd, wat een vriendelijk en rustig karakter ook.

vind angel x Norbert ook een erg mooie combi

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:09

Staat The Peanut Colt niet gewoon nog bij Marcha Govers in Kruisland?

An Rua was inderdaad bij ICS Ltd goedgekeurd.

Heath vind ik ook al een tijdje erg interessant, jammer dat die niet echt in the picture komt.

Sharon, bedoel je niet Tolkien bij die met dat vele lange haar? Ruslo had wel een flinke volle bos krullen, maar lang valt mee.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:24

An rua blijft hoog op mijn kwijl lijstje staan.

En Tarzan? Weet ff niet hoe die verder heette.

Otis blijft ook geweldig!

En een keertje diepvries sperma uit amerika?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:59

Nou, moest ik hem nog hebben had ik Geronimo aangeraden, leek me nog een leuke combi! Ik denk ook wat aan Forrest, vind dat die ook nog gave nakomelingen geeft. Eventueel Cassanova van Julie, maar weet nog altijd niet echt wat ik ervan moet denken, hij ziet er nog altijd enorm puppy uit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:05

_Elke schreef:

Dat was precies mijn gedachte. Krijgt de merrie een keer rust?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:31

Rust? Die merrie staat verdorie het jaar rond lekker in de wei paard te zijn. Hoeveel rust moet ze krijgen? Het is een gezond en sterk paard waar goed voor gezorgd wordt, en ze ziet er dan ook altijd, zowel tijdens haar dracht en lactatie-periode super uit. Menig wedstrijdpaard heeft een minder leven hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:35

Gho, denk dat vooral iedereen zijn eigen mening is? Hier staan de mijne ook 24/7 buiten en zijn altijd kerngezond maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt ze 3 jaar achter elkaar te dekken. 2 veulens maximum en dan weer minstens een jaar rust. Iedereen zal daar zijn eigen idee en mening over hebben. Ik vind het ook te veel, maar als Frenia daar een goed gevoel bij heeft en vind dat haar merrie dat kan is dat haar keuze en moet ze dat maar doen :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:47

Mbt Noedel zijn hoofd, dit heeft hij inderdaad tot noch toe niet doorgegeven (zelf heeft hij ook geen groot hoofd, gewoon normaal, wel veel kaak). Alleen Noeka maar dat vertekend erg door het vele wit op het hoofd, dat is altijd zo jammer...

Opzich denk ik dat het best een mooie combi zou zijn. Hij is hoger op de benen dan moes en lexx als ik het van de foto kan beoordelen. Maargoed het is natuurlijk altijd de vraag wat eruit komt :').

Juul x Noedel veulen van vorig jaar (juul heeft geen subtiel hoofd, en haar andere.dochter heefr dat helaas geërfd, Jetje heeft een aanzienlijk mooier hoofdje dan haar moeder)

Afbeelding

De 2 zussies
Afbeelding

Afbeelding

Edit, nog een foto gevonden van Daytona. Uit mijn luxe cob merrie van 1.47. Hier anderhalf

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cp112 op 10-03-15 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:48

Wat is Otis gaaaaaf trouwens :9 die is echt mega zwaar

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:52

Ohja, we zijn 12 april op de HK van het ICS overigens, mocht jw het interessant vinden hem irl te zien