grote merrietwenter laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:11

Ik durfde het niet te zeggen, Pipo... dat is er weer zo een die niet weet dat mannen genetisch niet perfect zijn Knipoog

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:24

Missouri"]
[quote="ceasario schreef:
Het laatste dan zijn we 11 maanden verder.
De eerste 8 maanden stelt het toch niet veel voor.
Een merrietest van april en 22 maanden is wel iets meer.


Nooit van hormonen gehoord? Heeft een paard geen gevoel? (achjee, hoor me nou, Pennykind... maar je weet wat ik bedoel) Nee, zeker... Natuurlijk moeten die hengsten hard werken, maar dat is echt iets totaal anders als een veulen dragen. Vooral op jonge leeftijd. Zwangerschapsverlof is toch ook niet hetzelfde als de wederhelft die blijft werken?

Ik ben van mening dat zo'n merrie als van Tyrza een stuk volwassener kan worden van een veulen. Ik denk wel dat Tyrza zo slim is om dat dier dan nog een tijdje extra te geven voor het zadelmak maken Haha! omdat daarna idd een flinke groeispurt kan komen. Maar het scheelt dat de merrie dan in het lijf al veel meer kan hebben.
[/quote]

Heb ik gezegd dat ze moet dekken?
Ik heb gezegd wat wij gedaan hebben.

En dan krijg ik zo'n vaginistisch antwoord. Bloos!
En die merrietesten die over 2 maanden beginnen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:31

Tyrza schreef:
Die adviseerde ons de merrie te laten dekken, in het belang van het paard. Een paard van 1.80m kan nml problemen aan de benen krijgen, en met het oog op de sporttoekomst is het prettig om een niet al te gek groot paard te hebben. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie eigen ervaringen/adviezen Knipoog

Ze (de DA) had ook een soortgelijk probleem met een eigen merrie en zat dit ook te overwegen.


Ik heb niet alle posts gelezen maar goed. Als ik het goed begrijp is dit paard al geen ideaal fokproduct, is het dan verstandig om daar mee te fokken?

En wat betreft de leeftijd? Tja, ik ben geen voorstander van tienerzwangerschappen. Ongeacht de grootte van de merrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:33

Missouri schreef:
Ik durfde het niet te zeggen, Pipo... dat is er weer zo een die niet weet dat mannen genetisch niet perfect zijn Knipoog



Zucht...........mannen Slapen Gaaaap Altijd hetzelfde liedje met die gasten!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:34

ceasario schreef:
Heb ik gezegd dat ze moet dekken?
Ik heb gezegd wat wij gedaan hebben.

En dan krijg ik zo'n vaginistisch antwoord. Bloos!
En die merrietesten die over 2 maanden beginnen.


Wat merrietesten met dit topic te maken hebben is niet helemaal duidelijk.
Wat 2 jarige hengsten in vergelijking met 2 jarige drachtige merries te maken hebben ook niet.
Om dat vaginistisch te noemen lijkt me een beetje merkwaardig.

De teneur van dit topic, dat moge duidelijk zijn is: geef dat jonge paard de kans zich te ontwikkelen, zonder het te belasten.
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden.
Ook dit lijkt me bij Tyrza niet aan de orde.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 22:37

ellenlouise schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen maar goed. Als ik het goed begrijp is dit paard al geen ideaal fokproduct, is het dan verstandig om daar mee te fokken?




Waaruit kan je opmaken dat het geen ideaal fokprodukt is? Niemand in dit topic heeft het dier gezien.

Ik vroeg enkel en alleen jullie advies. En sommigen zijn er voor, sommigen zijn er tegen.

Ik zie het nog wel even aan tot dat ze 2.5 jaar is. Knipoog

En zadelmak maken zal ik pas als ze dik 3.5 jaar is

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:41

sarabande"]
[quote="ceasario schreef:
De teneur van dit topic, dat moge duidelijk zijn is: geef dat jonge paard de kans zich te ontwikkelen, zonder het te belasten.
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden.
Ook dit lijkt me bij Tyrza niet aan de orde.


Ik geef een antwoord op een vraag.
En dat is een mening.
Net zo als bij stal Roelofs 2 jarige als er ze klaar voor zijn drachtig gemaakt worden.
Maar als een 2 jarige een pony ontwikkeling nog heeft ja dan wordt het anders.

Citaat:
grote merrietwenter laten dekken?

Citaat:
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden.

Bij Zangersheide laten ze veulens vrijspringen.
Maar dat laatste wat heeft dat met dit topic te maken.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:45

sarabande schreef:
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden


Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, iedereen weet toch hoe slecht dat is!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:51

Samsam"]
[quote="sarabande schreef:
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden


Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, iedereen weet toch hoe slecht dat is!
[/quote]

Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:52

ceasario schreef:
Bij Zangersheide laten ze veulens vrijspringen.
Maar dat laatste wat heeft dat met dit topic te maken.


Niet alleen bij Zangersheide, ook bij Roelofs laten ze de veulens ieder jaar losspringen......een week lang!

En ook mijn veulen heeft al zijn losspringervaring gehad toen hij 7 maanden oud was, die fokker laat ze ook allemaal af en toe eens losspringen.

En volgens mij is daar niets slecht aan, want in de natuur moeten ze ook over een boomstronkje springen.


Als de merrie drachtig wil worden, dan lijkt het mij geen enkel probleem. Paarden zijn geen mensen, dus om nou allerlei psychische tienerzwangerschappen erbij te gaan halen lijkt mij ietswat overdreven en daarnaast meer vanuit de mens gepraat dan vanuit het paard.

Ik ken vrij veel merries die met 2 jaar gedekt zijn en die zijn er niets slechter van geworden.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:53

ceasario"]
[quote="Samsam"][quote="sarabande schreef:
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden


Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, iedereen weet toch hoe slecht dat is!
[/quote]

Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele Tong uitsteken
[/quote]

Longeer jij met gewichten dan?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:54

Pipo schreef:

Niet alleen bij Zangersheide, ook bij Roelofs laten ze de veulens ieder jaar losspringen......een week lang!

En ook mijn veulen heeft al zijn losspringervaring gehad toen hij 7 maanden oud was, die fokker laat ze ook allemaal af en toe eens losspringen.

En volgens mij is daar niets slecht aan, want in de natuur moeten ze ook over een boomstronkje springen. .


Af en toe losspringen is wel heel wat anders dan gericht longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:56

Samsam"]
[quote="Pipo schreef:

Niet alleen bij Zangersheide, ook bij Roelofs laten ze de veulens ieder jaar losspringen......een week lang!

En ook mijn veulen heeft al zijn losspringervaring gehad toen hij 7 maanden oud was, die fokker laat ze ook allemaal af en toe eens losspringen.

En volgens mij is daar niets slecht aan, want in de natuur moeten ze ook over een boomstronkje springen. .


Af en toe losspringen is wel heel wat anders dan gericht longeren!
[/quote]

Ja maar Samsam, wie longeert er dan gericht een veulen of een tweejarige??

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 22:57

Ik zie er ook niet echt de moeite van hoor.......

veulens kunnen best eens wat dingen doen........... niet struktureel maar incidenteel kunnen ze best wel wat springen.... en ook een week achtereen........... gericht werken aan de longe is natuurlijk weer een heel ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:00

gijsenkim schreef:
Ik zie er ook niet echt de moeite van hoor.......

veulens kunnen best eens wat dingen doen........... niet struktureel maar incidenteel kunnen ze best wel wat springen.... en ook een week achtereen........... gericht werken aan de longe is natuurlijk weer een heel ander verhaal



Ik begrijp niet eens waarom die opmerking geplaatst werd kim, want wie doet dat soort dingen dan?

Een aantal pennymeisjes die op rijtechnisch eens wat plaatsen, maar dat zijn geen mensen die hier actief zijn, dus de opmerking heeft geeneens echt zin.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:02

Samsam"]
[quote="ceasario"][quote="Samsam"]
[quote="sarabande schreef:
Er schijnen zelfs mensen te zijn die het longeren van veulens en rijden van net 2 jarigen gewoon vinden


Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, iedereen weet toch hoe slecht dat is!
[/quote]

Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele Tong uitsteken
[/quote]

Longeer jij met gewichten dan?
[/quote]


rijden van net 2 jarigen gewoon
Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele .

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:03

Pipo"]
[quote="Samsam"][quote="Pipo schreef:

Niet alleen bij Zangersheide, ook bij Roelofs laten ze de veulens ieder jaar losspringen......een week lang!

En ook mijn veulen heeft al zijn losspringervaring gehad toen hij 7 maanden oud was, die fokker laat ze ook allemaal af en toe eens losspringen.

En volgens mij is daar niets slecht aan, want in de natuur moeten ze ook over een boomstronkje springen. .


Af en toe losspringen is wel heel wat anders dan gericht longeren!
[/quote]

Ja maar Samsam, wie longeert er dan gericht een veulen of een tweejarige??
[/quote]

mijn interpretatie en mening over het bovenstaand

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:03

Pipo schreef:
Ja maar Samsam, wie longeert er dan gericht een veulen of een tweejarige??


De reactie van het "op zangersheide wordt er met veulens losgesprongen" kwam op de opmeriking van Sarabande dat er mensen zijn die veulens longeren en inrijden met net 2.

Ik vind losspringen niet in verhouding staan tot longeren.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:05

ceasario schreef:


rijden van net 2 jarigen gewoon

Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele .


Ook met 45 kilo lijkt me rijden met een tweejarige niet echt gezond voor lichaam en geest!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:09

Samsam"]
[quote="ceasario schreef:

rijden van net 2 jarigen gewoon
Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele .


Ook met 45 kilo lijkt me rijden met een tweejarige niet echt gezond voor lichaam en geest!
[/quote]Nooit op de renbaan geweest Haha!

En 90 kg voor een driejarige?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:10

ons veulen van een maand krijgt bijna iedere dag gericht lichaamsbeweging...
Want mams wordt iedere dag of gelongeerd (rondgeslingerd) of bereden..
Verder maakt hij vanaf dag 1 een (nood)sprong om de stal binnen te komen en uit te gaan...

Als je een paardje hebt die op 2 jarige leeftijd volwassen oogt is het volgens mijn minder problematisch te beginnen met gericht beweiging te geven en/of te laten dekken....
Als ik echter een paardje heb die met 3 jaar nog niet volwassen oogt (puur qua bouw) dan blijft die nog even lopen...
daarnaast heb ik met merries zoiets van de buw is er, dekken laten, inrijden en vervolgens op de weide zetten...waarom, is me zo geleerd en heeft altijd goed uitgepakt..tot op heden.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:12

Tyrza"]
[quote="ellenlouise schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen maar goed. Als ik het goed begrijp is dit paard al geen ideaal fokproduct, is het dan verstandig om daar mee te fokken?




Waaruit kan je opmaken dat het geen ideaal fokprodukt is? Niemand in dit topic heeft het dier gezien.

[/quote]

Je schrijft dat je paard nu al 1.75 is en misschien wel 1.80 wordt waarbij de dierenarts aantekent dat er dan een grotere kans op beenproblemen is.....vandaar mijn opmerking.

Het was niet mijn bedoeling om je paard af te kraken hoor! Knipoog

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:13

ceasario"]
[quote="Samsam"][quote="ceasario schreef:


rijden van net 2 jarigen gewoon

Ligt er aan of er 45 kg op gelegd wordt of het dubbele .


Ook met 45 kilo lijkt me rijden met een tweejarige niet echt gezond voor lichaam en geest!
[/quote]Nooit op de renbaan geweest Haha!

En 90 kg voor een driejarige?
[/quote]

Nee idd nog nooit op de renbaan geweest en heb die behoefte ook niet. En 90 kg voor het inrijden van een driejarige vind ik ook te veel. Alhoewel het mi ook wel meespeelt hoevaak, hoelang en hoe intensief een jong paard belast wordt!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-04 23:15

ellenlouise"]
[quote="Tyrza"][quote="ellenlouise schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen maar goed. Als ik het goed begrijp is dit paard al geen ideaal fokproduct, is het dan verstandig om daar mee te fokken?




Waaruit kan je opmaken dat het geen ideaal fokprodukt is? Niemand in dit topic heeft het dier gezien.

[/quote]

Je schrijft dat je paard nu al 1.75 is en misschien wel 1.80 wordt waarbij de dierenarts aantekent dat er dan een grotere kans op beenproblemen is.....vandaar mijn opmerking.

Het was niet mijn bedoeling om je paard af te kraken hoor! Knipoog
[/quote]

Ik denk dat het een misverstand is: de DA adviseerde juist om te dekken, zodat verwachte problemen zoals genoemd eventueel uitblijven. Dit had dus meer met de grootte van het paard dan het foktechnische aspekt Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 01-01-04 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-04 23:16

ellenlouise"]
[quote="Tyrza"][quote="ellenlouise schreef:
Ik heb niet alle posts gelezen maar goed. Als ik het goed begrijp is dit paard al geen ideaal fokproduct, is het dan verstandig om daar mee te fokken?




Waaruit kan je opmaken dat het geen ideaal fokprodukt is? Niemand in dit topic heeft het dier gezien.

[/quote]

Je schrijft dat je paard nu al 1.75 is en misschien wel 1.80 wordt waarbij de dierenarts aantekent dat er dan een grotere kans op beenproblemen is.....vandaar mijn opmerking.

Het was niet mijn bedoeling om je paard af te kraken hoor! Knipoog
[/quote]

Je schrijft dat je paard nu al 1.75 is en misschien wel 1.80 wordt waarbij de dierenarts aantekent dat er dan een grotere kans op beenproblemen is.....vandaar mijn opmerking.

Je kunt het eiwit beter naar het veulen brengen dan eventueel naar de OCD Haha! Dekken dat dier, als ze tenminste straks het zo laat zien dat ze "gek"van hengstigheid wordt.