Wat versta je onder luxe? meer fijntjes zoals sommige nwr welsh hengsten of juist luxer in beweging. het duitse bloed is vaak ook wat steviger maar zelf vind ik dat wel fijn. Ik heb met mijn volle nf een keer een veulen gefokt van don cremello du bois en een van reedhills devdan. Devdan is 75% nf gefokt en veulen daaruit is veel zwaarder geworden als die van don cremello.
Foto's:

moeder

kind van don cremello vier en een half jaar oud

kind van devdan twee en een half jaar oud
Andere veulens van cremello zijn juist weer wat steviger als de moeder. Echter wat hij wel meegeeft is een rijtypische pony met een fijn werkbaar karakter.
Wil je meer front kun je kijken voor don carino du bois, die geeft ze tevens vaak wat luxer als veulen, maar als drie jarige heb ik er ook al wat gezien met mooi wat body (ik hou er wel van mits functioneel). Djamaï du bois heeft bij mij verbeterd op de bovenlijn en er een goede motor ingebracht en mijn beide nakomelingen hebben mooie looks hihi. Ze lopen erg fijn met net dat beetje extra en het ziet er toch uit alsof het ze geen moeite kost. Maar die komen beide wel uit een nrps moeder.
Je zou ook nog kunnen kijken voor een luxe forest, ik zit daar niet zo in, maar er zijn al mooie aangeboden.
Nog wat vragen, welke fokrichting wil je volgen, dressuur, springen, allround, anders? Wat wil je precies zien bij een luxer dier? Wil je binnen het nf blijven of niet? Heb je een budget en zijn er nog dingen waar rekening mee gehouden moet worden als ki of natuurlijk dekken, thuis of ergens op station, nederlandse of ook buitenlandse hengsten. Hoe zijn het gebit en de hoeven etc van de pony, dit vind ik altijd een belangrijk punt, zeker als de merrie ergens lichte problemen heeft probeer ik te zorgen voor een hengst die dat niet zelf heeft. Moet zeggen dan de nakomelingen van du bois tot nu toe allemaal een beter gebit hebben als mijn appies, de kruizingen appie met du bois hebben ook allemaal een beter gebit. Hoeven en beenstand net zo, kijk naar de merrie en kijk naar de hengst en zoek een combi die verbeterd.