2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:14

1 December heb ik mijn drachtige merrie moeten laten inslapen. Een bekende van ons (die ook mijn verleden kent) en aardig wat paarden heeft, vond dat ik wel wat geluk kon gebruiken en heeft me een 1,5 jarige merrie geschonken. Er was alleen 1 maar, hij wou er nog een veulen van. De merrie word in juli 2 en de bedoeling is om haar laat in het seizoen te laten dekken. Ik heb gevraagd of hij niet een jaar wou wachten, maar helaas. Hij heeft een nieuwe dekhengst en wil volgend jaar nakomelingen laten zien.
Nu waren er al aardig wat aanmeldingen om te dekken bij deze hengst, dus ik hoop dat hij zich nog bedenkt.
Maar nu ben ik opzoek naar ervaringen en tips hoe ik haar zo goed mogelijk kan ondersteunen.

Art_Ificious

Re: 2 Jarige laten dekken, ervaringen en tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:18

Blijven aandringen dat 2 jaar echt nog te jong is voor de dracht bij een merrie. Als hij al andere aanmeldingen heeft lijkt me dat toch geen probleem?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:21

Inderdaad, blijven aandringen, desnoods met boeken of artikelen in een tijdschrift.

Een merrie van 2 is nog niet volwassen, dat zou betekenen dat een kind (puber) een baby op moet voeden.. + ze zijn nog vol in de groei, dus voor de groei en ontwikkeling is het ook niet goed.

Ik snap niet dat het zo haastig moet van hem.. Beter een jaartje (of 2) wachten en een gezonde merrie + veulen, dan een te jonge merrie met veulen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:22

Vroeger was het vrij normaal bij de rijpaarden
Bij de shetten gebeurt het nog steeds veel
Als je goed voer geeft (gras) kan een merrie van 3 prima moeder zijn
Maar een extra jaartje wachten zou ook niet verkeerd zijn, helemaal niet als je er mee aan de slag wil
Het is wel een nadeel dat ze zelf ook laat geboren is

En een veulen fokken voor een ander... Er zit veel risico aan, als het fout gaat kun je tegen enorme veeartskosten aanlopen, daar zou ik me eerder een beetje druk om maken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:26

Bij een goed ontwikkelde 2 jarige is dat geen probleem hoor. Wordt ook best vaak gedaan.
De meeste van mijn eigen merries zijn in het verleden als 2 jarige gedekt en vroeger werd dat ook veel gedaan met de rijpaarden.
Als 2 jarige dekken, als 3 jarige met veulen aan de voet de wei op en met 3,5 jaar beleren als het veulen eraf is.

Grootste probleem met het dekken van 2 jarigen zit op bokt. Daarbuiten valt het allemaal best mee :(:)
Is ook heel natuurlijk namelijk, voortplanting.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:27

lastig,
'een gegeven paard niet in de bek kijken' ... als je een paard krijgt mag de gever wel voorwaarden stellen. Kun je het paard niet beter van hem kopen (symbolisch bedrag) zodat je wel zelf zeggenschap hebt?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:27

Wat voor ras is de pony?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:33

@ [***] en MarijeR, Ik was van plan om haar na de geboorte minimaal een jaar rust te geven zodat ze weer lekker bij kan komen.

@juval, heb ik ook aan zitten denken. Ik ga het eens overleggen met mn man.

@Amiigo, Het is een warmbloed en ze is 1.64

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:36

Een jaar rust waarom?
Geen reden om er niet gewoon mee aan de slag te gaan, is alleen wat lastig met een veulen aan de voet. Maar een 3 jarige kun je wel mee beginnen als je rustig aan doet.
Ze wordt heus wel volwassen als je er af en toe wat mee doet, juist eerder dan als je ze een jaar laat staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 11:37

Als ik het goed lees wist je dat hij haar dit jaar nog wou dekken en heb je haar onder die voorwaarde geaccepteerd? Tja, je wist het en hij rekent erop. Zal voor hem ook wel weer wat financieel opleveren. Moest ik iemand een paard geven onder een voorwaarde en die persoon krabbelt terug zou ik ook niet blij zijn.

Drachtig op 2 jaar is geen ramp. Ik ben er ook niet voor maar het gebeurt echt heel vaak. Merries worden gedekt op 2 zodat ze op 3.5 kunnen opgeleerd worden en op 4 de sport in gaan.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 11:57

Ik wou haar een jaar rust geven omdat het toch beter is om rond 5 jaar pas te beginnen?
@demolenhoek, ik krabbel niet terug ik vraag alleen ervaringen en tips

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:05

Orrie_VBW schreef:
Ik wou haar een jaar rust geven omdat het toch beter is om rond 5 jaar pas te beginnen?
@demolenhoek, ik krabbel niet terug ik vraag alleen ervaringen en tips

1 vind het beter dan de andere.
Ik beleer vrijwel al mijn paarden en pony's rond 3 a 4 jaar.. Sommige zijn bij 3 al veel volwassener dan sommige 4 jarige, ligt totaal aan paard.. Ik vind zelf persoonlijk 5 wat laat...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:53

Ik zou de merrie niet op deze leeftijd laten dekken, met drie jaar op zijn vroegst en dan moet het ook nog een goede merrie zijn, netjes uitgegroeid, maar ook nog een interessant papier.

Ik denk dat je zelf die keuze niet kan maken. Indien hij op deze leeftijd de merrie toch wil laten dekken zou ik op zoek gaan naar een ander paard. Het is zelf een laat in het jaar geboren paard, dit moet je gewoon niet willen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:18

Werd vroeger best wel vaker gedaan en eigenlijk zonder problemen.
Het werd vooral gedaan bij 2-jarigen die wat fors aan de ontwikkeling waren, iets te veel rijp zeg maar. Eenmaal drachtig zouden ze dan zelf minder hard doorgroeien.
Met een anderhalf/twee jarige van nu al 1.64m., heb je maat genoeg.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:20

ik klein kind laat je toch ook geen baby opvoeden :?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:22

Ik zie er ook de erg niet in, in Engeland/Ierland gebeurt het sowieso nonstop in kuddes. Ik zou alleen aandringen gewoon zo laat mogelijk in het seizoen te dekken zodat ze al ruim 3 is als ze moet bevallen. Ik vind het wel heel netjes dat je zo'n mooi gebaar krijgt van je kennis en wat vervelend van je paard TS :(:)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:37

melissapupa schreef:
ik klein kind laat je toch ook geen baby opvoeden :?

Vergelijken met een mens gaat sowieso niet op natuurlijk. Bovendien is een mensenkind ook nog niet geslachtsrijp met 3/4 jaar.
Wat denk je wat in de natuur gebeurt dan? Zijn merries op nog veel jongere leeftijd al moeder. Daar is het bij de eerste hengstigheid gebeurd.

Neemt niet weg dat ik er ook voor zou kiezen om zo laat mogelijk te dekken zodat ze idd al ruim 3/ bijna 4 is als het veulen er aan komt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:44

Niet doen. Mijn merrie is ook gedekt met 2 jaar, was toen wel een ongeluk maar toch.

Ze heeft een gezond hengst veulentje gekregen maar was zelf helemaal niet goed meer. Door gezakte rug, heel mager, heel moe. Nu heeft ze nog steeds een wat in gezakte rug (is nu bijna 5). Ze is nu wel helemaal weer fit verder maar als ik de keus had of ooit krijg wacht ik zeker tot 3 jaar misschien zelfs wel tot 4 jaar ...

Maar hij heeft je de merrie geschonken? Ben jij nu dan de officiële eigenaar of staat ze nog steeds op zijn naam ?

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 16:44

@Azara71, ik ben inderdaad de officiële eigenaar.
Heeft dat ze mager en moe was niet te maken met juiste voeding?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:48

Mijn merrie was net 2 geworden toen ze beviel. Voor zover ik heb kunnen achter halen is het goed gegaan.
Alleen ze is verschikkelijk scheef gebouwd, linkerkant staan de botten horen dan rechts en schouders staan ook anders. Tevens heeft ze ook scoliose en een doorgezakte rug, ik denk zelf dat dit komt omdat ze gewoon veel te jong was toen ze een veulen kreeg.

Ze is wel gezond nu. Alleen denk ik dat het op zo'n vroege leeftijd wel effect heeft op de bouw en groei van een paard.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 17:09

@Madje1992, Dan is ze gedekt toen ze net een jaar was? Dat is wel heel vroeg

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:17

Dat ze in de natuur veel jonger al gedekt worden betekend nog niet dat het goed is. Mensen zijn met rond de 11 jaar ook vruchtbaar. Maar die wil je op die leeftijd ook echt niet zwanger hebben.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:25

Lastig zeg. Afspraak is afspraak, maar ik snap dat jij liever zou wachten.

Voor wie is het veulen eigenlijk?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:34

Een dracht en bevalling vraagt wel wat van een paard , ben geen voorstander van 2 jarige laten dekken ..
Maar het gebeurd vaak genoeg .
Ik denk dat als t dan toch moet je de merrie na de dracht en bevalling wel eens goed moet laten nakijken door een osteopaat , oa om scheef bekken etc op tijd te signaleren ...
Ik heb zelf nooit gedekt voor ze 4 jaar waten

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:51

Olympia96 schreef:
Lastig zeg. Afspraak is afspraak, maar ik snap dat jij liever zou wachten.

Voor wie is het veulen eigenlijk?

Het veulen is voor de ex-eigenaar