henstenhouder waar paard kan blijven staat tot dracht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

henstenhouder waar paard kan blijven staat tot dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:50

Vorige jaar heb ik een QH merrie willen insemineren met diepvriessperma, dit is helaas niet gelukt. We brachten haar toen naar de dierenarts, daar werd ze geïnsemineerd en de dag erna moest ze weer mee naar huis. Ik vond het vrij stressvol en denk ook dat mede daardoor de dekking is mislukt.

Nu heb ik dit paard inmiddels niet meer en wil ik mijn andere (Quarab) merrie met dit zaad laten insemineren (zonde dat ze geen QH is maar nog meer zonde om het zaad maar te laten liggen). Ik zie echter erg op tegen het vervoer en de stress van het heen en weer naar de dierenarts brengen, vooral met deze merrie.

Mij leek het een oplossing om haar dan maar naar een hengstenhouder te brengen en de merrie te laten staan en haar dan op te halen als ze drachtig is gescand. Ik heb enkele hengstenhouders gebeld in de buurt maar die willen ook dat ik haar na max 8 dagen weer ophaal na de inseminatie (8 dagen is beter dan meteen maar nog vind ik dat niet handig).

Is er nergens een hengstenhouder (Omgeving Overijssel) waar ik mijn merrie gewoon kan laten staan dit dekseizoen? En haar dan weer ophalen als ze drachtig blijkt? Weten jullie een hengstenhouder die het wel zo doet?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:52

Is het geen optie het rietje sperma per koerier (met koeling) te laten opsturen en door je eigen DA ter plekke laten insemineren?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:55

Inderdaad gewoon thuis op stal laten insemineren.
Wat ik wel vond ( heb dit ook voor 2e veulen bij onze merrie laten doen ) dat het veel meer geld kostte.
Bij een hengstenstation heb je vaak een all-in prijs, en bij een DA moet je alles apart betalen ( X 21% btw)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 11:58

Het ligt al bij mijn DA, maar insemineren met diepvriessperma komt nogal nauw en gaat volgens mijn DA niet aan huis zonder opvoelbox (of in elk geval heb je dan veel kans dat het mislukt).

bruine

Re: henstenhouder waar paard kan blijven staat tot dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:02

Ik weet niet waar in Overijssel je zoekt , maar je zou Hans rhebergen in geesteren gld eens kunnen bellen .
Onze fok merrie bleef daar ook altijd lopen tot ze drachtig gescand was , daar zitten natuurlijk wel wat kosten aanverbonden meen iets van 7euro per dag , merrie met veulen in ons geval .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:05

bedankt, ik zal deze eens bellen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:48

sallandval schreef:
Het ligt al bij mijn DA, maar insemineren met diepvriessperma komt nogal nauw en gaat volgens mijn DA niet aan huis zonder opvoelbox (of in elk geval heb je dan veel kans dat het mislukt).

Ik heb er maar weinig ervaring mee (2 veulens gefokt) maar mijn merrie werd gewoon staand in de box geinsemineerd. Beide keren meteen raak.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:56

Met diepvries sperma hebt je labo nodig ... ivm 'ontdooien' voordat het geinsemineerd wordt, en dan komt het nauw in verband met niet te lang laten liggen. Dit kan niet 'aan huis' gedaan worden.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:01

Het is iets verder weg, maar de Dalhoeve al geprobeerd?

BuenaVista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:02

Team Nijhof ?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 22:04

bedankt voor de suggesties!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:06