Wie kan helpen?? Goede hengst gezocht voor Diarado merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_81

Wie kan helpen?? Goede hengst gezocht voor Diarado merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 23:20

Ik ben op zoek naar een hengst voor mijn merrie.
Zij wordt deze maand vier jaar en graag hadden we haar eens laten dekken.
In principe blijft het veulen bij ons, maar desondanks vind ik een goede hengst wel belangrijk mocht het veulen toch ooit de verkoop in gaan.

Haar afstamming is Diarado x Equador x Volckmar.

Zelf heb ik er niet zoveel verstand van, vandaar graag jullie mening.
Eigenschappen merrie (voor zover ik weet/hoor):

* Overbouwd / zwakke rug
* Steil achterbeen
* Rustig karakter, niet sensible. Zeer braaf. Mag zo blijven.. :)
* Aan de fijne kant, dus de hengst mag 'body' doorgeven.
* 1.64m, het liefst een groter fokkende hengst.
* Normale gangen.
* Misschien dat jullie nog verbeterpunten zien??

Verder maakt kleur maakt me niet zo heel veel uit. Sta open voor spring en dressuurhengsten, daar ik zelf meer heb met dressuur. Tenzij dit echt afgeraden wordt om een dressuurhengst te kiezen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alvast ontzettend bedankt

Pantykous

Re: Wie kan helpen?? Goede hengst gezocht voor Diarado merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:02

Zou je niet beter een leuk veulentje kopen? Dit is niet het meest geschikte moeder materiaal denk ik.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:20

Heb je een betere standfoto? Volgens mij vertekent de eerste foto echt gigantisch.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:33

Sowieso een springhengst kiezen. Ik zou kijken bij zeer correct gebouwde grotere maat hengsten. Ustinov, Van Gogh fokken maat en kracht en mooie paarden. Een hengst als Berlin of Zirroco Blue fokken ook correcte paarden met maat. Van gogh heeft bij ons ook 2 super mooie veulens gegeven die super kunnen bewegen, maat hebben en een correcte bouw op mooie harde beneN.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:20

Ik denk dat je met Van Gogh wel achteruit gaat qua karakter. Over het algemeen zijn die best sensibel en niet even makkelijk.

Danielle_81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 15:40

Sorry dat het zo lang duurde voordat ik gereageerd heb.. problemen met internet.. :o
Bedankt alvast voor jullie meningen en gegeven opties.. :)

Weet niet goed hoe ik iemand kan "taggen", maar ben wel heel benieuwd naar toelichting van Pantykous.. Je zegt niet meest geschikte moedermateriaal zonder enige toelichting.. Is ze zo ontzettend fout gebouwd/niet interessant? Niet aanvallend bedoelt hoor, maar ben gewoon benieuwd wat haar zwakke punten dan zijn en waarom wel of niet met haar fokken.

Hierbij even een betere standfoto van haar..

Afbeelding

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:43

Ik moet eerlijk zeggen, toen ik die eerste foto zag.. :o Deze is al een stuk beter :j

Dames zoals Yvonne hebben BAKKEN meer verstand van hengstenkeuzes dan ik, dus daar waag ik me verder niet aan.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:46

Ze is niet overbouwd maar heeft wel een hele weke rug, dat is een punt van aandacht bij de hengstenkeuze. En een hengst die voldoende bloed voert. Dat iemand haar geen fokmateriaal noemt ben ik niet zo mee eens. Er zitten maar weinig spieren op en dat maakt een merrie niet mooier.

Danielle_81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:27

Janderegelaa.. bedankt voor je aanvulling. Ik zat daar zelf ook enorm over te twijfelen. Soms lijkt ze echt overbouwd, soms inderdaad weer niet en zie je een zwakke rug/lendenen.

Dus vooral belangrijk is een hengst met een goed model (zie zelf liever een meer opwaartse gebouwde hengst, daar de merrie meer voorover duikt..) en een sterke rug/lendenenpartij... Liefst eentje die ook groter fokt.. Maar dan komt ik al snel uit bij een dressuurhengst (vooral kijkende naar een iets meer opwaarts gerichte bouw en grootte).. Of hebben jullie nog goede suggesties?

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:39

Ik zou zeker spring gericht fokken met jouw merrie. Dan kan je echt verbeteren. El Salvador heeft een mooie sterke bovenlijn. Ik vind Starpower ook een sterke bovenlijn hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:44

Pantykous schreef:
Zou je niet beter een leuk veulentje kopen? Dit is niet het meest geschikte moeder materiaal denk ik.

MIJN gedachte. Vind de merrie niet mooi. Maar toont wel mooier onder het zadel. Zou haar wel wat opwaartser willen zien. Wynton?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:53

Danielle_81 schreef:
Janderegelaa.. bedankt voor je aanvulling. Ik zat daar zelf ook enorm over te twijfelen. Soms lijkt ze echt overbouwd, soms inderdaad weer niet en zie je een zwakke rug/lendenen.

Dus vooral belangrijk is een hengst met een goed model (zie zelf liever een meer opwaartse gebouwde hengst, daar de merrie meer voorover duikt..) en een sterke rug/lendenenpartij... Liefst eentje die ook groter fokt.. Maar dan komt ik al snel uit bij een dressuurhengst (vooral kijkende naar een iets meer opwaarts gerichte bouw en grootte).. Of hebben jullie nog goede suggesties?

Een springpaard heeft nu eenmaal een wat meer neerwaartse bouw. Dat is met Diarado niet anders. Dan moet je voor jezelf uitmaken wat je wilt fokken. Ik zou hier een springpaard met een goede rug en goede gangen op zetten. Ultimo, weet alleen niet of die nog dekt.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 21:10

Ik zou bij deze merrie ook voor een springhengst kiezen. Mijn eerste gedachte was Cornet Obolensky. Lekker aan de maat met 1.72, super goede bloedlijnen, heeft 40 goedgekeurde zonen en presteerde zelf ook op het hoogste niveau.

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:54

kerensa schreef:
Ik zou bij deze merrie ook voor een springhengst kiezen. Mijn eerste gedachte was Cornet Obolensky. Lekker aan de maat met 1.72, super goede bloedlijnen, heeft 40 goedgekeurde zonen en presteerde zelf ook op het hoogste niveau.

wel proberen eerst de loterij te winnen ....... :(

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 14:22

Danielle_81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 10:01

Bedankt voor de aangedragen opties..
Ik ga Ultimo ook zeker eens bekijken.. Connect had ik idd ook al gespot. Mooi model, leuke bewegingen en schijnbaar goed karakter.
Die staat zeker op mijn lijsje...
Die Cornet is zeker gaaf...maar idd ook goed aan de prijs...teveel voor een eerste veulentje..

Verder heb ik natuurlijk ook nog veeeel rondgespeurd en gezocht..

Wat vinden/kennen jullie van de volgende hengsten:
- Unaniem
- Solitair
- Whitaker
- Dexter R
- Tangelo van de Zuuthoeve
- Chacco Boy
- Eldorado van de zeshoek?

Zou een van deze hengsten passen denken jullie?
In zowel Unaniem als Solitair zit ook Voltaire. Ik weet niet in hoeverre dat kwaad kan (Equador is ook een Voltaire)..en ik weet überhaupt niet of bijvoorbeeld Unaniem nog beschikbaar is..

Alvast bedankt voor het meedenken...